مواد غذایی که ضد سرطان هستند (بخش سوم)

سرطان وحشتناک‌ترین بیماری در میان بیماری‌ها است. درمان این بیماری زمان زیادی را می‌طلبد و بسیار دردناک است. اگر سرطان به آخرین مرحله‌ی خود برسد، ممکن است حتی جان بیمار را بگیرد. سرطان پستان را می‌توان با مصرف گردو به صورت روزانه کنترل کرد. این تاثیر گردو، یک واقعیت اثبات‌شده است. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 17 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی که ضد سرطان هستند (بخش سوم)
پوست هندوانه می‌تواند انواع مختلف سرطان‌ها را از قبیل سرطان دهان، مری، معده، لوزالمعده، روده‌ی بزرگ و دهانه‌ی رحم از شما دور می‌کند.
 

مواد غذایی که ضد سرطان هستند


1. چغندر
برخی مطالعات امیدبخش نشان داده‌اند عصاره‌ی چغندر دارای اثر ضد سرطانی است و می‌تواند به پیشگیری از گسترش برخی سرطان‌های خاص کمک کند. به گفته‌ی پژوهشگران، “مصرف چغندر یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از سرطان است.‌”
 
2. مارچوبه
مصرف منظم مارچوبه می‌تواند تا حد زیادی شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهد؛ زیرا این سبزی کمک‌ می‌کند که بدن‌تان را قلیایی شود و بنابراین از التهابی که با رشد سرطان مرتبط است، جلوگیری می‌کند. مارچوبه‌ همچنین سرشار از ترکیبات سولفوریک است؛ این ماده سمومی که ممکن است باعث بروز سرطان شوند را خنثی می‌کند و این سبزی را در فهرست مواد غذایی ضد سرطان قرار می‌دهد.
 
۳. عدس
عدس‌ منبعی عالی برای فیتواستروژن‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی به شمار می‌رود که می‌توانند به پیشگیری از برخی انواع سرطان‌هاکمک می‌کنند؛ به ویژه سرطان‌ّهایی که با هورمون‌های بدن در ارتباط هستند نظیر سرطان پستان و سرطان پروستات. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عدس می‌توانند از تاثیرات رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و بالطبع ایجاد سرطان می‌شوند، جلوگیری کنند. ‌
 
4. قهوه
هرچند قهوه‌ میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها دارد، یعنی ویتامین‌هایی که گفته می‌شود مانع از ورود رادیکال‌های آزاد به بدن می‌شوند یا با آن‌ها مقابله می‌کند، مطالعه‌ای که در مجله‌ی مؤسسه‌ی ملی سرطان به چاپ رسید کاوش عمیق‌تری در این مورد صورت داد. این مطالعه نشان داد که نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز یا بیش‌تر، خطر ملانوم بدخیم را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. این بیماری مرگ‌آورترین سرطان پوستیِ شناخته شده در امریکا است. محققان گمان می‌کنند قهوه، چگالیِ آنتی‌اکسیدان‌ها و شیمیِ گیاهی، دلیلِ عمده‌ی این کاهش هستند.
 
5. انگور
مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که آب انگور کنکورد بنفش به جلوگیری از سرطان پستان کمک می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید خود را از شر این بیماری مرگبار محافظت کنید، هر روز یک لیوان از این آب انگور خوشمزه بنوشید. از جمله خواص انگور دارا بودن خواص ضد انگل و آنتی‌اکسیدانی است که در مبارزه با انواع سرطان بسیار موثر هستند و اثبات شده‌‌است که در برابر سرطان سینه حتی موثرتر هستند.
 
6. گوجه فرنگی
گوجه‌فرنگی و بروکلی در کنار هم بسیار پرفایده هستند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند. در یک تحقیق مشخص شد که در موش‌های صحرائی که به آنها گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی داده شده بود، نسبت به موش‌هایی که به آنها لیکوپن بعنوان یک مکمل غذایی داده شده بود یا گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی جداگانه به آنها داده شده بود، تومورهای پروستات بسیار کندتر رشد می‌کند. طبق تحقیقی که در دانشگاه مونترآل انجام گرفت، مشخص شد رژیم‌های غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز کمک می‌کند. در این تحقیق محققان دریافتند که لیکوپن می‌تواند تا ۳۱ درصد احتمال سرطان لوزالمعده را در میان آقایان با بالاترین و پایین‌ترین مقدار مصرف از این کارتینوئید، کاهش دهد.
 
