خاصیت ماهی سالمون برای سلامتی (بخش سوم)

استفاده از ماهی سالمون به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه برای کاهش علائم بیماری صرع توصیه می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون به کاهش علائم و نیز تعداد دفعات حملات صرع به طور موثری کمک می‌کند. در این مطلب به خواص و خطرات احتمالی ماهی سالمون برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.
دوشنبه، 6 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خاصیت ماهی سالمون برای سلامتی (بخش سوم)
امگا ۳ موجود در ماهی سالمون برای درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C کافی است. این تاثیر به دلیل ارزش درمانی موجود در امگا ۳ است.
 

فواید اثبات‌شده‌ی سالمون برای سلامتی


1. به کاهش وزن کمک می‌کند.
افزایش وزن آنقدرها هم که تصور می‌کنید، بدون مشکل نیست. اختلالات پزشکی زیادی وجود دارند که پس از افزایش وزن سراغ‌تان می‌آیند. دیابت نوع ۲ با چاقی آغاز می‌شود در حالی که فشار خون بالا نیز به شدت با افزایش وزن مرتبط است. ماهی سالمون را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا بتوانید احتمال افزایش وزن را در خودتان کاهش بدهید و متعاقبا شانس بروز مشکلات ناشی از چاقی را نیز پایین بیاورید. علاوه بر این امگا ۳ به بهینه‌سازی تمرینات ورزشی کمک می‌کند و پروتئین موجود در ماهی سالمون برای شکل‌دهی عضلات بدن تاثیر مثبتی دارد.
 
۲. علائم صرع را کاهش می‌دهد.
استفاده از ماهی سالمون به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه برای کاهش علائم بیماری صرع توصیه می‌شود. به لحاظ علمی اثبات شده‌است که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون به کاهش علائم و نیز تعداد دفعات حملات صرع به طور موثری کمک می‌کند. هرچند، مطالعات بیش‌تری در مورد تاثیر ماهی سالمون برای درمان صرع مورد نیاز است.
 
3. علائم آسم را تسکین می‌دهد.
آسم یکی از اختلالات پزشکی است که قابل درمان محسوب نمی‌شود، اما این بدان معنا نیست که علائم آن را نیز نمی‌توان کاهش داد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ماهی سالمون که غنی از اسید چرب امگا ۳ است، می‌تواند به کاهش علائم آسم کمک کند و همچنین تعداد دفعات حملات آسم را کاهش دهد.
 
4. برای کلیه‌ها فایده دارد.
اگر چه انجام مطالعات بیش‌تری برای حمایت از این نظریه لازم است اما برخی از شواهد نشان داده‌اند که اسید چرب امگا ۳ قادر است عملکرد کلیه‌ها را بهبود دهد. کلیه وظیفه‌ی فیلتر کردن تمام مواد ضروری و غیرضروری موجود در بدن را بر عهده دارد. با بهبود عملکرد کلیه، همه‌ی مواد غیرضروری که می‌توانند برای بدن مضر باشند، به طور کامل از بدن خارج می‌شوند.
 
5. هپاتیت C را درمان می‌کند.
امگا ۳ موجود در ماهی سالمون برای درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C کافی است. این تاثیر به دلیل ارزش درمانی موجود در امگا ۳ است.
 

خطرات سالمون پرورشی

اما صبر کنید، آیا من جایی نخواندم که سالمون‌ به شدت سمی و آلوده به جیوه و دی‌اکسین است؟ قطعا این به جایی بستگی دارد که آن را تهیه می‌کنید. سالمون به عنوان یکی از مقوی‌ترین ابرخوراکی‌های طبیعت به بازار عرضه می‌شود. با این حال امروزه بیشتر سالمون‌های موجود در بازار پرورشی هستند، و هر سال میلیون‌ها امریکایی که آن را می‌خورند به سموم کشنده آلوده می‌شوند. و بیایید صریح‌تر باشیم: سالمون‌ پرورشی در فهرست ماهی‌هایی است که هرگز نباید بخورید.

من هنگامی که درباره‌ی منابع مطمئن سالمون تحقیق می‌کردم، متوجه شدم داده‌ها متناقض است. برخی منابع ادعا می‌کنند تنها ۵۰ درصد ماهی موجود در بازار پرورشی است، در حالی که دیگران اظهار می‌کنند ممکن است خیلی بیش‌تر از این باشد. اما یک چیز را یقینا می‌دانیم: بیش از ۹۰ درصد ماهی‌هایی که می‌خوریم وارداتی است. مشکل منابع وارداتی این است که روی استانداردهای تولید خارجی نظارت نمی‌شود و با وجود میزان خطرناکی از آلاینده‌های زیر در سالمون ارتباط دارد:
– جیوه
– آفت‌کش‌ها
– دی‌اکسین
– ترکیبات شبه دی‌اکسین (DLC)
– پلی کلرید بی‌فنیل (PCB)

هم‌چنین به علت ارزش غذایی بسیار پایین مواد خوراکی که به سالمون‌های پرورشی داده می‌شود، در مقایسه با همتای وحشی آن:
– تنها بخشی از امگا۳ سازگار با قلب را دارد
– میزان قابل توجهی سموم و آنتی‌بیوتیک دارد
– برای این‌که رنگ گوشت قرمزی غیرطبیعی داشته‌باشد، در خوراک‌شان رنگ قرمز مایل به صورتی اضافه می‌شود که خطرناک است.

در ۲۰۱۱ پژوهشی در کتابخانه‌ی عمومی علم (PLoS One) منتشر شد که نشان داد در موش‌هایی که سالمون‌ پرورشی می‌خورند اضافه وزن و افزایش خطر سندروم متابولیک و علائم دیابت نوع ۲ مشاهده می‌شود. این نتیجه‌ی آلاینده‌های آلی ماندگار، یا POP است که میزان آن در سالمون‌های پرورشی معمولا زیاد است. در این پژوهش به‌طور خاص آفت‌کش‌های ارگانوکلره، دی‌اکسین، و پلی کلروبی‌فنیل بررسی شده‌است.

در نوامبر ۲۰۱۵ وزارت غذا و دارو فروش سالمون اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی را تایید کرد، بدون این‌که به برچسب نیاز داشته‌باشد. این مصرف‌کنندگان را در ابهام نگه داشته‌است. با وجود فواید پرشمار سالمون وحشی برای سلامتی، سالمون پرورشی نه‌تنها تا این حد مغذی نیست، بلکه در واقع برای سلامت‌تان خطرناک نیز هست.
 

منابع سالمون: اصطلاح “وحشی”

بر اساس گزارشی از سوی وزارت بازرگانی امریکا، “در این حوزه کمی کوتاهی شده‌است… برخی غذاهای دریایی در واقع زندگی‌شان را در محل تخم‌ریزی ماهی شروع می‌کنند.” این باید بسیار تعجب‌آور باشد، مانند بسیاری از صدف‌ها، تعداد زیادی از سالمون‌های وحشی در محل تخم‌ریزی ماهی رشد می‌کنند و سپس در طبیعت رها می‌شوند تا به عنوان ماهی وحشی صید شوند. اساسا این اصطلاح “وحشی” را نقض می‌کند. ما درباره‌ی عنبرماهی زرد نیز هم فرآیند را مشاهده می‌کنیم. این نوع ماهی در خردسالی در طبیعت صید می‌شود و سپس تا زمان بالغ شدن در اسارت رشد می‌کند. صراحتا، این‌که بسته‌بندی می‌گوید “وحشی” به این معنی نیست که برای شما خوب است.

برای همین است که من سالمون‌ آلاسکایی حقیقی را توصیه می‌کنم. این سالمون واقعا مقرون به‌صرفه است. بر اساس گزارش بنیاد جورج متلجان (سازمانی که اطلاعات علمی تاییدشده را در زمینه‌ی فواید رژیم غذایی سالم کشف و منتشر می‌کند، م.)، سالمون آلاسکایی گونه‌ای است که کم‌ترین سموم را دارد. انواع دیگر سالمون که گفته می‌شود دارای سموم کمی هستند شامل این موارد است:
– سالمون چام جنوب شرق آلاسکا
– سالمون ساکای
– سالمون کوهو
– سالمون صورتی
– سالمون چینوک
– سالمون کودیاک کوهو

به‌طور خلاصه: تا زمانی که سالمون‌ شما از منابع وحشی حقیقی آمده‌باشد، یکی از بهترین منابع امگا۳ موجود است. به علاوه مخزن بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است.
 

چگونه سالمون بخریم ؟

هنگام خرید سالمون‌ مهم است که ماهی خوب و تازه انتخاب کنید. شما باید قبل از خرید از ماهی‌فروش بپرسید چه وقت ماهی را به فروشگاه خود آورده‌است یا حتی پی ببرید چه وقت ماهی را صید کرده‌اند. شما باید به دنبال این موارد باشید:
– چشم‌های شفاف
– رنگ یک‌دست، بدون نقاط تیره
– گوشت صفت که پس از فشار دادن به حالت اولیه برمی‌گردد
– گوشت آسیب‌ندیده با استخوان
– عاری از بریدگی در ناحیه‌ی شکم یا قسمت‌های دیگر بدن ماهی
– بدون تغییر رنگ
– بوی تازگی (نه بوی زُحم)
– بدون گل و لای در آبشش‌ها
– آبشش‌هایی به رنگ قرمز روشن

وقتی یک سالمون سالم را برای خوردن انتخاب کردید، مطمئن شوید آن را به خوبی نگه‌داری می‌کنید. سالمون باید در سردترین بخش یخچال، مثلا کشوی گوشت یا پایین‌ترین قفسه در عقب یخچال نگه‌داری شود.

منبع:‌ تحریریه سایت کسب و کار بازده – مینا بنادکوکی و سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.