خاصیت ماهی سالمون برای سلامتی (بخش اول)

محتوای مغذی سالمون آن را به یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های دنیا تبدیل کرده است. سالمون وحشی ارزش غذایی بالایی دارد و فواید زیادی برای کل بدن دارد. بسیاری از این فواید حاصل از اسید چرب امگا۳ موجود در سالمون است. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 6 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خاصیت ماهی سالمون برای سلامتی (بخش اول)
خوردن سالمون می‌تواند به درمان سندروم خشکی چشم و آن دسته از علائم تباهی لکه زرد که با پیری در ارتباط است، کمک کند.
 

مقدمه

سالمون اگر به‌طور وحشی صید شود و پرورشی نباشد یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌های روی زمین است. این خوراکی در هر چیزی، از طولانی کردن عمر فرد تا جلوگیری از حملات قلبی و سرطان امتحان خود را پس داده‌است. سالمون نه تنها یکی از خوراکی‌هایی است که بیش‌ترین میزان امگا۳ را دارد، بلکه سرشار از مقادیر بسیاری زیادی ویتامین و مواد معدنی نیز هست. در این نوشتار به خواص ماهی سالمون برای سلامتی و درمان پرداخته می شود. تنها در یک قطعه‌ی ۱۲۰ گرمی سالمون وحشی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی وجود دارد.
 

ارزش غذایی سالمون

– ویتامین B۱۲ (ب ۱۲) (۲۳۶ درصد میزان توصیه‌ی شده برای یک روز)
– ویتامین D (دی) (۱۲۷ درصد)
– سلنیوم (۷۸.۳ درصد)
– ویتامین B۳ (ب ۳) (۵۶.۳ درصد)
– اسید چرب امگا۳ (۵۵ درصد)
– پروتئین (۵۳.۱ درصد)
– فسفر (۵۲.۱ درصد)
– ویتامین B۶ (ب ۶) (۳۷.۶ درصد)
– ید (۲۱.۳ درصد)
– کولین (۱۹.۲ درصد)
– ویتامین B۵ (ب ۵) (۱۸.۴ درصد)
– بیوتین (۱۵.۱ درصد)
– پتاسیم (۱۴ درصد)
 

۳۰ فایده‌ی اثبات‌شده‌ی سالمون برای سلامتی

محتوای مغذی سالمون آن را به یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های دنیا تبدیل کرده‌است. (البته اگر وحشی باشد، سالمون پرورشی داستان دیگری دارد.) سالمون وحشی ارزش غذایی بالایی دارد و فواید زیادی برای کل بدن دارد. بسیاری از این فواید حاصل از اسید چرب امگا۳ موجود در سالمون است.
 
۱. سلامت کل بدن
محتوای ویتامین D که تنها در یک وعده سالمون وحشی موجود است، بسیار بیش‌تر از نیاز روزانه‌ی ما است و خوردن آن، به شیوه‌های گوناگون به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. این مهم است، چون کمبود ویتامین D با هر چیزی از سرطان گرفته تا ام اس، تا آرتریت روماتوئید و بیماری قلبی در ارتباط است. دی. الکساندر پارکر، دارای مدرک دکتری و استاد اپیدمیولوژی و اورولوژی در مایوکلینیک واقع در فلوریدا، اظهار می‌کند یک‌چهارم امریکایی‌ها از پایین بودن میزان ویتامین D رنج می‌برند. این تاکیدی است بر این‌که همه‌ی ما به مصرف مکمل یا خوردن سالمون سرشار از ویتامین D به‌طور مرتب نیاز داریم. پژوهش دیگری که در نظرسنجی بررسی ملی سلامت و تغذیه انجام شده‌است، حاکی از آن است که ۷.۶ میلیون کودک در سراسر امریکا دچار کمبود ویتامین D هستند. این یعنی کم‌تر از ۱۵ ng/ml در خون.
 
