راه کارهای پرورش دانش آموزان مثبت اندیش

برای اینکه دانش آموزانی داشته باشیم که مثبت بیندیشند و مثبت فکر کنند باید از راه کارهای مناسبی در این مورد استفاده کنیم. با ما همراه باشید تا راه کارهای این موضوع را بیابید.
سه‌شنبه، 16 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راه کارهای پرورش دانش آموزان مثبت اندیش
باید به کودکان می آموزد که با یکدیگر مهربان و همدل باشند.
 

ما همه استثنائی هستیم

هدف این فعالیت کمک کردن به کودکان برای مثبت تر فکر کردن در مورد همکلاسی هایشان و ابراز قدردانی آنهاست.
  1. می توانید از کودکان دعوت کنید تا با استفاده از کاغذ رنگی، قلم یا دیگر وسایل تزئینی، کارت های دوستی طراحی نمایند.
  2.  سپس از آنها بخواهید کارت طراحی شده را به یکی از دوستان انتخابی خود با نوشتن یک نکته ى مثبت درباره ی او بفرستند.
  3.   اگر احساس می کنید که کودکان هنوز نمی توانند جمله های کامل بنویسند، می توانید از آنها بخواهید جمله های آماده ای را کامل کنند، مانند "من فکر می کنم تو استثنایی هستی برای اینکه ... " یا "من تو را دوست دارم چون..." برای اینکه هر کودک خیلی سن پائین هم می تواند نقاشی کند و یا شما می توانید برای آنها بنویسید.
  4. در بعضی کلاس ها دانش آموزانی خواهند بود که خیلی پر طرفدار و محبوب نیستند. برای اجتناب از قرار گرفتن در موقعیتی که احیانا کودکی بدون توجه بماند، می توانید یکی از کارهای زیر را انجام دهید:
 
  • نام کودکان را روی یک برگه کاغذ بنویسید و از آنها بخواهید یکی را انتخاب کنند. سپس آنها می بایست یک نکته ی مثبت درباره ی آن کودک خاص بنویسد.
  • هر کودک یک کارت برای کودک کنار دستی اش بفرستد.
  • می توانید کلاس را به گروه های کوچک تقسیم نمائید و همه کارتی برای همدیگر بفرستند. در چنین موردی، اعضا گروه از ۳ یا چهار کودک بیشتر نشود.
  • از کودکان بخواهید که کارتی را برای کسی که خیلی خوب نمی شناسند بفرستند.
 
  1. هنگامی که تمام کارت ها حاضر شده آنها را بین کودکان تقسیم کنید. از این کارت می توان برای تزئین کلاس استفاده کرد.
 

اعمال دوستانه

این فعالیت به کودکان می آموزد که با یکدیگر مهربان و همدل باشند. همچنین به آنها می آموزد تا روابط بهتری با دیگران داشته باشند و بیشتر فکر کنند.
 
  1.  ابتدا می توانید به کودکان اهمیت مهربان بودن با دیگران و کارهای متفاوتی را که کودکان می توانند انجام دهند تا با یکدیگر مهربان باشند توضیح دهید. می توانید مهربانی را با همدلی ربط بدهید، جایی که کودکان رعایت حال دوستان خود را می کنند و برای درک نقطه نظر یا احساس دوستشان تلاش کنند.
  2. سپس می توانید نمونه هایی از رفتارهای مهربان مانند گوش کردن به همدیگر، بازی با اسباب بازی های یکدیگر، کمک به یکدیگر در انجام تکالیف را به کودکان نشان دهید.
  3. پس کودکان در موقع نیاز کمک لازم را به یکدیگر خواهند کرد.
  4. آنها می توانند بازتابی از تجربه ی خود داشته باشند و احساس خود را در یادداشت هایشان بنویسند یا اینکه در جلسه کلاس کارهای خود را توصیف کنند. همچنین می توانید یک تابلوی نمایش برای جشن مهربانی درست کنید تا کودکان بتوانند کارهایی را که برای کمک به دیگران انجام داده اند و این که چه اساسی در برابر عمل مهربانی که دریافت کننده اش بوده اند داشته اند را بر روی آن نصب کند

منطقه ی زورگویی ممنوع

یک واقعه ی ناگوار برای کودکانی که محیط منفی در کلاس درس را به وجود می آورند زورگویی است. فعالیت زیر آگاهی کودکان را نسبت به تاثیرات منفی زورگویی پرورش می دهد و می تواند به کودکان کمک کند تا همدلی بیشتری نسبت به هم داشته باشند و رابطه ی بین کودکان را در کلاس بهبود بخشد.
 
  1.  معلم اهمیت داشتن کلاس درسی را که در آن همه احساس امنیت، احترام و شادی کنند با کلاس در میان می گذارد. او همچنین تاثیرات منفی زورگو بودن یا زورگویی به دیگران را توصیف می کند.
  2. در گروه ها دانش آموزان به ارائه ی ایده در رابطه با این که چه می توانند انجام دهند تا کلاس آنها به یک منطقه بدون زورگویی تبدیل شود می پردازند.
  3. هر یک از گروه ها ۳ تا از مهم ترین فکرهای خود را انتخاب نموده و علائم و پوسترهایی می کشند که نشان دهنده ی فکر تازه ی آنهاست. این علائم و پوسترها را در راهرو مدرسه یا در کلاس درس برای الهام دادن به کودکان به نمایش بگذارید.
  4. برای تنوع، پس از ارائه ی ایده ها، هر گروه مهم ترین فکر تازه ی خودشان را انتخاب می کنند، یک نمایش کوتاه می نویسند و سپس آن را به اجرا در می آورند.
 
نویسنده: هلن مافینی-شهناز بهمن
 
منبع: کتاب «پرورش هوش هیجانی کودکان»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.