مواد غذایی که ضد سرطان هستند (بخش دوم)

فواید آووکادو برای سلامتی شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی از جمله سرطان سینه و پروستات نیز می‌شود و ویتامین C موجود در توت فرنگی به وسیله‌ی تقویت سیستم ایمنی بدن‌مان به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند و همچنین فیبر موجود در کدو سبز، مهم‌ترین دلیل مفید بودن آن در درمان سرطان روده بزرگ است. در این مطلب مواد غذایی که ضد سرطان هستند را بیان خواهیم کرد.
چهارشنبه، 17 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی که ضد سرطان هستند (بخش دوم)
زردچوبه در پیشگیری از سرطان معده، ریه، روده بزرگ، پروستات، پوست، پستان و کبد موثر است.
 

مواد غذایی که ضد سرطان هستند


1. گل کلم
مطالعات متعدد نشان داده است که ارتباطی قوی میان رژیم غذایی و خطر پیشرفت سرطان وجود دارد.زیرا گل کلم دارای عوامل مهارکننده شیمیایی است که مراحل اولیه پیشرفت سرطان را به تاخیر انداخته و به توقف رشد تومور کمک می‌کنند. به همین دلیل، گل کلم مانند یک ضد جهش عمل می‌کند، بنابراین از پیشرفت سرطان‌زایی شیمیایی جلوگیری کرده و رشد سلول‌های تومور را متوقف می‌کند.مطالعه چاپ شده در پیشرفت‌های داروسازی عملی و زیست شناسی، مطالعات متعددی را بررسی کرد و دریافت که ۶۴٪ مطالعات موردی، ارتباط معکوسی بین مصرف یک یا چند سبیزیجات کروسیفر و خطر سرطان در قسمت‌های مختلف وجود دارد.
 
2. روغن زیتون
روغن زیتون یک بسته‌ی کامل و سرشار از اسیدهای چرب اومگا۳ است، که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند! درواقع، حدود ۴۰ سال پیش پژوهشگرانی از تیم مطالعات هفت کشور به این نتیجه رسیدند که دلیل اصلی نرخ پایین بیماری‌های قلبی و سرطان در جزیره‌ی یونانی کِرِت چربی‌های درون روغن زیتون است. ولی، امروزه می‌دانیم روغن زیتون حاویِ پُلی‌فنون‌ها هم هست که آنتی‌اکسیدان‌های واقعا قدرتمندی هستند که به ما کمک می‌کنند با رادیکال‌های آزاد بدن‌ مبارزه کنیم و کمک می‌کنند ظاهر و احساس جوانی‌مان را حفظ کنیم و از هر نوع سرطانی نیز جلوگیری می کند.
 
3. چای سبز
این نوشیدنی گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین است که از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند. از این رو، این چای می‌تواند از بدن در برابر تمام انواع سرطان‌هایی نظیر پستان، روده‌، مثانه، مری، معده، روده‌ی بزرگ، پروستات، ریه،پوست، و تخمدان مراقبت کند. روزی یک فنجان چای سبز را در برنامه‌ی غذایی ضد سرطانی‌تان بگنجانید.
 
4. کدو سبز
فیبر موجود در کدو سبز، مهم‌ترین دلیل مفید بودن آن در درمان سرطان روده بزرگ است. فیبر کارهای زیادی می‌کند- آب اضافی را در روده بزرگ جذب‌می‌کند، رطوبت مدفوع را حفظ‌کرده و به‌خروج آسان آن ااز بدن کمکمی‌کند. به این دلایل، فیبر در پیشگیری از سرطان روده بزرگ موثر است. اگرچه دانش عمیقی درمورد انواع فیبر لازم است (حل‌شدنی یا حل‌نشدنی)، اما فیبر رژیمی به‌طورکلی با کاهش خطر سرطان روده بزرگ ارتباط‌دارد.
 
5. کلم پیچ
استفاده از کلم پیچ در سالادها و بشقاب‌های سبزیجات خیلی رایج است. کلم با طعم ساده‌ای که دارد، برای ترکیب با سبزیجات دیگر و انواع گوشت عالی است. اما با وجود طعم ساده می‌تواند با سرطان مبارزه کند! در ۲۰۱۵، پژوهشی انجام شد که نشان داد کلم می‌تواند مانع از رشد تومور شود، و با ژنوم‌هایی که مسئول سرطان هستند مبارزه می‌کند و و این سبزی را در فهرست مواد غذایی ضد سرطان قرار می‌دهد.
 
6. زردچوبه
زردچوبه یک داروی ضد سرطانی قوی است که کورکومین موجود در این ادویه در جلوگیری از تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی (سرطان کولون و رکتوم) نقش موثری دارد. کورکومین موجود در زردچوبه نه تنها سلول‌های سرطانی را می‌کشد، بلکه مانع شکل گیری و رشد آنها نیز می‌شود. زردچوبه در پیشگیری از سرطان معده، ریه، روده بزرگ، پروستات، پوست، پستان و کبد موثر است.
 
7. کلم بروکسل
مواد مغذی آنتی‌اکسیدان موجود در کلم بروکسل نه تنها از فاز ۱ فرآیند سم‌زدایی در بدن ما حمایت‌می‌کنند بلکه خطر آسیب اکسیداتیو ایجادشده توسط مولکول‌ها واکنشی حاوی اکسیژن را کاهش‌می‌دهد. تنش اکسیداتیو مزمن و آسیب بافتی ایجادشده توسط این مولکول‌ها می‌تواند منجر به بیشتر سرطان‌های خاص شود.
 
