انار و خواص درمانی آن (بخش اول)

مصرف انار فوق العاده برای سلامتی موثر است و فواید بسیاری برای سلامت پوست و مو، جلوگیری از کم خونی، بهبود سلامت قلب و درمان بیماری ها دارد. همچنین انار غنی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها هستند ، می توانند به تاخیر علائم پیری کمک کنند.
پنجشنبه، 22 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انار و خواص درمانی آن (بخش اول)
عصاره‌ی انار از دوران باستان برای درمان خیلی از بیماری‌ها مثل عفونت‌های انگلی و میکروبی، اسهال، زخم معده، خون‌ریزی و مشکلات تنفسی استفاده می‌شده است.
 

مقدمه

آیا می‌دانستید که دانه‌های کوچک، آب‌دار و یاقوتی انار چقدر برای سلامتی مفید هستند؟ انار یک میوه‌ی بهشتی است و با خواص بسیاری که برای سلامتی دارد اصلا هم جای تعجب نیست. تحقیقات نشان داده که خواص انار می‌تواند از خیلی از بیماری‌ها مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا، قند خون و التهاب مفاصل جلوگیری کند. انار خواص ضد‌سرطان هم دارد و می‌تواند در درمان و پیش‌گیری از سرطان مفید باشد. انار مقدار زیادی فیبر، ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم دارد. فعالیت آنتی‌اکسیدانی آب‌میوه‌ی انار هم سه برابر چای سبز است. حالا که شب یلدا نزدیک است بد نیست این مقاله را بخوانید تا با خواص انار برای سلامتی آشنا شوید و در موردش حسابی اطلاعات به‌دست بیاورید.
 

انار و خواص درمانی آن

انار میوه‌ای است تقریبا به اندازه‌ی پرتقال، با پوسته‌ای صاف و ضخیم. رنگ پوسته‌ی انار مثل رنگ برگ‌های پاییزی زیبا، گرم و متنوع است؛ از زرد مایل به قهوه‌ای گرفته تا قرمز پررنگ. تعداد زیادی دانه‌ی کوچک و قرمز درون این پوسته‌ی ضخیم قرار دارند و به وسیله‌ی پوسته‌های نازک سفید رنگی قسمت‌بندی شده‌اند. وسط این دانه‌های قرمز یک هسته‌ی خوراکی کوچک سفید هم وجود دارد. می‌توانید خود دانه‌های انار را بخورید یا اینکه از آنها آب‌میوه بگیرید.‌ این دانه‌های آبدار و خوشگل خیلی هم خوش‌مزه هستند. از هسته‌ی انار برای تولید روغن هسته‌ی انار هم استفاده می‌کنند که برای سلامت بدن خیلی مفید است.‌
 

ارزش غذایی انار

نیم فنجان (۸۷ گرم) انار حاوی ترکیبات زیر است:
۷۲ کالری انرژی
۱۶.۳ گرم کربوهیدرات
۱.۵ گرم پروتئین
۱ گرم چربی
۳.۵ گرم فیبر
۱۱.۹ گرم قند
۱۴.۳ میکروگرم ویتامین K
۸.۹ میلی‌گرم ویتامین C
۳۳ میکروگرم فولات
۲۰۵ میلی‌گرم پتاسیم
۰.۰۷ میلی‌گرم ویتامین B۶
۳۱ میلی‌گرم فسفر

انار چه فوایدی دارد؟

۱. درد و التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد

التهاب مفاصل وقتی اتفاق می‌افتد که یک یا چند مفصل ورم کنند و باعث احساس درد و کوفتگی می‌شود. این مشکل در افراد مسن بیشتر است.
انار سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان به نام «فلاونول» است که می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی ضدالتهاب در بدن فعالیت کند، پس خواص انار می‌تواند برای بهبود التهاب مفاصل مفید باشد. آزمایش‌هایی که روی حیوانات انجام شده ثابت می‌کند که عصاره‌ی انار از شروع و افزایش التهاب مفاصل که به کلاژن (پروتئینی که در استخوان و غضروف پیدا می‌شود) مربوط می‌شود جلوگیری می‌کند. این تحقیق‌ها نشان می‌دهند که التهاب و درد مفاصل بر اثر مصرف عصاره‌ی انار کاهش می‌یابد.
اگر به التهاب مفاصل مبتلا هستید با پزشک‌تان مشورت کنید و انار را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان بگنجانید.
 

۲. با سرطان مبارزه می‌کند

تحقیقاتِ بسیاری نشان می‌دهند که خواص انار برای پیش‌گیری از سرطان خیلی مفید است. مشاهده شده که انار آثار ضدتومور بر انواع سلول‌های سرطانی دارد.
با توجه به نتیجه‌ی تحقیقات مختلف، عصاره‌ی انار از تکثیر سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند و حتی آنها را از بین می‌برد. روغن هسته‌ی انار حاوی «پونیسیک اسید» است. پونیسیک اسید یک اسید چرب دراز‌زنجیر غیراشباع از امگا۵ است که از تکثیر سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند.
اخیرا هم تحقیقاتی انجام شده که نشان می‌دهد نوشیدن آب‌میوه‌ی انار رشد سلول‌های سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در بین مردان است.‌
در تحقیقی بالا رفتن سطح پادژن ویژه‌ی پروستات (PSA) سوژه‌های مرد مبتلا به سرطان پروستات مورد آزمایش قرار گرفت.‌ محققان متوجه شدند که عصاره‌ی انار سرعت بالا رفتن پادژن ویژه‌ی پروستات را به طرز چشم‌گیری کاهش داد. دیگر تحقیقات هم نشان داده‌اند که ترکیبات دیگری که در انار وجود دارند ضدسرطان هستند و از رشد سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری می‌کنند.
 

۳. فشار خون را کاهش می‌دهد

آب‌میوه‌ی انار سرشار از انواع مختلف آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنل‌های بیواکتیو است. این ترکیبات برای سلامت قلب و عروق خیلی مفید هستند؛ چون از روش‌های مختلف فشار خون را تنظیم می‌کنند. تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده نشان می‌دهد که مصرف آب‌میوه‌ی انار باید هم در رژیم غذایی و هم در برنامه‌ی درمانی قرار بگیرد تا بتواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. تحقیق دیگری که در مجله‌ی «تحقیق‌های گیاه‌درمانی» منتشر شده است هم اثبات می‌کند که آب‌میوه‌ی انار برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید است و می‌تواند تنها بعد از دو هفته مصرف، فشار خون را پایین بیاورد.
 

۴. با باکتری‌های عفونی مبارزه می‌کند

انار صدها نوع مختلف از ترکیبات بیواکتیو دارد شامل: الاجیک اسید، الاژیتانین، پونیسیک اسید، فلاونوئید، آنتوسیانین، آنتوسیانیدین، استروژنیک فلاونول و فلاون. این ترکیبات مهم‌ترین اجزا و خواص انار هستند که باعث می‌شوند انار خواص درمانی زیادی داشته باشد.
عصاره‌ی انار از دوران باستان برای درمان خیلی از بیماری‌ها مثل عفونت‌های انگلی و میکروبی، اسهال، زخم معده، خون‌ریزی و مشکلات تنفسی استفاده می‌شده است. با توجه به نتایج تحقیقی که در مجله‌ی «داروهای مکمل ثابت شده و جایگزین» منتشر شده است خواص انار به تحریک باکتری‌های پروبیوتیک هم کمک می‌کند و در نتیجه آثار مفید این باکتری‌ها در مبارزه با باکتری‌های عفونی افزایش پیدا می‌کند.
 

۵. سلامت قلب را بهبود می‌دهد

بیماری‌های قلبی جزو مهم‌ترین دلایل مرگ و میرند و معمولا به کاهش توانایی شناخت هم منجر می‌شوند. آب‌میوه‌ی انار بیشتر از هر آب‌میوه‌ی دیگری آنتی‌اکسیدان دارد. آب‌میوه‌ی انار باعث می‌شود تولید کلسترول در شریان‌های افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی متوقف یا کند شود.‌ تحقیقی که در مجله‌ی «تغذیه‌ی بالینی» منتشر شد تأثیر انار را بر بیماران مبتلا به تنگی شریان قلب بررسی کرده است. تنگی شریان قلبی نوعی بیماری است که در آن یکی از دو شریان اصلی قلب که جلوی گردن قرار دارند تنگ و باریک می‌شوند. خون از طریق این شریان‌ها به مغز می‌رود.
فشار خون بیمارانی که آب‌میوه‌ی انار مصرف کردند ۱۲ درصد کمتر شد و پلاک «آترواسکلروزیس» (atherosclerosis) هم ۳۰ درصد کاهش یافت. آترواسکلروزیس نوعی گرفتگی سرخ‌رگ بر اثر رسوب چربی و کلسترول است.
اما پلاک آترواسکلروزیس بیمارانی که آب‌میوه‌ی انار مصرف نکردند ۹ درصد زیادتر هم شد. به طور کلی این تحقیق نشان داد که مصرف آب‌میوه‌ی انار پلاک آترواسکلروزیس، فشار خون و اکسیداسیون اِل.دی.اِل را کاهش می‌دهد.

ادامه دارد...

منبع: برگرفته ازسایت draxe


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.