معرفی توت فرنگی و خواص درمانی آن (بخش اول)

توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. توت فرنگی میوه ای محبوب بوده و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد.
چهارشنبه، 25 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی توت فرنگی و خواص درمانی آن (بخش اول)
توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید.
 
چکیده :  توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. توت فرنگی میوه ای محبوب بوده و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد. 

تعداد کلمات 1334 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

معرفی توت فرنگی و خواص درمانی آن (بخش اول)
تاریخچه توت فرنگی

  توت فرنگی با نام علمی FRAGARIA VESCA ، گیاهی است از خانواده گل سرخ ( ROSACACEAE ) که در دو نوع ساقه راست و خوابیده یافت می شود. گل‌ های آن منظم و سفید رنگ می باشند.  بوته اش کوتاه و دارای برگ هایی درشت و ساقه هایی باریک و خزنده است که روی زمین می خوابد و ریشه می دواند. قسمت خوراکی توت فرنگی نهنج گل آن است که به مرور بزرگ شده و به آن اصطلاحاً میوه توت فرنگی می گویند. توت فرنگی، میوه ای شبیه توت است ولی کمی درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است.
این میوه به صورت خودرو در بعضی نواحی شمالی ایران رشد یافته و طی سالیان اخیر به دلیل خوش طعمی‌ و بازار فراوان آن، میوه اش را به طور مصنوعی پرورش می‌دهند‌. از گذشته تمام قسمت‌های این گیاه مصرف دارویی داشته است. قسمت هایی که از بوته توت فرنگی مورد استفاده قرار می گیرند، عبارت از میوه ، برگ و ریشه می باشد.
توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. توت فرنگی میوه ای محبوب بوده و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد. 
 

توت فرنگی و تقویت حافظه

اگر می خواهید حافظه خود را تقویت کند، کمی توت فرنگی به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این میوه پر از فیستین است که مسیرهای سیگنال دهنده را تحریک نموده و به بهبود حافظه کمک می کند. طبق تحقیقی که در مجله عصب شناسی منتشر شده، مصرف ۲ یا چند توت فرنگی در هفته کمک می کند که زوال حافظه در زنان مسن به تعویق بیفتد.
 

توت فرنگی : تقویت دستگاه ایمنی

توت فرنگی بخاطر وجود ویتامین ث باعث می شود که دستگاه ایمنی تقویت شود و بدن تان در مقابل عفونت ها مصون بماند. یک فنجان توت فرنگی حاوی ۱۰۰ درصد نیاز روزانه ویتامین ث است. پس سعی کنید در فصل توت فرنگی به اندازه کافی از این میوه بخورید.
 

توت فرنگی : پوست

توت فرنگی بسته ای از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ث است که روند پیری را کند می کند و پوست تان را به مدت طولانی تری سالم و بدون چروک نگه می دارد. توت فرنگی منبعی طبیعی از اسید سالیسیلیک، یعنی ماده مشهور مبارزه کننده با آکنه، است و می توان با توت فرنگی ماسک صورت خانگی درست کرد.
 

توت فرنگی و سلامت استخوان ها

یکی از مهمترین دلایل برای خوردن توت فرنگی این است که این میوه برای استخوان های تان بسیار مفید است. زیرا توت فرنگی سرشار از پتاسیم، منگنز و مواد معدنی دیگری است که به رشد استخوان و سالم نگه داشتن آن کمک می کند. بنابراین توت فرنگی برای کودکان بسیار خوب است.
 

توت فرنگی : کاهش وزن

از آنجائیکه توت فرنگی کالری کمی دارد (یک فنجان توت فرنگی فقط ۵۳ کالری دارد) به کاهش وزن کمک می کند. توت فرنگی فیبر زیادی دارد که به مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد و اگر قبل از غذا آن را میل کنید باعث می شود که کمتر غذا بخورید. به علاوه ویتامین ث موجود در آن متابولیسم بدنتان را تسریع می کند و باعث می شود که بدن سریعتر کالری بسوزاند.
 

توت فرنگی : جلوگیری از ریزش مو

توت فرنگی حاوی فولیک اسید، الاجیک اسید، ویتامین ب۵ و ویتامین ب۶ است که نمی گذارند موها نازک شوند و بریزند. به علاوه مواد معدنی مانند منیزیم و مس به جلوگیری از رشد قارچ و شوره سر کمک می کنند. ماسک های مو که در خانه با توت فرنگی درست می کنید نیز برای تان موهای تان عالی هستند.
 

