آشنایی با فواید هویج برای پوست، مو و سلامتی (بخش سوم)

هویج مقدار فراوانی کاروتنوئید دارد که قند خون را تنظیم می‌کند. این نارنجی‌ های خوشگل باریک همچنین حاوی عناصر قلیایی هستند که باعث پاکسازی و احیای خون و همچنین تعادل نسبت اسید – قلیایی در بدن می‌شوند. پتاسیم فراوان موجود در هویج سطح بالای سدیم مرتبط با فشار خون بالا را متعادل می‌کند و فشار خون را نیز کنترل می‌کند. با ما همراه باشید با بیان فواید هویج.
يکشنبه، 26 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید هویج برای پوست، مو و سلامتی (بخش سوم)
هویج می‌تواند کبد را پاکسازی و سم‌زدایی کند. مصرف منظم این میوه‌ی خوشمزه می‌تواند به دفع سموم کبد کمک کند.
 

۲۴. خواص هویج منبع کلسیم است

تعداد بسیار کمی از آدم‌ها از این واقعیت آگاه هستند که هویج حاوی کلسیم است، عنصری که برای رشد و توسعه‌ی استخوان‌ها در کودکان و زنان حیاتی است.
 

۲۵. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد

هویج منبع خوبی از فیبر است که به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند و فرآیند هضم را بهبود می‌دهد. همچنین برای رفع اختلالاتی مانند یبوست و رفلاکس اسید مفید است. علاوه بر این، این فیبر به کاهش وزن و جلوگیری از افزایش قند خون کمک می‌کند.
 

۲۶. سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند

فکر می‌کنید فقط اسفناج می‌تواند شما را مثل ملوان زبل قوی کند؟ هویج هم در این زمینه است. ویتامین کا موجود در هویج، برای ساخت پروتئین در بدن حیاتی است. هم‌چنین به پیوند کلسیم کمک می‌کند که به نوبه‌ی خود منجر به ترمیم سریع‌تر استخوان‌های شکسته می‌شود. پتاسیم موجود در هویج نیز به تقویت سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.
 

۲۷. کبد را پاکسازی می‌کند

هویج می‌تواند کبد را پاکسازی و سم‌ زدایی کند. مصرف منظم این میوه‌ی خوشمزه می‌تواند به دفع سموم کبد کمک کند. جریان خون نمی‌تواند از طریق کلیه‌ ها سموم و مایع صفرا را از بدن خارج کند. باید از طریق پوست خارج شوند. هویج به این فرآیند کمک می‌کند و تضمین می‌کند مایع صفرای مضر از بدن دفع شود. وقتی کبد به خوبی عمل کند، از تجمع چربی جلوگیری کرده و به گوارش سریع مواد غذایی کمک می‌کند. این امر مانع از اضافه وزن و چاقی می‌شود.
 

۲۸. خواص هویج عفونت‌ها را درمان می‌کند

بدن ما به صورت روزانه در معرض میلیون‌ها میکروب و عفونت قرار دارد. هویج به خاطر خواص ضدویروسی و ضدعفونی‌کننده‌اش، هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی می‌تواند از عفونت‌ جلوگیری و آن را درمان کند. مصرف خوراکی آن عفونت‌های داخلی ایجاد شده در دهان، گلو، معده، روده، مجرای ادراری، و روده‌ی بزرگ را درمان می‌کند. هویج هم چنین سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، برونشیت، اوریون، سرخک، کهیر، کبودی دردناک، زخم معده، پسوریازیس، کفگیرک، قانقاریا و غیره را درمان می‌کند.
 

۲۹. گاز معده را تخلیه می‌کند

همه‌ی ما احساس نفخ را برهه‌ای از زندگی مان احساس کرده‌ایم. این اتفاق به دلیل تجمع گاز در معده رخ می‌دهد و ممکن است واقعا دردناک باشد. طبیعت ضد نفخ هویج به برطرف شدن این گاز جمع شده در معده و روده‌ها کمک می‌کند، و در نتیجه باعث تسکین آن می‌شود.
 

۳۰. بهداشت دهان را بهبود می‌دهد

هویج می‌تواند لثه‌هایتان را سالم نگه دارد و بهداشت دهان را ارتقا دهد. این میوه سرشار از ترکیباتی مانند آنتی‌اکسیدان‌های معدنی است که لثه‌ها را تحریک کرده و سبب ترشح بیش‌تر بزاق می‌شوند. همه‌ی ما می‌دانیم که بزاق، با طبیعت قلیایی خود، با تهاجم باکتریایی در دهان مبارزه می‌کند.
 

۳۱. منبع کالری است

بدن انسان برای بقاء به کالری نیاز دارد چون بدون کالری سلول‌های ما خواهند مرد. هویج منبع خوبی از کالری‌های مورد نیاز بدن است. اگر مصرف کالری ما بیش از حد کم یا زیاد باشد با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.
 

۳۲. خواص هویج منبع پتاسیم است

پتاسیم یک الکترولیت مهم و به شدت مورد نیاز است. پتاسیم را می‌توان یک ماده‌ی مغذی مهم برای سلامتی به حساب  آورد. این ماده از سکته جلوگیری می‌کند چون نقش مهمی در حفظ عملکرد مغز در وضعیت نرمال دارد. وجود این ماده برای جلوگیری از بروز سکته‌ی مغزی ضروری است.
 

