خاصیت ماهی تن برای سلامتی (بخش دوم)

مواد مغذی موجود در ماهی تن متابولیسم (سوخت و ساز) را بهبود می‌بخشند و سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهند. مجموعه‌ی ویتامین B موجود در این ماهی در کنار ارزش بالای پروتئین و اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در آن باعث ایجاد چنین فایده‌ای در ماهی تن شده‌اند. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 19 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خاصیت ماهی تن برای سلامتی (بخش دوم)
 ماهی تن باعث بهبود وضعیت سلامتی، افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) و کاهش چربی می‌شوند.
 

خاصیت ماهی تن برای سلامتی

1. از سکته‌ی مغزی پیشگیری می‌کند
افراد بزرگسال با مصرف پنج وعده ماهی تن در طول هفته، می‌توانند خطر سکته‌ی مغزی را تا ۳۰ درصد در خود کاهش دهند. ماهی تن به کمک مجموعه‌ی ویتامین B و اسید فولیک خود، از ایجاد لخته‌های خونی پیشگیری می‌کند و وضعیت دیواره‌های سرخرگی را بهبود می‌بخشد.
 
نکته‌ی سلامتی :
با انجام مرتب فعالیت‌های ورزشی قدرت دستگاه قلبی و عروقی‌تان را بهبود ببخشید.
 
2. ماهی تن علیه بیماری کلیوی مبارزه می‌کند
ماده‌ی معدنی پتاسیم که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، به تعادل مایعات بدن و کارکرد منظم کلیه‌ها کمک می‌کند. سرطان کلیه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در جهان است، و به علت عدم کارکرد مناسب این اندام ایجاد می‌شود.
 
نکته‌ی سلامتی :
حتما در طول روز به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آبرسانی کنید. برای کارکرد بهینه‌ی کلیه‌ها و حفظ سلامتی بدن نوشیدن روزانه هفت تا نه لیوان آب ضروری است.
 
3. ماهی تن از بروز سرطان پیشگیری می‌کند
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوشت ماهی تن علیه سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند. بسیاری از انواع سرطان، نظیر سرطان پستان در برابر عناصر موجود در ماهی تن تسلیم می‌شوند.
 
نکته‌ی سلامتی :
حتما در هفته ماهی مصرف کنید؛ اگر از مصرف مداوم ماهی تن خسته می‌شوید، می‌توانید آن را با انواع دیگر ماهی جایگزین کنید.
 
4. ماهی تن انرژی‌تان را تامین می‌کند
مواد مغذی موجود در ماهی تن متابولیسم (سوخت و ساز) را بهبود می‌بخشند و سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهند. مجموعه‌ی ویتامین B موجود در این ماهی در کنار ارزش بالای پروتئین و اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در آن باعث ایجاد چنین فایده‌ای در ماهی تن شده‌اند.
 
نکته‌ی سلامتی :
گوشت ماهی تن زمان بازیابی ورزشکاران را بعد از انجام تمرینات سنگین کاهش می‌دهد، و انرژی مورد نیاز را برای فعالیت‌های سنگین ورزشی فراهم می‌کند. جهت ارتقا کلی سطح تن‌درستی‌تان مصرف روزانه‌ی ماهی را افزایش دهید.
 
5. باعث ساخت ماهیچه می‌شود
پروتئین یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی گوشت ماهی تن است. ماهی تن از لحاظ میزان پروتئین دارای یکی از غنی‌ترین گوشت‌ها است؛ و همین عامل آن را به یک ماده‌ی غذایی کامل برای ساخت ماهیچه و کاهش چربی بدن تبدیل کرده است. ماهیچه‌ها به کمک پروتئین رشد می‌کنند، سریع‌تر بهبود می‌یابند، و سرعت متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را بهبود می‌بخشند.
 
نکته‌ی سلامتی :
ماهی تن نسبتا ارزان است، و در عین حال، منبعی عالی برای پروتئین. ۱۰۰ گرم گوشت ماهی تن حاوی ۳۰ گرم پروتئین است. خوب حساب و کتاب کنید و بعد از آن، برای ساختن ماهیچه‌های‌تان ماهی تن را به رژیم غذایی اضافه کنید.
 
6. ماهی تن به کاهش وزن کمک می‌کند
چاقی مفرط و اضافه وزن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم جهان است. ماهی تن حاوی مقدار اندکی کالری، و در عین حال، حاوی مقدار زیادی پروتئینِ با کیفیت، و هم‌چنین سرشار از مواد مغذی سالمی است که باعث بهبود وضعیت سلامتی، افزایش متابولیسم (سوخت و ساز)، و کاهش چربی می‌شوند. افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا-۳  از طریق مصرف ماهی تن باعث تحریک ترشح هورمون کاهش اشتها به نام لپتین می‌شود. با ترشح این هورمون، هوس پرخوری به سرتان نخواهد زد.
 
