فواید ماهی کپور برای سلامتی (بخش دوم)

سطح منیزیم متوسط در ماهی کپور باعث می‌شود به ماهی مهمی برای کسانی تبدیل شود که با مشکل خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. منیزیم باعث ترشح انتقال‌ دهنده‌های عصبی خاصی می‌شود که سیستم عصبی را آرام می‌سازند و می‌توانند باعث خواب آرام بشوند. در این مطلب به فواید ماهی کپور برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 14 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید ماهی کپور برای سلامتی (بخش دوم)
سطح منیزیم متوسط در ماهی کپور باعث می‌شود به ماهی مهمی برای کسانی تبدیل شود که با مشکل خواب دست و پنجه نرم می‌کنند.
 

فواید ماهی کپور برای سلامتی


1. کاهش خطر تصلب شرایین
در یکی از تحقیقات انجام شده بر خواص ماهی کپور، مشخص شد که این ماهی حاوی EPA یا ایکوزاپنتانوییک اسید است. این ماده مغذی اگر با DHA ترکیب شود به امگا کمپلکس تبدیل می‌شود که می‌تواند ترکیباتی مانند کلسترول، تری‌گلیسیرید و لیپوپروتئین‌ها را کاهش دهد. وجود این اسید چرب غیر اشباع به کاهش خطر بروز تصلب شرایین کمک می‌کند.
 
2. دارای اثرات ضد التهابی است
اگر مرتبا از درد مفاصل رنج می‌برید، بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه به شما پیشنهاد می‌دهند میزان مصرف هفتگی ماهی‌ را افزایش دهید. اسیده‌های چرب امگا ۳ نه تنها برای قلب مفید هستند، بلکه برای هر التهابی که ممکن است در بخش‌های مختلف بدن‌تان تجربه‌کنید نیز خوب است. آرتریت روماتوئید نیز ناراحتی دیگری است که میلیون‌ها نفر را مبتلا کرده است و بین کلسترول خوب و کاهش وقوع این بیماری رابطه‌ی معقولی وجود دارد. همچنین بین مصرف امگا ۳ و پیشگیری از پوکی استخوان ارتباطاتی کشف شده است.
 
3. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
روی ماده‌ی معدنی حیاتی در رژیم غذایی ما است که بسیاری آدم‌ها از آن غفلت می‌کنند، و در نتیجه از کمبود آن رنج می‌برند. در حالی‌که علائم کمبود روی به وضوح کمبود آهن یا کلسیم نیست، اما می‌تواند به شدت به سیتسم ایمنی بدن لطمه بزند. روی در تحریک سیستم ایمنی بدن نقش کلیدی ایفا می‌کند، و ماهی کپور دست بر قضا سرشار از روی است، که بیش از ۱۰٪ مصرف روزانه‌ در یک وعده‌ی آن وجود دارد.
 
4. عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می‌کند
التهاب روده و دستگاه گوارش ناراحتی بسیار رایجی است، اما ممکن است به تعدادی از ناراحتی‌های بدتر منجر شود، من جمله کولیت زخمی و بیماری کرون. اگر می‌خواهید کارآمدی دستگاه گوارش‌تان را بهبود ببخشید و علائم نفخ، یبوست، هموروئید و در کل ناراحتی معده را کاهش بدهید، پس افزودن ماهی کپور به وعده‌ی غذایی‌تان ممکن است انتخاب عاقلانه‌ای باشد. اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش خطر سندرم التهاب روده ارتباط دارند.
 
5. به کنترل بیماری‌های مزمن کمک می‌کند
بسیاری از ویتامین ‌ها و مواد معدنی اصلی که در ماهی کپور یافت می‌شوند بیش از یک عملکرد دارند، حتی در بعضی از ظرفیت‌های‌شان به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل می‌کنند. ویتامین A، به عنوان مثال، آنتی اکسیدان بسیار قدرتمندی است که در شکل‌های مختلفی از بتا-کاروتن وجود دارد، و این می‌تواند مانع اثرات منفی رادیکال‌های آزاد بر بدن‌تان بشود. رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث جهش سلول‌های سالم بشوند که همین امر به بیماری‌های مزمن منجر می‌شود. مواد آنتی اکسیدان موجود در ماهی کپور این خطر را کاهش می‌دهد.
 
6. به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند
سطح منیزیم متوسط در ماهی کپور باعث می‌شود به ماهی مهمی برای کسانی تبدیل شود که با مشکل خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. منیزیم باعث ترشح انتقال‌ دهنده‌های عصبی خاصی می‌شود که سیستم عصبی را آرام می‌سازند و می‌توانند باعث خواب آرام بشوند. برای کسانی که از بی‌خوابی یا شب بیداری مداوم در طول شب رنج می‌برند، افزودن ماهی کپور به صورت یک یا دو وعده‌ی غذایی در هفته می‌تواند مشکلات‌تان را حل کند!
 
7. سطح هورمون‌ها را بهینه می‌سازد
سطح بالای ویتامین B یعنی اینکه ماهی کپور می‌تواند به بهینه کردن متابولیسم و تعادل سطوح هورمونی مختلف کمک کند. محتوای ید موجود در کپور نیز برای متعادل ساختن عملکرد غده‌ی تیروئید و سایر مراکز هورمونی کلیدی بدن مفید است. ماهیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این ماهی همچنین به تضمین اینکه فرایندهای شیمایی بدن‌مان عملکردی عادی و نرمال داشته باشند کمک می‌کند.
 
8. باعث تحریک عملکرد شناختی می‌شود
امگا ۳، آنتی‌اکسیدان‌ها، روی، و سلنیوم همه با اثرات شناختی در انسان‌ها ارتباط دارند. اساسا، این مواد می‌توانند به تحریک مسیرهای عصبی جدید و پیشگیری از استرس اکسیداتیو در مویرگ‌ها و رگ‌های خونی مغز کمک کنند.
 

فرآروری سالم ماهی کپور

مصرف ماهی کپور بسیار مفید است زیرا این ماهی خواص زیادی برای سلامتی دارد. به هر حال، اگر ماهی به شکل مناسبی تهیه نشود، این خواص از بین می‌روند. چربی غیر اشباع موجود در ماهی کپور به راحتی از بین می‌رود. برای حفظ آن، می‌توانید آن را به شکل سوپ تهیه کنید، بخارپز کرده یا این‌که کباب کنید. توصیه می‌کنیم از سرخ کردن آن بپرهیزید.
 

اهمیت مصرف ماهی

آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که ژاپنی‌ها چرا تا این حد باهوش هستند؟ بسیاری معتقدند که دلیل هوش آنها مصرف غذای دریایی است. یکی از این غذاها، بدون شک، ماهی است زیرا ژاپن آب‌های زیادی دارد. نتیجه داشتن این آب‌ها، تولید زیاد ماهی است.

یکی از مواد مغذی که با مصرف ماهی دریافت می‌شود، پروتئین اسید آمینه است. در اسید آمینه، موادی مانند هیستادین، لیسین، فنیل آلانین، تریپتوفان، ، ایزولوسین، متیونین و ترئونین وجود دارد که برای بدن ضروری هستند. بدن نمی‌تواند اسید آمینه تولید کند و باید از منابع دیگر آن را دریافت کند. یکی از ویژگی‌های اسیدهای آمینه این است که به راحتی حل شده و ذخیره نمی‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کواشیورکور، باید هر روز ماهی مصرف کنید. یکی از این ماهی‌ها ماهی کپور است.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده- مژگان گوران


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.