آشنایی با فواید هویج برای پوست، مو و سلامتی (بخش اول)

فواید هویج برای سلامتی پوست، مو بسیار شگفت انگیز است. خواص هویج برای پوست به علت مقدار فراوان ویتامین A و سایر آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در آن است که از پوست در برابر مشکلات مختلف محافظت می‌کند و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. با ما همراه باشید.
شنبه، 25 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید هویج برای پوست، مو و سلامتی (بخش اول)
هویج دارای خواص شفابخش است. هویج خام و رنده شده را می‌توانید برای بهبودی سریع روی زخم، بریدگی‌ها و التهاب استعمال کنید.
 

مقدمه

خواص هویج برای سلامتی واقعا شگفت انگیز است. هویج اساسا یک ریشه‌­ی خوراکی متعلق به خانواده‌ی چتریان است. این خانواده شامل جعفری، شقاقل، شوید، زیره سبز و غیره نیز می‌شود. گیاه هویج دارای برگ‌های سبز است و ریشه‌ی بلند و باریکی به رنگ نارنجی دارد که خوراکی است. هویج‌های کوچک ترد هستند، اما طعم و مزه‌ی چندانی ندارند زیرا هنوز به بلوغ نرسیده‌اند.

اعتقاد بر این است که از نخستین رویش این گیاه حدود ۵۰۰۰ سال گذشته‌است. در حقیقت، شما شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید که هویج به رنگ قرمز، سیاه، زرد، سفید و حتی بنفش نیز وجود دارد، و تنها به رنگ نارنجی نیست. این گیاه برای نخستین بار در افغانستان کشت شد و پوست آن به رنگ بنفش و گوشتی زرد رنگ داشت. هویج نارنجی توسط هلندی‌ها در قرون وسطی توسعه یافته و امروزه این گونه، شایع‌ترین گونه در میان هویج‌ها است. هویج علاوه بر طعم خوبی که دارد، حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن و سایر ترکیبات مفید برای سلامتی است از جمله ویتامین A، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها. هویج دارای خواص متعددی برای سلامتی است و به ویژه برای اندام‌هایی مانند چشم، پوست، سیستم گوارش و دندان‌ها فایده دارد. بدون شک، هویج، خوراکی مورد علاقه‌ی باگز بانی است و دلیل سرعت، انرژی و هوش او خوردن هویج است.

هویج اغلب در آب‌میوه درمانی برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. در واقع، این ریشه‌ی خوراکی در ابتدا به عنوان دارو برای درمان انواع بیماری‌ها کشت می‌شد. این گیاه خوراکی را می‌توان به صورت خام و پخته مصرف کرد. هنگامی که به عنوان ماده‌ای برای غلیظ‌ کردن سوپ، سس، کاسرول و نان‌های سریع استفاده می‌شود، به عنوان جایگزین چربی عمل می‌کند. یک کاسه‌ سوپ هویج داغ راهی عالی برای بهبود تغذیه‌ی شما در فصل زمستان است. این ماده‌ی خوراکی ترد و پر قدرت، کم کالری است و اصلا چربی ندارد. با این حال، می‌تواند به میزان فراوانی ویتامین A و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدن‌تان برساند. در این نوشتار با خواص هویج  برای پوست، مو و سلامتی آشنا خواهید شد.
 

 خواص هویج برای پوست

خواص هویج برای پوست به علت مقدار فراوان ویتامین A و سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است که از پوست در برابر مشکلات مختلف محافظت می‌کند و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. خواص هویج برای پوست به شرح زیر است و حتما شگفت زده تان می کند:
 

۱. هویج پوست را درخشان می‌کند

مصرف هویج پوست شما را سالم و پر طراوت نگه می‌دارد، زیرا سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است. هویج را می‌توانید برای تهیه‌ی یک ماسک ارزان و مناسب استفاده کنید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که هویج رنده شده را با کمی عسل مخلوط کنید و آن را به عنوان ماسک صورت به کار ببرید تا پوست روشن شود.
 

۲. لکه‌ها و جای زخم را از بین می‌برد

نوشیدن آب هویج در رفع لکه‌ها و جای زخم موثر است. شما همچنین می‌توانید خمیر گوشت هویج را بر روی پوست خود بمالید تا لکه‌ها به مرور از بین بروند.
 

۳. دارای خواص ضد پیری است

هویج همچنین حاوی ویتامین C است که به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند. کلاژن نوعی پروتئینی است که برای حفظ خاصیت کشسانی پوست ضروری است. پروتئین کلاژن به جلوگیری از چین و چروک کمک می‌کند و روند پیری را کند می‌کند. ویتامین A، که نوعی آنتی‌اکسیدان است، همچنین به رادیکال‌های آزاد حمله می‌کند تا مانع از بروز نشانه‌های پیری مانند چین و چروک، تیره شدن پوست و ناصاف شدن آن شود.
 

۴. از پوست در برابر خورشید محفاظت می‌کند

بتاکاروتن موجود در هویج، موادی مغذی برای پوست است که در داخل بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ترکیب به بازسازی بافت‌های پوست و محافظت از آن در برابر اشعه‌ی شدید خورشید کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها پوست را تقویت می‌کنند تا ایمنی خود را در برابر نور خورشید افزایش دهد و به این ترتیب از بروز آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. در واقع، مصرف آب هویج در تابستان به عنوان سدی طبیعی در برابر نور خورشید عمل می‌کند.
 

۵. برای پوست‌های خشک مناسب است

کمبود پتاسیم می‌تواند منجر به خشکی پوست شود. هویج غنی از پتاسیم است. از این رو، نوشیدن آب هویج می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند و پوست شما را هیدراته کند.
 

۶. بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند

هویج در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف پوستی بسیار موثر است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه می‌توانند برخی از اختلالات پوستی مانند جوش و آکنه، راش، درماتیت و سایر مشکلات پوستی ناشی از کمبود ویتامین A را درمان کنند. با این حال، دقت کنید که نباید هویج را بیش از اندازه مصرف کنید زیرا ممکن است پوست شما موقتا به رنگ زرد – نارنجی دربیاید.
 

۷. خواص هویج شفادهنده است

هویج دارای خواص شفابخش است. هویج خام و رنده شده را می‌توانید برای بهبودی سریع روی زخم، بریدگی‌ها و التهاب استعمال کنید. خواص ضد التهابی این گیاه خوراکی به بهبود کیفیت پوست کمک می‌کند.
 

 ۸. ناخن‌ها را تقویت می‌کند

اگر می‌خواهید با ناخن‌هایی سالم و زیبا خودنمایی کنید، هویج بخورید و آب هویج بنوشید . هویج ناخن را تقویت کرده و سبب درخشندگی و یکدستی آن‌ها می‌شود.
 

۹.  برای سفید کردن پوست استفاده می‌شود

شاید حیرت‌آور باشد، اما هویج باعث می شود پوست‌تان چنددرجه روشن‌تر شود. تنها کاری که لازم انجام است انجام دهید آن است که مقداری آب هویج بردارید و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. آن را روی پوست صورت و گردن بزنید و به آرامی ماساژ دهید. مقداری سودای معمولی بردارید و به آب اضافه کنید و صورت‌تان را پس از ۲۰ دقیقه با این آب بشویید.

ادامه دارد...

منبع: سایت کسب و کار بازده 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما