خاصیت ماهی سالمون برای سلامتی (بخش دوم)

سالمون اگر به‌طور وحشی صید شود و پرورشی نباشد یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌های روی زمین است. این خوراکی در هر چیزی، از طولانی کردن عمر فرد تا جلوگیری از حملات قلبی و سرطان امتحان خود را پس داده است. سالمون نه تنها یکی از خوراکی‌هایی است که بیش‌ترین میزان امگا۳ را دارد، بلکه سرشار از مقادیر بسیاری زیادی ویتامین و مواد معدنی نیز هست.
دوشنبه، 6 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خاصیت ماهی سالمون برای سلامتی (بخش دوم)
ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ماهی سالمون برای حفظ استقامت مادر در طول دوره‌ی بارداری و بعد از آن نیز مفید است.
 

فواید اثبات‌شده‌ی سالمون برای سلامتی


1. میزان کلسترول را کنترل می‌کند.
ثابت شده‌است که همه‌ی مواد غذایی حاوی امگا ۳ برای کنترل طبیعی سطح کلسترول فایده دارند. اسید چرب امگا ۳ موجود در ماهی سالمون نیز از این واقعیت مستثنی نیست. امگا ۳ می‌تواند در بهینه‌سازی تولید HDL یا کلسترول خوب و کنترل مقدار LDL یا کلسترول بد در بدن کمک کند.
 
2. غذایی مغزی برای جنین است.
ماهی سالمون به عنوان یک ماده‌ی خوراکی مغذی برای مغز شناخته می‌شود. این ماهی نه تنها برای کودکان و بزرگسالان بلکه برای جنینی که در رحم مادر است نیز فایده دارد. تمام مواد مغذی موجود در ماهی سالمون و اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد معدنی به توسعه‌ی مطلوب و بهینه‌ی مغز و سیستم عصبی کمک می‌کنند. بر طبق برخی تحقیقات، جنینی که در طول دوره‌ی بارداری به اندازه‌ی کافی مواد مغذی تقویت‌کننده‌ی مغز دریافت می‌کند، در مقایسه با جنین که این مواد مغذی را دریافت نمی‌کند، وضعیت بهتری خواهد داشت.
 
3. برای زنان باردار مفید است.
در طول بارداری، زنان باید دقت کنند که مواد غذایی مصرفی‌شان تمام مواد مغذی لازم برای رشد جنین و سلامت خودشان را دارد. ماهی سالمون نه تنها برای رشد جنین، خوب است (چنان‌چه در قسمت قبلی عنوان شد) بلکه ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن برای حفظ استقامت مادر در طول دوره‌ی بارداری و بعد از آن نیز مفید است.
 
4. از بروز افسردگی پس از زایمان جلوگیری می‌کند.
همه‌ی خانم‌های باردار باید از این نوع بیماری روحی آگاه باشند. گاهی اوقات دلیل خاصی برای بروز این نوع افسردگی در خانم‌ها وجود ندارد. با این حال، مصرف کافی امگا ۳ در طول دوران بارداری که می‌تواند استرس و فشاری را که معمولا توسط یک مادر تجربه می‌شود، کاهش دهد، خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان را نیز پایین می‌آورد.
 
5. قدرت یادگیری را تقویت می‌کند.
اگر کودک زیر ۵ سال دارید، توصیه می‌شود که به طور مرتب او را با ماهی سالمون تغذیه کنید. بر اساس برخی از پژوهش‌ها، امگا ۳ موجود در ماهی سالمون می‌تواند به رشد مطلوب آن‌ها کمک کند و همین باعث می‌شود زمانی که بچه‌ها به سن مدرسه می‌رسند مغزشان عملکرد مطلوبی داشته باشد. علاوه بر این، مصرف ماهی بر عملکرد شناختی آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.
 
6. از لوپوس سیستمیک جلوگیری می‌کند.
لوپوس زمانی رخ می‌دهد که اختلالاتی در گلبول‌های سفید خون دیده می‌شود به این ترتیب که تصور می‌کنند حتی سلول‌های سالم را نیز باید درمان کنند. مصرف ماهی سالمون که غنی از امگا ۳ است، می‌تواند با کنترل سیستم ایمنی بدن، به کاهش علائم و همچنین جلوگیری از توسعه‌ی لوپوس کمک کند.
 
7. برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.
مصرف سالمون می‌تواند برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید باشد به این ترتیب که اختلالات آن‌ها را با افزایش حساسیت بدن نسبت انسولین بهبود دهد. علاوه بر این، چاقی در واقع یکی از دلایل اصلی بروز دیابت نوع ۲ است. استفاده از ماهی سالمون به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه می‌تواند همه‌ی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند و در عین حال به کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.
 
8. حاوی آنتی‌اکسیدان است.
کارتنوئید یکی از انواع آنتی‌اکسیدان موجود در ماهی سالمون است. سالمون به عنوان یک ماده‌ی خوراکی غنی از آنتی‌اکسیدان، قطعا می‌تواند به محافظت از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد کمک کند. گاهی اوقات ممانعت از اثرات بد رادیکال‌های آزاد دشوار است، اما اگر بدن‌تان را به صورت داخلی خوب تقویت کنید، دست کم می‌توانید کمی آرامش ذهنی داشته باشید.
 
9. سلامت موها را افزایش می‌دهد.
بسیاری از مردم معمولا فراموش می‌کنند که موهای سالم نه تنها به چگونگی برخورد آن‌ها با موهای‌شان بلکه به رسیدگی و مراقبت از پوست سر نیز بستگی دارد. پوست سر نیز یکی از قسمت‌هایی از بدن است که نیاز به رسیدگی دارد. پوست کف سر که سالم باشد، موهایی سالم و قوی‌تر خواهید داشت. اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت پوست سر نیز مفید هستند، علاوه بر این آهن موجود در ماهی سالمون نیز در ارائه‌ی مطلوب اکسیژن به پوست کف سر کمک می‌کند.
 
10. استحکام ناخن‌ها را حفظ می‌کند.
آیا ناخن‌هایی شکننده دارید و این موضوع برای‌تان تبدیل به مشکل شده‌است؟ پس ماهی سالمون را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه‌تان انتخاب کنید. کلسیم و پروتئین موجود در ماهی سالمون به شما کمک می‌کند تا از شر ناخن‌های شکننده خلاص شوید و به این ترتیب ناخن‌هایی سالم‌تر و قوی‌تر خواهید داشت.
 
11. سلامت بافت‌ها را بهبود می‌دهد.
از آن‌جایی که سالمون حاوی آنتی‌اکسیدان و خواص ضد التهابی است،  روی سلامت بافت نیز تاثیر مثبت دارد. علاوه بر این مقدار فراوان پروتئین موجود در ماهی سالمون نیز به حفظ سلامت بافت و همچنین توده‌ی عضلانی کمک می‌کند. بنابراین، سالمون برای کسانی که در حال حاضر قصد کاهش وزن دارند یا برنامه‌ی بدنسازی خاصی دارند، توصیه می‌شود.
 
12. خستگی چشم را درمان می‌کند.
برخی مطالعات نشان داده‌اند که امگا ۳ برای چشم مناسب است چرا که محافظت نورونی ایجاد شده از DHA می‌تواند باعث کاهش التهاب در چشم شود و خستگی چشم را به طور موثر درمان کند و حتی قادر است به خوبی از برخی بیماری‌های مزمن چشم جلوگیری کند.
 
13. از زوال عملکرد شناختی در سالمندان جلوگیری می‌کند.
هرچند ثابت شده که سالمون قادر است عملکرد شناختی کودکان را حتی قبل از تولدشان بهینه‌سازی کند، اما نمی‌توان تاثیر آن را بر پیشگیری از زوال عملکرد شناختی، در سالمندان نادیده گرفت. این تاثیر به دلیل میزان فراوان اسیدهای چرب امگا ۳ و همین‌طور برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ماهی سالمون است.

ادامه دارد...

منبع:‌ تحریریه سایت کسب و کار بازده – مینا بنادکوکی و سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.