توت فرنگی و بیماری قلبی

مصرف منظم آنتوسیانین نوعی فلانوئید که در خانواده توت ها موجود است، خطر حمله قلبی را تا ۳۲ درصد در زنان جوان و میانسال کاهش می دهد. همچنین کوئرستین، نوعی دیگری فلانوئید که در توت فرنگی موجود است، یک ضدالتهاب طبیعی بوده و تصلب شریان را کاهش داده و در تحقیقاتی که برروی حیوان ها انجام شد، آسیب ناشی از کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داد. همچنین ممکن است کوئرستین خواص ضدسرطانی نیز داشته باشد، با اینحال تحقیق بیشتری در اینباره لازم می باشد. نتنها پتاسیم و فیبر موجود در توت فرنگی برای قلب مفید است، بلکه تحقیقات نشان داده است که توت فرنگی باعث کاهش نوعی آمینواسید که به لایه داخلی رگ ها آسیب می رساند، می شود.
 

توت فرنگی و سکته مغزی

آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و همچنین پتاسیم بالای درون توت فرنگی باعث کاهش خطر لخته های خون خطرناک در مغز که باعث سکته مغزی می شوند، کمک می نمایند.
 

توت فرنگی و سرطان

همانطور که در بالا گفته شد، توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی بوده که در برابر رادیکال های آزاد عمل کرده، رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و باعث کاهش التهاب بدن می شود.
 

 توت فرنگی : فشارخون

به دلیل پتاسیم بالا در توت فرنگی، این میوه پرطرفدار برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، توصیه می شود. پتاسیم به خنثی کردن اثر سدیم در بدن کمک می نماید. مصرف کم پتاسیم همانقدر برای فشارخون بالا بداست که مصرف بالای سدیم برای فشار خون بالا بد می باشد.
 

توت فرنگی : یبوست

مصرف خوراکی هایی که پر از فیبر و آب هستند به کاهش یبوست و اجابت مزاج راحت کمک می نمایند.
 

توت فرنگی : دیابت

توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید. توت فرنگی یکی از خوراکی های مناسب برای افراد دیابتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن ۳۷ توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد.
 

توت فرنگی برای بارداری

دریافت میزان کافی اسید فولیک برای زنان باردار لازم می باشد و توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید است.
 

افسردگی

فولیک اسید موجود در توت فرنگی برای افسردگی نیز می تواند مفید باشد.
 

توت فرنگی : حافظه کوتاه مدت

مواد موجود در توت فرنگی نشان داده اند که می توانند باعث بهبود حافظه کوتاه مدت شوند.
 

خواص توت فرنگی در زمان بارداری

توت فرنگی از انواع مواد غذایی کم کالری و سرشار از فیبر و ویتامین های مفید در دوران بارداری است. مصرف نصف فنجان از این ماده غذایی در روز ۱۰۰ درصد از میزان موردنیاز بدن به ویتامین ث را تامین می کند. این در حالی است که ویتامین ث، ریزمغذی موثر در شکل گیری اندام های جنین و حفظ سلامت مادر محسوب می شود.
ویتامین کا، ۵ B،۲ B،۶ B، پتاسیم، مس، منیزیم و امگا۳ ازجمله مواد موجود در توت فرنگی است. مطابق با تحقیقات انجام شده، قرار دادن این ماده غذایی در رژیم روزانه دوران بارداری، خطر تولد نوزادان نارس و سقط جنین را کاهش می دهد. این ماده غذایی حاوی مقادیر فراوانی اسید فولیک بوده و مصرف آن در دوران بارداری بر حفظ سلامت جنین موثر است.
مصرف توت فرنگی در دوران بارداری، توصیه متخصصان به زنان باردار کمتر از ۲۵ سال برای کاهش خطر سقط جنین یا تولد نوزاد ناقص است. فولیک اسید موجود در توت فرنگی نقش مهمی در شکل گیری اندام های جنین مانند قلب و مغز داشته و آنتی اکسیدان های موجود در دانه های قرمزرنگ آن مانند فلاونوئید و آنتوسیانین در افزایش قدرت دفاعی بدن مادر و زایمان راحت موثر هستند.
 

توت فرنگی : رژیم های لاغری

توت فرنگی به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها می باشند باعث افزایش سوخت وساز و همچنین کاهش اشتها در بدن می شوند و همین امر کمک بزرگی به سوختن چربی های اضافی در بدن می کند.

ادامه دارد...

منبع : www.amazing.ir

بیشتر بخوانید :
توت فرنگی(خواص و ارزش غذایی)
خواص توت فرنگی
فوائد توت فرنگی در سلامت
فواید توت فرنگی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.