آیا به نوجوان خود اجازه رانندگی بدهیم؟

نوجوان، با شروع دوره این دوره، احساس می کند که بزرگسال شده است و دوست دارد برخی از کارهایی که بزرگترهای او انجام می دهد را تجربه کند. رانندگی یکی از این موارد است. با ما همراه باشید تا پاسخ این سئوال را بیابید که آیا به آیا به نوجوان خود اجازه رانندگی بدهیم؟
يکشنبه، 14 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا به نوجوان خود اجازه رانندگی بدهیم؟
رانندگی ممکن است این حس را به او بدهد که دیگر نیازی به والدین در زندگی خود ندارد. 
 

رانندگی

وقتی جوان اجازه پیدا می کند همراه دوستانش که ماشین دارند بیرون برود با خودرو پدرش را بردارد و همراه دوستانش به گردش و تفریح برود، خیلی زود چرخهای ماشین برای او تبدیل به یک جفت بال می شوند. این جابه جایی ها برای او احساس بی نیازی از والدین ایجاد می کند.
 
پسر جوان با خودش می گوید، «من نیازی به والدین ندارم که مرا جایی ببرند! هرجا که دلم بخواهد می توانم بروم!» پسر جوان، برنامه ی رفت و آمدهایش را خودش تعیین می کند، حالا که اختیار حرکت چرخ های ماشین را دارد، درست حالت کودک نوپا را دارد که تازه راه افتاده است.
 

نشاط رانندگی برای نوجوان

رانندگی برای او توأم با نشاط است، و چون می تواند به تنهایی جاهایی برود که قبلا والدین به او اجازه نمی دادند برود. از سوی دیگر والدین به شدت نگران اند: فرزندشان حالا که آزاد است در اجتماع بگردد، کجا خواهد رفت؟ برای جوان پاره ای از محدودیت ها برداشته شده است، مرزها عقب تر رفته اند.
 
حس کنجکاوی او گل می کند و به دنبال کشف چیزهای تازه است. چیزهای جدیدی که می خواهد تجربه کند، او را در معرض خطر قرار دهد. وقتی که او شروع به رانندگی می کند، عصر و دوره ی جدیدی آغاز می شود. والدین تصمیم می گیرند محدودیت های جدیدی اعمال کنند و اختلافات بین جوان و والدین آغاز می شود.
 
رانندگی، آزادی ای است که رسیدن به آن نیاز به مهارت های خاص دارد و در عین حال با خطرهایی نیز همراه است. گاه زیان های جبران ناپذیری برای والدین و نوجوان به ارمغان می آورد. متأسفانه آمار و ارقام تصادفات و افزایش بیمه ی ماشین از این واقعیت تلخ حکایت می کند که میزان تصافات رانندگی جوانان بسیار بالاست. روزنامه ی نیویورک تایمز (14 اگوست ۲۰۱۲، ص A1 ) گزارش می دهد: «تصادفات جاده ای یکی از عوامل مهم مرگ و میر جوانان است. آمار تصادفات مرگبار آنها چهار برابر افراد مسن تر است.» تشخیص این امر مهم که جوان آمادگی و صلاحیت رانندگی در جاده ها را دارد از مسئولیت های والدین است.
 

بررسی صلاحیت فرزند خود با چند سئوال

لازم است صلاحیت فرزندتان را برای رانندگی با پاسخ به پرسش های ذیل ارزیابی کنید.
  1. آیا نوجوان (۱۸-۱۵ ساله) شما به طور کامل بر کارهایش تمرکز دارد یا به آسانی حواسش پرت می شود؟
  2.  آیا پسر شما کسب رضایت و لذت خود را به تأخیر می اندازد، تا در مورد آن قضاوت کند، یا بدون فکر تسلیم تکانه های درونی خویش می شود؟
  3. آیا دختر شما از نظر اجتماعی مطیع است یا قانون شکن؟
  4. آیا پسر جوان شما در حد قابل قبول هنگام رانندگی احتیاط می کند یا موقع رانندگی لجباز و کینه جوست؟
  5. آیا دختر شما در خانه فردی منظم و مرتب است یا همیشه فراموش می کند به وظایفش عمل کند؟
  6. آیا پسر جوان شما زود به هیجان می آید یا در مقابل مشکلات صبور است؟
  7. آیا دختر شما از مصرف مواد مخدر دوری می کند یا آلوده شده است؟
  8. آیا پسر شما برای انجام دادن کارهایش خودش تصمیم می گیرد یا تحت فشار دوستانش عمل می کند؟
  9. آیا دختر شما رفته رفته دارد مسئولیت های خود را در زندگی اش به عهده می گیرد؟
  10. آیا پسر شما هنگام رانندگی به دوستانش پیامک می زند، یا حواسش به رانندگی است؟
 