7. انبه
طعم شیرین و تازه‌ی انبه، که یک میوه‌ی گرمسیری است، زبانزد است. هم‌چنین بهترین حالت این است که آن را به‌صورت خام بخورید(مانند بیش‌تر میوه‌ها) اما این میوه در قالب نوشیدنی‌هایی مانند شیک‌ها و دسرهایی مانند تارت‌ها و پای طرفداران بیش‌تری دارد. با این حال، درمان‌گری واقعی انبه به خاطر محتوای ویتامین ث و قابلیت‌های آنتی‌اکسیدانی‌اش است. این میوه ضدچاقی، ضدالتهاب، ضدسرطان، و ضددیابت است
 
8. پوست هندوانه
در پوست هندوانه‌ آنتی‌اکسیدانی قدرتمند یافت می‌شود به نام لیکوپن. این آنتی‌اکسیدان واقعا قدرتمند است. پژوهش‌ها نشان دادند لیکوپن بیش از ۳۴ درصد خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. این آنتی‌اکسیدان هم‌چنین می‌تواند انواع مختلف سرطان‌ها را از قبیل سرطان دهان، مری، معده، لوزالمعده، روده‌ی بزرگ و دهانه‌ی رحم از شما دور می‌کند.
 
9. اسفناج
اسفناج پر از بتاکاروتن و لوتئین است که ثابت شده است هر دوی آنها قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهند، و همین‌طور سرشار از ویتامین‌های آ.، ث.، ایی.، کا.، و همچنین انواع ویتامین‌های ب. است. چون اسفناج سرشار از ویتامین‌های ب. است، به حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید کمک می‌کند- یا روشن‌تر بگوییم، اشعه‌های ماورای بنفشی که موجب آسیب‌های نور خورشید، سرطان پوست، و پیرنمایی زودهنگام می‌شوند.
 
10. بادام زمینی
آنتی اکسیدان‌های پلی فنولی، به میزان زیادی در بادام زمینی وجود دارند. اسید پی-کوماریک، با کاهش تولید نیتروس آمین سرطان‌زا، توانایی کاهش خطر سرطان معده را دارد.
 
12. لیمو ترش
لیمو جزء مرکبات است؛ یعنی این میوه سرشار از ویتامین C است. لیمو دارای کالری اندکی است؛ و علاوه بر ویتامین C حاویکلسیم، پتاسیم، فیبر پکتین، و مقداری کمی ویتامین A، فسفر، آهن، و منیزیوم است. لیمو یک ضد باکتری و ضد عفونی طبیعی است و می‌تواند علیه بسیاری از عفونت‌ها مبارزه کند و به طور شگفت آوری سلول های سرطانی را از بین ببرد.
 
13. سیر
برخی مطالعات ارتباط مستقیم بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاصی چون سرطان کولون، معده، پانکراس، مری، و سینه را نشان داده است. یک مطالعه‌ی جمعیتی نشان داد مصرف بیش‌تر سیر خام یا پخته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را کاهش دهد. خواص ضدباکتریایی سیر‌ آن را قادر می‌سازد از تشکیل و فعال شدن مواد سرطان‌سازا جلوگیری کند، تکثیر سلول سرطانی را کاهش دهد، بازسازی دی‌ان‌ای را ارتقا دهد و سبب مرگ سلول سرطانی شود. هم‌چنین برخی مطالعات نشان داده است که دی‌آلیل‌سولفید موجود در سیر می‌تواند از انتقال PhIP به مواد سرطان‌زا جلوگیری کند. PhIP ترکیبی است که خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
 
14. گردو
سرطان وحشتناک‌ترین بیماری در میان بیماری‌ها است. درمان این بیماری زمان زیادی را می‌طلبد و بسیار دردناک است. اگر سرطان به آخرین مرحله‌ی خود برسد، ممکن است حتی جان بیمار را بگیرد. سرطان پستان را می‌توان با مصرف گردو به صورت روزانه کنترل کرد. این تاثیر گردو، یک واقعیت اثبات‌شده است.

15. ماهی
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوشت ماهی علیه سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند. بسیاری از انواع سرطان، نظیر سرطان پستان در برابر عناصر موجود در ماهی تسلیم می‌شوند.  پژوهشی که روی بیش از چهل هزار متخصص سلامت در ایالات متحده صورت گرفت، نشان داد آن‌هایی که به صورت مرتب در هفته یک یا چند بار ماهی میل می‌کنند، تا ۱۵ درصد کم‌تر در معرض بیماری قلبی و انواع سرطان ها قرار دارند.

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده – پریسا جعفری


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.