نکته‌ی سلامتی :
با مصرف وعده‌های غذایی متعدد در طول روز متابولیسم (سوخت و ساز) را افزایش دهید؛ به علاوه مصرف کربوهیدرات‌ها را از بعد از ظهر تا شب کاهش دهید.
 
7. ماهی تن التهاب را کاهش می‌دهد
التهابات ناشی از بیماری، و هم‌چنین التهاب ماهیچه‌ها را می‌توانید با مصرف گوشت ماهی تن سرکوب کنید. مواد معدنی ضد التهاب و کلسترول سالم موجود در گوشت این ماهی به انتشار منابع موجود در بدن کمک می‌کنند. این مسئله باعث کارکرد مناسب کل مجموعه‌ی بدن می‌شود، و از ایجاد بیماری‌های التهابی نظیر آرتروز و نقرس پیشگیری می‌کند.
 
نکته‌ی سلامتی :
همیشه لازم نیست از التهاب بترسید؛ در فعالیت‌های بدنسازی، التهاب خوب است.
 
8. ماهی تن واکنش به انسولین را تقویت می‌کند
آدم‌های مبتلا به دیابت نیز می‌توانند حتی بیش‌تر از دیگران از فواید مصرف ماهی تن بهره‌مند شوند. اسیدهای چرب امگا-۳  موجود در ماهی تن از همان ابتدا انسولین را تحت کنترل می‌گیرند، و به این ترتیب، زندگی روزمره را برای بیماران مبتلا به دیابت آسان‌تر می‌کنند.
 
نکته‌ی سلامتی :
آب‌رسانی به بدن اثرات مصرف ماهی تن را تقویت می‌کند. جهت پیشگیری از افزایش ناگهانی انسولین همواره به بدن‌تان آبرسانی کنید.
 
9. مصرف ماهی تن خلق و خوی‌تان را نیز بهبود می‌بخشد
سلنیوم اشتها و خلق و خو را در انسان کنترل می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند کمبود سلنیوم در بدن باعث ایجاد اضطراب خواهد شد. یکی دیگر از فواید اسیدهای چرب امگا-۳  تسریع در فرایند بهبود خلق و خو است.
 
نکته‌ی سلامتی :
تحمل عمدی گرسنگی شدید جهت کاهش وزن می‌تواند باعث تغییر خلق و خو و ایجاد احساسات ناخوشایند شود.
 
10. مصرف ماهی تن بر مغزتان تاثیر می‌گذارد
رژیم غذایی غنی از گوشت ماهی تن کارکرد شناختی مغز را بهبود می‌بخشد؛ این قابلیت به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا-۳  در گوشت این ماهی است. وقتی خون سالم و سلول‌های پر از اکسیژن در دستگاه گردش خونِ پاکسازی شده به جریان می‌افتند، و به مغز می‌رسند، کارکرد مغز بسیار بهتر صورت می‌گیرد؛ زیرا در این شرایط تمام منابع مورد نیازش را در اختیار دارد.
 
نکته‌ی سلامتی :
جهت بهبود کارکرد مغز آجیل و انواع توت‌ها را میل کنید. طبق شواهد علمی این مواد غذایی می‌توانند سلامتی کارکرد مغز را حفظ کنند.
 
11. ماهی تن از آسیب به غشای سلولی پیشگیری می‌کند
وقتی ماهی تنِ پخته شده مصرف می‌کنید، از طرق مختلفی به سلامتی بدن‌تان کمک می‌کنید. پروتئین موجود در ماهی تن به ارگانیسم‌های سلولی به نام پپتید تجزیه می‌شود. پپتیدها، وقتی وارد بدن می‌شوند، بر غشای سلولی بدن تاثیر می‌گذارند و وضعیت کلی بدن را بهبود می‌بخشند، و آن‌گاه باعث سالم‌تر شدن بدن و انعطاف‌پذیری آن در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌شوند.
 
نکته‌ی سلامتی :
تا حد امکان سعی کنید ماهی تن آب‌پز بخورید. شاید طعم آن‌چنان عالی نداشته باشد، ولی می‌توانید آن را با استفاده از ادویه و سس به یک وعده‌ی غذایی خوش طعم و دوست داشتنی تبدیل کنید. این‌جا فهرست خواص ماهی تن به پایان رسید. اکنون شما بیش‌تر از دو جین دلیل برای مصرف روزانه‌ی ماهی تن و بهره‌مندی از فواید مختلف آن در اختیار دارید.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.