8. انار
انار‌ به لطف ویتامین‌های ث، آ و آنتی‌اکسیدانی که دارد، می‌تواند ریسک ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کم کند. زمانی که همه‌ی این‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند به آسانی با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند؛ بنابراین سلول‌های‌تان آسیب نخواهند دید. سرطان پستان، سرطان پروستات، و سرطان ریه، از جمله سرطان‌هایی هستند که انار می‌تواند به مبارزه با آنها کمک کند.
 
9. آووکادو
فواید آووکادو برای سلامتی شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی از جمله سرطان سینه و پروستات نیز می‌شود. آووکادو حاوی کاروتنوئیدها و چربی‌های تک‌سیرنشده‌ای است که به کاهش چشمگیر سرطان کمک می‌کنند. آووکادو دارای گلوتاتیون نیز هست، آنتی‌اکسیدانی که از سلول‌ها در برابر سرطان و اثرات خطرنانک رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. فهرست ترکیبات ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان آووکادو  تحسین‌برانگیز است، و برتری دادن یکی از آن‌ها نسبت به بقیه کار دشواری است. مطالعات بسیاری بر روی سرطان‌های دهان، پوست و پروستات انجام شده است و نتایج نشان می دهد ترکیبات ارگانیک موجود در آووکادو باعث می‌شود سلول‌های سرطانی به جای متاستاز (فراگستری) دچار آپوپتوز (مرگ سلولی خودکار) شوند. تحقیقات بیش‌تری درباره‌ی رابطه‌ی آووکادو و سرطان در حال انجام است.
 
10. آناناس
بروملین موجود در آناناس به بدن کمک می‌کند تا تمام‌قد در برابر سلول‌های سرطانی بایستد. نتایج بررسی‌های محققان آمریکایی نشان می‌دهد این ترکیب گیاهی به بدن کمک می‌کند تا با شناسایی سلول‌های سرطانی با آن‌ها مقابله کند. در واقع آنزیم بروملین به سیستم ایمنی بدن قدرت کافی برای مقابله با سرطان را می‌بخشد.
 
11. توت فرنگی
ویتامین C موجود در توت فرنگی به وسیله‌ی تقویت سیستم ایمنی بدن‌مان به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. این میوه همچنین یک فیتوکمیکال (ماده‌ی شیمیایی گیاهی) به نام اسید الاجیک دارد که دارای خواص ضد سرطان است و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند که پودر توت‌فرنگی خشک می‌تواند به جلوگیری از سرطان مری در انسان کمک کند.
 
12. دانه سویا
سویا منبعی عالی از فیتواستروژن است. فیتواستروژن یک هورمون گیاهی منحصربه‌فرد است که از تولید تستسترون در مردان جلوگیری‌می‌کند. سطح پایین تستسترون به کاهش خطر سرطان پروستات کمک‌می‌کند.
 
13. چای سفید
بر اساس یافته‌های مطالعه‌ای که در مجله‌ی پژوهش‌های پیشگیری از سرطان به چاپ رسید، چای سفید ممکن است دارای تاثیرات ضد سرطانی باشد. در واقع طبق یافته‌های پژوهشگران، تاثیر مصرف چای سفید در از بین بردن سلول‌های سرطانی بیش‌تر از چای سبز است. طبق مطالعه‌ی دیگر که در کشور مالزی به انجام رسید، چای سفید در برابر سلول‌های سرطانی دارای تاثیرات آنتی‌اکسیدانی و ضد تکثیری است. این چای نه تنها سلول‌های بیمار را از بین می‌برد، بلکه هم‌چنین از سلول‌های سالم در برابر آسیب دیدن DNA محافظت می‌کند.
 
14. شکلات تلخ
این ماده از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کند، و رادیکال آزاد از واکنش اکسیژن با بعضی مولکول‌ها تشکیل می‌شود. اکسید شدن سلول‌ها تقریبا شبیه به زنگ زدن اجسام است. آنتی‌اکسیدان چیزی است که از آسیب ناشی از اکسید شدن سلول‌ها، از قبیل پیری زودرس، آسیب دی‌ان‌ای و بعضی سرطان‌ها، جلوگیری می‌کند. پژوهش‌هایی در ایتالیا نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان موجود در شکلات‌تلخ برای مقابله را اثرات منفی رادیکال‌های آزاد در بدن مفید است.
 
15. کدو تنبل
کدو تنبل مانند رفقای نارنجی خود سیب‌زمینی شیرین و هویج (و بسیاری دیگر) به داشتن آنتی‌اکسیدانی به نام بتاکاروتن معروف است، که با توجه به موسسه ملی سرطان، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از سرطان داشته باشد.
 
16. شاهدانه
این دانه حاوی مقدار زیادی ویتامین E است، که یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها است و یک ضد سرطان عالی محسوب می شود . هم‌چنین حاوی توکوفرول است، که گفته می‌شود برای آلزایمر و تصلب شراین مفید است، و فیتول، که خواص ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی دارد و و این گیاه را در فهرست مواد غذایی ضد سرطان قرار می‌دهد.

ادامه دارد...

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده – پریسا جعفری


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.