نکته ی مهم این است که در ایالات متحد آمریکا برای اینکه نوجوان اجازه بگیرد رانندگی کند دو سن متفاوت در نظر گرفته شده است. اولی، طبق قانون است. در اکثر ایالت های آمریکا سن قانونی برای صدور گواهی نامه ی رانندگی شانزده سال تمام است. دومی، بستگی به نظر والدین جوان دارد. اگر والدین جوان احساس کنند او به بلوغ فکری رسیده است و برای قبول مسئولیت هایش هنگام رانندگی آمادگی دارد، شرایط لازم را برای اخذ گواهینامه خواهد داشت.
 
جوان شانزده ساله ای که از نظر والدین، حواس خود را هنگام رانندگی جمع نمی کند، ناگهان و بدون مقدمه تصمیم به انجام دادن کاری می گیرد، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کند، به استقبال خطر می رود، خیلی چیزها را فراموش می کند، هیجان زده است، مواد مصرف می کند، به راحتی تحت تأثیر حرف دوستانش قرار می گیرد، هر جا باشد مسئولیت کارهایش را به عهده نمی گیرد، و هنگام رانندگی به طور دائم در حال پیامک زدن است، احتمالا بر رفتارهای خود کنترل ندارد. حتی اگر در سن قانونی باشد نمی تواند راننده ی خوبی باشد. چون هنگام بروز خطر فقط خود راننده در خطر نیست، بلکه افراد دیگر هم در معرض خطر قرار می گیرند.
 

گرفتن گواهینامه بهترین کار است

اگر همه ی موارد مورد نظر برای احتیاط در رانندگی را کنار بگذاریم، نشانه ی خوب رانندگی کردن یک جوان سوابق رانندگی او در اداره ی راهنمایی و رانندگی است. اگر جوان شما در اولین سالی که گواهینامه گرفته و شروع به رانندگی کرده است هیچ نوع تصادفی نداشته باشد که منجر به آسیب دیدن خودش، خودرو با دیگران شده باشد، در جاهای توقف ممنوع جریمه نشده باشد، به موقع کارهای لازم را برای نگهداری بهتر از خودرو انجام داده باشد، درست و بهینه از خودرو استفاده کرده باشد، بخشی از هزینه های مربوط به خودرو را به عهده گرفته باشد، مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده باشد، هنگام رانندگی از مشروبات الکلی استفاده نکرده باشد و خودرو را عاری از این نوع مواد نگه داشته باشد، خوب معلوم است نوجوان شما بر رفتار خود با موفقیت کامل کنترل دارد و همه ی مواردی که در بالا قید شد، نشان می دهد که او به خوبی از عهده ی رانندگی با وسیله ی نقلیه ی شما بر می آید.
 
واضح است اگر جوان شما هنگام رانندگی به با سرعت بالا قانون شکنی کرده باشد، جان خود و دیگران را با بی توجهی به قانون به خطر انداخته باشد، پلیس او را به خاطر ارتکاب جرم بازداشت کرده باشد، به دلیل صرف مواد یا حمل آن با خودرو بازداشت شده باشد، پس گواهینامه ی رانندگی او باید توقیف شود. در مواردی که مواد را مصرف یا با خودرو حمل کرده باید تحقیقات لازم انجام شود. تصمیمات قانونی را پلیس می گیرد. او باید بداند که هنگام رانندگی موظف است سلامت خود و سایر افراد جامعه را در نظر داشته باشد.
 
نویسنده: کارل پیکارد
 
منبع: کتاب «دوران نوجوانی فرزندتان را دریابید»


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما