فواید خوردن ماهی برای سلامتی (بخش دوم)

آدم‌هایی که بیش از دیگران ماهی می‌خورند، کم‌تر در معرض ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد قرار می‌گیرند؛ این بیماری دلیل عمده‌ی اختلالات بینایی و نابینایی است. ما در این مطلب به فواید ماهی که همگی از لحاظ علمی ثابت شده‌اند، اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 12 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید خوردن ماهی برای سلامتی (بخش دوم)
مصرف ماهی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع یک و بسیاری از بیماری‌های خودایمنی دیگر را کاهش دهد.
 

فواید خوردن ماهی برای سلامتی


1. ماهی تنها منبع غذایی خوب برای ویتامین D است
در سال‌ّهای اخیر ویتامین D توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این ویتامین مهم در حقیقت مانند هورمون استروئید در بدن عمل می‌کند، و شمار زیادی از جمعیت ایالات متحده، یعنی ۶/۴۱ درصد دچار کمبود آن هستند. ماهی و محصولات مرتبط با آن بهترین منبع غذایی برای ویتامین D هستند. ماهی‌های چرب هم‌چون سالمون و هرینگ سرشار از این ویتامین هستند.

یک وعده از ماهی سالمون به اندازه‌ی ۱۱۳ گرم حاوی ۱۰۰ درصد از ویتامین D توصیه‌شده و لازم برای بدن است. برخی روغن‌های ماهی، نظیر روغن کبد ماهی کاد، حاوی مقدار زیادی ویتامین D است که هر قاشق غذاخوری از آن معادل ۲۰۰ درصد از میزان لازم و توصیه‌شده برای بدن انسان است. اگر به اندازه‌ی کافی مقابل نور آفتاب نیستید و ماهی‌های چرب نیز مصرف نمی‌کنید، توصیه می‌شود حتما از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید.

نتیجه: ماهی چرب منبع عالی برای ویتامین D است؛ ویتامین D جزء مهم‌ترین مواد مغذی است که ۴۰ درصد از آدم‌ها دچار کمبود آن هستند.
 
2. مصرف ماهی می‌تواند خطر بیماری‌های خودایمنی از قبیل دیابت نوع یک را کاهش دهد.
بیماری‌ خودایمنی هنگامی ایجاد می‌شود که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه بافت‌های سالم را مورد تهاجم و تخریب قرار دهد. یکی از نمونه‌های مهم این بیماری‌ها، دیابت نوع یک است که در آن، دستگاه ایمنی به سلول‌های انسولین‌ساز لوزالمعده حمله‌ور می‌شود. دانشمندان بر اساس پژوهش‌های فراوان دریافته‌اند مصرف امگا-۳ یا روغن ماهی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع یک را در کودکان، و هم‌چنین نوعی دیابت خودایمنی در بزرگسالان را کاهش دهد.

این یافته جزء نتایج مقدماتی این تحقیقات است، ولی پژوهش‌گران معتقدند اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین D موجود در ماهی و روغن ماهی ممکن است در این مسئله تاثیرگذار باشند. هم‌چنین برخی معتقدند مصرف ماهی می‌تواند خطر روماتیسم مفصلی و ام‌اس را نیز کاهش دهد، ولی درحال‌حاضر شواهد محکمی برای این مسئله یافته نشده است.

نتیجه: مصرف ماهی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع یک و بسیاری از بیماری‌های خودایمنی دیگر را کاهش دهد.
 
3. ماهی ممکن است به جلوگیری از آسم در کودکان کمک کند
آسم بیماری شایعی است که در آن مجاری تنفسی دچار التهاب مزمن می‌شوند. متاسفانه، در دهه‌های اخیر میزان مبتلایان به این بیماری به شکل چشمگیری افزایش یافته است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف مرتب ماهی می‌تواند تا ۲۴ درصد خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش دهد؛ ولی تاکنون تاثیر چندانی در بزرگسالان مشاهده نشده است.

نتیجه: بر اساس برخی پژوهش‌ها کودکانی که ماهی می‌خورند کم‌تر در معرض ابتلا به آسم پیش‌رونده قرار می‌گیرند.
 
4. ماهی می‌تواند در سنین پیری از بینایی‌تان محافظت کند
بیماری به نام تباهی لکه‌ی زرد دلیل عمده‌ی نابینایی و اختلال بینایی است که غالبا در افراد مسن رخ می‌دهد. بر اساس برخی شواهد ماهی و اسیدهای چرب امگا-۳ می‌توانند در برابر این بیماری از آدم‌ها محافظت کنند. طبق یک پژوهش، مصرف مرتب ماهی می‌تواند تا ۴۲ درصد خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد را در زنان کاهش دهد. پژوهش دیگری نیز دریافت، مصرف ماهی به اندازه‌ی یک بار در هفته می‌تواند تا ۵۳ درصد خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد (“‌تَر‌”‌) را کاهش می‌دهد.

نتیجه: آدم‌هایی که بیش از دیگران ماهی می‌خورند، کم‌تر در معرض ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد قرار می‌گیرند؛ این بیماری دلیل عمده‌ی اختلالات بینایی و نابینایی است.
 
5. می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب‌تان شود
اختلالات خواب به شکل باورنکردنی در سراسر جهان شایع هستند. دلایل زیاد و مختلفی برای این اختلال وجود دارد (از قبیل افزایش قرار گرفتن در معرض نور آبی)، ولی برخی پژوهش‌گران معتقدند کمبود ویتامین D نیز می‌تواند نقش موثری در این مسئله ایفا کند. در یک مطالعه‌ی ۶ ماهه بر روی ۹۵ مرد میانسال، مصرف سه وعده در هفته ماهی سالمون به ایجاد بهبود در وضعیت خواب و عملکرد روزانه‌ی افراد منجر شد. پژوهش‌گران معتقدند دلیل این اتفاق می‌تواند ویتامین D موجود در سالمون باشد.

نتیجه: شواهد اولیه‌ای مبنی بر تاثیر مصرف ماهی‌های چرب نظیر سالمون بر بهبود کیفیت خواب وجود دارد.
 
6. غذایی بسیار خوشمزه و آسان است
شاید این مورد جزء فواید سلامتی ماهی نباشد، ولی قطعا مورد مهمی است. در حقیقت، ماهی بسیار خوشمزه است و به آسانی تهیه می‌شود. به همین دلیل، ماهی را می‌توانید به آسانی در رژیم غذایی‌تان جای دهید.

به نظر می‌رسد مصرف یک یا دو وعده ماهی در هفته بتواند فواید لازم را برای بدن تامین کند. حتی‌الامکان ماهی‌هایی تهیه کنید که به صورت طبیعی پرورش یافته‌اند. ماهی‌های طبیعی دارای امگا-۳ بیش‌تری هستند و به مواد آلاینده‌ی کم‌تری آلوده‌اند. با این‌ حال، حتی اگر از ماهی‌های پرورشی نیز استفاده ‌کنید، باز هم فوایدش بیش‌تر از مضرات‌اش خواهد بود. مصرف هر نوع ماهی برای‌تان مفید است.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده _ امیررضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.