یک کلاس با دانش آموزانی موفق

برای داشتن کلاسی پویا و موفق، باید دانش آموزانی با نشاط در آن پرورش داد. در این نوشتار برآنیم برخی از فعالیت ها که به پویایی کلاس های درس می انجامد را بیان کنیم. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 16 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یک کلاس با دانش آموزانی موفق
 برخی کودکان وقتی با وظیفه ای روبه رو می شوند که از توانایی فعلی آنها خارج است دچار فشار روحی می شوند.
 

پدید آوردن روال عادی کلاس

کودکان عاشق کارهای روزمره هستند. معلمان نیازمند به روال عادی و روشن و کار با کودکان در راستای پیروی از آنها می باشند. زمانی که تغییر در روال عادی کلاس پیش می آید، باید این تغییرات را به اطلاع کودکان برسانیم. وقتی کودکان بدانند معلم دقیقا چه انتظاری از آنها دارد احساس امنیت می کنند. آنها همچنین احساس خوبی نسبت به خودشان دارند وقتی احساس کنند که معلم از آنها راضی است. یک لبخند ساده ی معلم با یک اشاره ی حاکی از رضایت برای کودکان در سنین پائین بسیار اهمیت دارد.
 

دادن حق انتخاب به کودکان

 برخی کودکان وقتی با وظیفه ای روبه رو می شوند که از توانایی فعلی آنها خارج است دچار فشار روحی می شوند. این می تواند تاثیر منفی بر سلامت و موفقیت تحصیلی آنها در مدرسه گذارد، همان گونه که در فصل 5 آن را مطالعه خواهید کرد. ما همه می دانیم که در میان فراگیران تفاوت زیادی وجود دارد. کودکان بهره ی هوش متفاوتی دارند، سبک های یادگیری مختلفی دارند، علائق و پیشینه و تجربه های متفاوتی را دارا می باشند. آنها همچنین حالت متفاوتی را در زمان های مختلف روز در مدرسه شان دارند. با دادن حق انتخاب در رابطه با رویکرد یادگیری یا نوع فعالیتی که می بایست انجام دهند می توان به لحاظ هیجانی به آنها ثبات بیشتری دارد و به روند یادگیری هموارتر و نتیجه یادگیری بهتر کمک کرد.
 
زمانی که کودکان احساس موفقیت و پیروزی نمایند ما لبخند لذت را روی لب های آنها می بینیم، بعضی اوقات حتی با تکه کاغذی که یک نمره خوب یا یک اظهار نظر مثبت رویش درج شده آنچنان به بالا می پرند گویی می خواهند به آسمان برسند. همان طور که می گویند "هیچ چیز مثل موفقیت موفق نمی شود"
 

انتخاب کنیم که تاثیر گذار باشیم

به عنوان معلم، ما واقعا خیلی خوش شانس هستیم که در موقعیتی قرار گرفته ایم که می توانیم در زندگی کودکانی که به آنها تدریس می کنیم تاثیر گذار باشیم. کلاس درس همانند یک سالن نمایش است و معلمان مانند کارگردان ها می باشند. معلمان تاثیر به سزایی در این که کودکان چگونه احساس می کنند، فکر می کنند، عمل می کنند و یاد می گیرند دارند.
 
در پایان نمایش، کودکان می توانند با یک لبخند بزرگ حاکی از احساس موفقیت و غرور از آنچه هستند سالن نمایش را ترک کنند. یا می توانند با احساس تلخی از شکست، با سرهای پائین و چشمانی که به کسی نگاه نمی کند از صحنه پائین بیایند. رابین شارما در کتابش "راهبی که ماشین فراری خود را فروخت" (۱۹۹۹) می نویسد "من از دیگران فراتر دیدم چون بر روی شانه های معلمان بزرگی نشسته بودم." ما همه مان می توانیم معلمان بزرگی باشیم و می توانیم تأثیر بزرگی بر این کوچولوهایی که تحت مراقبت ما هستند داشته باشیم.
 

عمل کردن به آن چه باور داریم

برای کودکانی که در کلاس شما هستند قدم های کوچکی برای ایجاد یک محیط یادگیری مثبت بردارید. در اینجا چند فعالیت که می تواند به ایجاد یک محیط یادگیری هوش هیجانی کمک کند آورده شده است.
 

همه به ما مربوط می شود

این فعالیت به کودکان کمک می کند تا احساس کنند که کلاس درس متعلق به آنهاست. همچنین چون فرصت استفاده از فضای خودشان را در کلاس برای ارائه کارهایشان، مطالب یا مفاهیمی که برایشان مهم است دارند حس امنیت آنها را پرورش می دهد. به عنوان یک معلم می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
 
  1.  یک فضای شخصی برای خودتان ایجاد کنید. می توانید از یک تابلوی اعلانات و یا یک گوشه ی کلاس استفاده کنید.
  2.  تابلو یا آن گوشه را با عکس هایی از خودتان، اعضاء خانواده، دوستان، یا افراد مشهوری که الگوی شما بوده اند، تزیین کنید. اگر عکسی از خودتان وقتی به سن دانش آموزان خود بودید نصب کنید کودکان واقعا از آن لذت می برند. همچنین می توانید جمله ها و ضرب المثل هایی را که به آن اعتقاد دارید اضافه کنید. همچنین چیزهایی مانند ته بلیط، یا شال گردن تیم مورد علاقه تان، یا کتابی که معنای ویژه ای برای شما دارد را در این فضا قرار دهید. در این فضا را یک بخش زیبای شخصی بسازید که خودتان و آنچه برای شما مهم است را توصیف نماید.
  3. این فضا را به عنوان نمونه ای برای کودکان استفاده کنید تا فضای شخصی خودشان را، با عکس ها و اشیایی که برایشان مهم است تزیین کنند.
  4. هنگامی که این گوشه یا فضای شخصی آماده شد، معلم می تواند کودکان را به بازدید و آشنایی در مورد یکدیگر دعوت کند، یا به آنها فرصت بدهد تا آنچه برایشان مهم است در طول جلوی کلاس با یکدیگر در میان بگذارند.
 
نویسنده: هلن مافینی-شهناز بهمن
 
منبع: کتاب «پرورش هوش هیجانی کودکان»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.