۲. استخوان‌ها و مفاصل
اخیرا پژوهشگران پی برده‌اند مصرف مرتب امگا۳ می‌تواند به کنترل پوکی استخوان کمک کند. در واقع پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو با استفاده از گزارش‌هایی از بازه‌ی ۱۵ ساله‌ی طرح بهداشت زنان (WHI)، مشاهده کردند زنانی که میزان اسید چرب امگا۳ در خون‌شان بیش‌تر است کم‌تر شکستگی مفصل ران را تجربه می‌کنند. التهاب در تحلیل استخوان نقش دارد. تحلیل استخوان فرآیندی است که در آن بافت استخوانی می‌شکند. از آن‌جا که سالمونِ سرشار از امگا۳ یک خوراکی ضدالتهاب طبیعی است، خوردن این ماهی خوشمزه به‌طور مرتب روشی فوق‌العاده برای قوی نگه داشتن استخوان‌های شما است.
 
۳. مغز و ترمیم اعصاب
مشاهده شده‌است که خوراکی‌های سرشار از امگا۳ کارایی عملکردهای مختلف مغز را افزایش می‌دهد، از جمله حافظه را بهبود می‌بخشد. به علاوه ویتامین A، ویتامین D، و سلنیوم موجود در سالمون از سیستم عصبی در برابر آسیب مرتبط با پیری محافظت می‌کند و حتی می‌تواند به عنوان داروی ضدافسردگی عمل کند. پژوهش‌ها حاکی از آن است که افزودن امگا۳ به رژیم غذایی در دراز مدت می‌تواند به پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر و علائم پارکینسون کمک کند.
 
۴. جلوگیری از بیش‌فعالی در کودکان
پژوهش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که به‌طور مرتب سالمون می‌خورند نیز از همان فواید مغزی مانند والدین‌شان بهره‌مند می‌شوند. به‌طور خاص پژوهش‌های مختلف نشان داده‌است تغذیه‌ی کودکان پیش‌دبستانی با سالمون به پیشگیری از علائم بیش‌فعالی کمک می‌کند و می‌تواند عملکرد تحصیلی را ارتقا بدهد. بنابراین مواد مغذی در سالمون به کودکان کمک می‌کند بهتر تمرکز کنند و چیزهای بیش‌تری را به یاد بیاورند.
 
۵. سلامت قلب
از آن‌جا که سالمون‌ سرشار از اسید چرب امگا۳ است، خوردن آن به‌طور مرتب می‌تواند التهاب سیستماتیک و خطر ابتلا به تصلب شراین را کاهش می‌دهد. اخیرا بر اساس پژوهشی در مدرسه‌ی پزشکی و داروشناسی (دانشگاه استرالیای غربی)، گزارش شده‌است: “مسئولان سلامت درحال‌حاضر مصرف حداقل ۲ وعده ماهی چرب را در هفته برای کل جمعیت توصیه می‌کنند، که تقریبا برابر است با مصرف روزانه‌ی ۵۰۰ میلی‌گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید (دو اسید چرب امگا۳ کلیدی). در بیماران مبتلا به سرخرگ کرونری  دستورالعمل‌ها مصرف ۱ گرم مکمل در روز، و در بیماران مبتلا هیپرتری‌گلیسریدمی تا ۴ گرم در روز را توصیه می‌کند.”
 
۶. بینایی بهتر
خوردن سالمون می‌تواند به درمان سندروم خشکی چشم و آن دسته از علائم تباهی لکه زرد که با پیری در ارتباط است، کمک کند. این عارضه علت شماره‌ی ۱ نابینایی غیرقابل بازگشت در امریکا و اروپا است. هم‌چنین تصور می‌شود امگا۳ خروج مایعات از داخل چشم را بهبود می‌بخشد و خطر گلوکوم و فشار چشم بالا را کاهش می‌دهد. امگا۳ موجود در سالمون‌ برای رشد چشم در نوزادان نیز ضروری است.
 
