چه کنیم تا پیش دیگران محبوب شویم؟ (بخش اول)

یکی از دغدغه های مردم این است تا خودشان را محبوب دیگران قرار دهند و برای بدست آوردن این مهم ، به سراغ کارهای عجیب و غریب می‌روند. این نوشتار با راهکارهای که نیازی به هزینه کردن ندارد و برای روح و روان شما هم مفید است اشاره دارد. این نوشتار را از دست ندهید.
چهارشنبه، 23 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چه کنیم تا پیش دیگران محبوب شویم؟ (بخش اول)
یکی از آن کارهای که سبب می‌شود تا محبوبیت شما کم شود این است که منت گذار باشید. اگر منت نگذارید و بدون منت، خوبی و نیکی کنید قلب دیگران را تسخیر می کنید و عزیز آنها خواهید شد.
 

مقدمه 

افراد خیلی کمی هستند که محبوبیت در نزد دیگران برای آنها اهمیت نداشته باشد. همه ما دوست داریم که دیگران برایمان احترام قائل شوند و ما نزد آنها محبوب باشیم. محبوبیت در نزد دیگران ذاتی نیست بلکه اکتسابی است و هر کسی می‌تواند با تلاش و اراده به این مهم دست یابد. برای محبوب شدن، نیاز نیست تا کارهای خارق‌العاده انجام دهید و عجیب غریب باشید.  این مقاله را تا آخر بخوانید و خود را برای محبوبیت در نزد دیگران آماده کنید. 
 

عواملی که در ایجاد محبوبیت در نزد دیگران تاثیرگذار هستند


1. زیبا و مرتب باشید
برخی از افراد فکر می‌کنند با لباس های نامتعارف و مدل موهای غیر معمول داشتن، باعث شیفتگی دیگران می شود و او را نزد آنها محبوب می‌کند. آراستگی در برقراری و استحکام روابط تأثیرگذار است و این حقیقت انکار ناپذیر در سراسر هستی مشهود است. ان الله یُحِبُّ مِن عبیده اذاخرج الی اخوانه ان یَتَهَیّأَ لهم وَ یَتَجَمَّلَ؛ خداوند دوست می دارد که چون بنده اش به سوی برادرانش بیرون می آید، خود را برای آنها آماده و زیبا سازد. [1] ظاهر آراسته، بیان‌گر و منعکس کننده اعتبار و شخصیت است. وقتی با ظاهری مرتب و تمیز در مقابل دیگران ظاهر شویم برایمان ارزش بیشتری قائل شده و با اعتماد و اطمینان کار ما را می‌پذیرد. تمیزی بدن و لباس مرتب، تاثیر روانی خاصی بر افراد می‌گذارد و باعث محبوبیت شما می‌شود. 

امام صادق( علیه السلام) از پدر بزرگوارش روایت کرده است: کسی که کفشی می گیرد، آن را مرتب نماید؛ کسی که جامه ای دارد آن را پاکیزه گرداند،؛ کسی که برای خود وسیله سواری آماده کرده، به وضع آن برسد؛ کسی که با زنی ازدواج کند او را [محترم و] گرامی بدارد، چرا که همسر هر یک از شما [همدم و] وسیله سرگرمی اوست پس او را ضایع نگرداند؛ کسی که [موی] سر می گذارد، باید از عهده آن برآید و [آن را] شانه بزند [و تمیز نگه دارد]؛ کسی که موی بگذارد و فرق باز نکند [یعنی آن را شانه نزند] خداوند در روز قیامت با وسیله ای از آتش برایش فرق قرار می دهد.[2]

2. خوش رویی 
وقتی با یک قیافه ای اخمو و در هم کشیده وارد می شوید نباید انتظار داشته باشید که دیگران جذب شما شوند و محبوب آنها شوید. برای محبوب شدن باید چهره شاد و اخلاق نیکویی داشته باشید. چون خوش‌رویی سبب جلب محبت می‌کند. امام صادق (علیه السلام) : صَنائِعُ المَعروفِ و َحُسنُ البِشرِ یُکسِبانِ المَحَبَّةَ و َیُدخِلانِ الجَنَّةَ و َالبُخلُ وَ عَبُوسُ الوَجهِ یُبعِدانِ مِنَ اللّه  و َیُدخِلانِ النّارَ؛ نیکوکاری و گشاده رویى، محبت آورند و به بهشت مى برند و بخل و ترشرویی از خدا دور مى کنند و به دوزخ برند.[3]

چقدر دین خوبی داریم که برای تمام نیازهای ما یک راهکار یا الگوی عملی معرفی کرده است. چقدر خوب است که این کارها را الگو برداری کنیم. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ... به هر کس برخورد مى نمودند، از بزرگ و کوچک، ثروتمند و فقیر، سلام مى کردند و اگر به جایى حتى براى خوردن خرمایى خشک دعوت مى شدند، آن را کوچک نمى شمردند. زندگی شان کم هزینه بود، بزرگ طبع، خوش معاشرت و گشاده رو بودند، بى آنکه بخندند، همیشه متبسم بودند، بى آنکه اخمو باشند، محزون بودند، بى آنکه از خود ذلّتى نشان دهند، متواضع بودند، مى بخشیدند ولى اسراف نمى نمودند، دل نازک و نسبت به تمام مسلمانان مهربان بودند.[4] 

3. پرهیز از منت گذاشتن
شاید برای یک مدتی بتوانیم نزد دیگران محبوب باشیم، اما بعد از مدتی با رفتارهای که از خودمان نشان می‌دهیم سبب دور شدن آنها شویم، یکی از آن کارهای که سبب می‌شود تا محبوبیت شما کم شود این است که منت گذار باشید. اگر منت نگذارید و بدون منت، خوبی و نیکی کنید قلب دیگران را تسخیر می کنید و عزیز آنها خواهید شد. امام سجاد (علیه السلام)  در این راستا می‌فرماید: «مخواه که نیکی به مردم با کدورت منت نهادن آمیخته گردد».[5]  نیکی و احسان یکی از راه‌های موثر نفوذ در قلب دیگران است، اما بنا بر سخن امام سجاد (ع) چنانچه پس از انجام کار نیک منت گذاشته شود، کدورت و دشمنی به وجود می‌آید و ارتباط بین اشخاص تیره می‌شود. 

4. سکوت کردن به موقع و گوش دادن به حرف های دیگران
 شما فردی را که به حرف های شما گوش می‌دهد و وسط حرف های شما نمی‌افتد و احترام می‌گذارد به حرف های شما، آیا این فرد نزد شما محبوب هست یا نیست؟ قطعا جواب خواهید داد که محبوب است. دیگران و خود شما، آن شخصی را که خوب گوش می‌کند و خوب حرف می‌زند را بیشتر دوست دارید. 

ادامه دارد...

پی نوشت :
[1] مکارم الأخلاق، الباب الأول، الفصل الخامس، صفحه 35.
[2] وسائل الشیعه، جلد 3، صفحه 381
[3] اصول کافى(ط-الاسلامیه) جلد 2، صفحه 103 ، ح5. 
[4] ارشاد القلوب(دیلمی) جلد 1، صفحه 115. 
[5] روابط انسانی در تعلیمات اسلامی، رضایی، ۱۳۸۵، دعای ۲۰، صفحه ۱۰۷.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.