۳۳. خواص هویج فشار خون را کنترل می‌کند

پتاسیم موجود در هویج به بر طرف کردن عدم تعادل سدیم و در نتیجه کنترل فشار خون کمک می‌کند. بنابراین، پتاسیم به عنوان یک عنصر مهم عمل و فشار خون را در سطح نرمالی حفظ می‌کند.
 

۳۴. نیروی بدنی و جسمی را تقویت می‌کند

ویتامین E گاهی برای افزایش استقامت بدنی، کاهش آسیب عضلانی بعد از تمرین ورزشی، افزایش انرژی، و افزایش نیروی عضلانی استفاده می‌شود. از این رو خوردن هویج که دارای مقدار مناسبی ویتامین E است می‌تواند به برآورده شدن این اهداف کمک کند.
 

۳۵. خواص کلی هویج

هویج مقدار فراوانی کاروتنوئید دارد که قند خون را تنظیم می‌کند. این نارنجی‌های خوشگل باریک همچنین حاوی عناصر قلیایی هستند که باعث پاکسازی و احیای خون و همچنین تعادل نسبت اسید – قلیایی در بدن می‌شوند. پتاسیم فراوان موجود در هویج سطح بالای سدیم مرتبط با فشار خون بالا را متعادل می‌کند و فشار خون را نیز کنترل می‌کند.
 

ارزش غذایی هویج:

هویج یک افزودنی مغذی به رژیم غذایی شما است چرا که یکی از غنی‌ترین منابع بتاکاروتن است. این گیاه خوراکی همچنین حاوی ترکیب شگفت‌انگیزی است از مواد مغذی گیاهی از جمله کاروتنوئیدهای دیگری مانند آلفا کاروتن و لووتئین، اسید هیدروکسی‌نامیک، آنتوسیانین‌ها و پلی‌استیلن‌ها مانند فال‌کارینول و فال‌کاریندیول. هویج همچنین منبع مهم ویتامین C، ویتامین K، فیبر غذائی و پتاسیم است. ویتامین B۶، نیاسین، فولات، ویتامین E، منگنز و مولیبدن حمایت‌کننده از آنزیم و ویتامین B۱ که انرژی برای بدن فراهم می‌کند، ویتامین B۲ و فسفر نیز در هویج موجود است.
 
– کالری و چربی:
هویج کم کالری است به این ترتیب که ۱۰۰ گرم آن فقط ۴۱ کالری دارد. این ریشه‌ی خوراکی حاوی مقادیر ناچیز چربی و مطلقا بدون کلسترول است.
 
– فیبر:
هویج منبع خوبی از فیبر غذایی است. یک فنجان هویج خرد شده حدود ۳.۶ گرم فیبر رژیمی برای بدن فراهم می‌کند. مصرف فیبر به میزان ۲۱ تا ۲۵ گرم برای زنان و ۳۰ تا ۳۸ گرم برای مردان به طور روزانه توصیه می‌شود. فیبر به حفظ تمیزی روده و شریان‌ها کمک می‌کند و خطر بروز بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
 
– بتاکاروتن و ویتامین A:
هویج به دلیل میزان فراوان بتا کاروتنی که دارد مشهور است. این ریشه‌ی خوراکی یک منبع برتر ویتامین A است به این ترتیب که یک فنجان هویج خرد شده ۱۰۶۹ میکروگرم از این ویتامین به بدن می‌رساند.
 
– ویتامین A:
ویتامین A برای سلامت چشم‌ها، پوست، دندان‌ها و استخوان‌ها حیاتی است. مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه (RDA) از ویتامین A به ترتیب ۷۰۰ و ۹۰۰ میکروگرم برای زنان و مردان است.
 
– ویتامین K:
یک فنجان هویج خرد شده حاوی ۱۶.۹ میکروگرم ویتامین K است که برابر با ۲۰٪ از ۷۵ تا ۹۰ میکروگرمی است که به طور روزانه توصیه شده‌است. این ویتامین نقش مهمی در لخته شدن خون و حفظ سلامت استخوان دارد، بنابراین خطر شکستگی، ترک و پوکی استخوان را کاهش می دهد.
 
– ویتامین C:
هویج تازه همچنین منبع خوبی از ویتامین C است، به این ترتیب که ۱۰۰ گرم آن حاوی حدود ۹٪ از مقدار توصیه‌ی شده‌ی روزانه از این ویتامین است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان محلول در آب است که به حفظ سلامت بافت همبند، دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند.
 
– آنتی‌اکسیدان‌ها:
هویج حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است. این ریشه‌ی خوراکی به خصوص غنی از آنتی‌اکسیدان پلی‌استیلن، فال‌کارینول است. این آنتی‌اکسیدان دارای خواص ضد سرطان است زیرا سلول‌های پیش سرطانی را در تومورها از بین می‌برد.
 
– ویتامین‌های گروه B:
هویج به ویژه غنی هستند از ویتامین‌های گروه B مانند اسید فولیک، ویتامین B۶ (پیریدوکسین)، تیامین، اسید پانتوتنیک و غیره که به عنوان کوفاکتورهای آنزیم‌ها عمل می‌کنند.
 
– مواد معدنی:
هویج همچنین دارای مقادیر مناسبی از مواد معدنی مانند مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و فسفر است.

اکنون که شما خواص هویج را برای سلامتی، زیبایی و مو می‌دانید، قطعا آن را در رژیم غذایی خود خواهید گنجاند، این‌طور نیست؟ آیا شما هر روز هویج می‌خورید؟ یا باید آن را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کنید؟

منبع: سایت کسب و کار بازده 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.