۷. سلامت پوست
به خاطر میزان استثنایی چربی امگا۳، شاید مصرف سالمون وحشی به داشتن پوستی درخشان و انعطاف‌پذیرتر کمک کند. هم‌چنین آنتی‌اکسیدان‌های کارتنوئید آستاگزانتین که در سالمون وجود دارد می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد را، که سبب پیری می‌شود، به‌طور چشمگیری کاهش دهد. یک پزشک متخصص پوست با شهرت جهانی، به نام دکتر پریکون به بیماران‌اش توصیه می‌کند برای داشتن پوستی شفاف‌تر ۳ بار در هفته سالمون وحشی مصرف کنند.
 
۸. امگا۳ موجود در سالمون سرطان را از بین می‌برد.
هر بحثی درباره‌ی فواید سالمون‌‌ سرشار از امگا۳ برای سلامتی، بدون ذکر اثرات مستند این ابرخوراکی روی سرطان کامل نخواهدبود. در بیش از ۲۰۰۰ مقاله درباره‌ی اسیدهای چرب امگا۳ و سرطان که بازنگری شده است، یک نکته واضح است: اسید چرب امگا۳ نه تنها در پیشگیری از سرطان تاثیر عمیقی دارد، بلکه واقعا تومورها را از بین می‌برد.

مثلا مشاهده شده‌است که تومورهای زیر را از بین می‌برد:
– سلول‌های سرطانی نامشخص در انسان
– سلول‌های سرطان پستان
– سلول‌های سرطان روده‌ی بزرگ
– سرطان پروستات
– تومورهای مغزی بدخیم
– سرطان کبد
سرطان پوست
– سرطان پوست ناشی از اشعه فرابنفش

شایان ذکر است برخی از این پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیماران سرطانی عموما وقتی تنها یک بار در هفته ماهی‌های سرشار از امگا۳ مصرف می‌کنند، فواید قابل توجهی را تجربه می‌کنند.
 
۹. آرتروز را درمان می‌کند.
ماهی سالمون غنی از کلسیم، اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین پروتئین‌های خاصی است که برای سلامت استخوان‌ها فایده دارند. با این حال، در موارد خاص‌تر مانند آرتروز، ترکیب این مواد نقش مهمی در ثبات بخشیدن به سنتز کلاژن غضروف دارد، همه‌ی انواع علائم را درمان می‌کنند و همچنین خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می‌دهد.
 
 ۱۰. خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد.
حمله‌ی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل سخت شدن شریان‌ها روی قلب فشار زیادی برای پمپاژ کردن خون وجود دارد. کاری که برای جلوگیری از این مشکل باید انجام دهیم، این است که شریان‌ها را از موادی که در آن‌ها سختی ایجاد می‌کنند، آزاد کنیم. به طور کلی، ماهی سالمون برای سلامت قلب مفید است زیرا مواد معدنی و اسید چرب امگا ۳ موجود در آن می‌تواند رگ‌های خونی را دور از پلاک‌هایی که باعث حمله‌ی قلبی می‌شوند، نگه دارد.
 
۱۱. فشار خون بالا را کنترل می‌کند.
فشار خون بالا زمانی رخ می‌دهد که در گردش خون اختلالاتی وجود دارد. این اختلالات می‌توانند باعث انباشته شدن پلاک‌هایی در شریان‌ها شوند که عمدتا ناشی از مقدار بالای کلسترول LDL هستند و باعث تنگی و سفت شدن عروق می‌شوند. و به این ترتیب فشار زیادی روی قلب ایجاد می‌شود.
 
۱۲. خطر سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.
علت اصلی رخ دادن سکته‌ی مغزی این است که مغز اکسیژن کافی را که توسط گلبول‌های قرمز ارائه می‌شود، دریافت نمی‌کند. کمبود آهن و همچنین شریان‌های تنگ‌شده‌ی ناشی از انباشت پلاک‌ها نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. ماهی سالمون غنی از اسید چرب امگا ۳ است که به از بین بردن پلاک‌ها در رگ‌های خونی کمک می‌کنند در حالی که آهن تولید گلبول‌های قرمز را تضمین می‌کند.

ادامه دارد...

منبع:‌ تحریریه سایت کسب و کار بازده – مینا بنادکوکی و سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.