عده فسخ نکاح

فسخ نکاح گونه ای از انحلال نکاح است که در آن نیازی به اجرای صیغه طلاق نیست. این نوع از انحلال، دارای احکامی است که عده زن یکی از آن موارد است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
جمعه، 8 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عده فسخ نکاح
عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طهر است، مگر اینکه زن به اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عدة او سه ماه است.
 

 مبنای مشترک عده فسخ نکاح و عده طلاق

در فسخ نکاح نیز مبنای مهم عده جلوگیری از اختلاط نسل و گاه حمایت از جنین است و از این حیث با عده طلاق شباهت تام دارد. قانون مدنی نیز هنگام تعیین مدت عده، فسخ و طلاق را با هم موضوع حکم قرار داده است: در ماده ۱۱۵۱ آمده است که: «عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طهر است، مگر اینکه زن به اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت عدة او سه ماه است» و در مورد زن حامل ماده ۱۱5۳ مقرر می دارد: عده طلاق و فسخ نکاح .... در مورد زن حامله تا وضع حمل است».
 
تنها تفاوتی که بین مدت عدة فسخ نکاح و عده طلاق دیده می شود در موردی است که فسخ راجع به نکاح منقطع است. این تفاوت از آنجا ناشی می شود که طلاق ویژه نکاح دائم است، ولی فسخ در نکاح منقطع نیز امکان دارد و مدت آن دو طهر است، مگر اینکه زن به اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت 45 روز است (ماده ۱۱5۲ ق.م.).
 
باید افزود که عدة انفساخ، در مورد مسلمان شدن زن کافر یا کفر شوهر زن مسلمان مانند عده فسخ است.
 

تفاوت احکام این دو عده

با اینکه مدت عده طلاق و فسخ در نکاح دائم یکسان است، احکام این دو عده و موقعیت حقوقی زن در آنها تفاوت کلی دارد:
 
  1. دیدیم که طلاق دو قسم است: ۱) بائن، ۲) رجعی. در طلاق رجعی، شوهر می تواند از آن رجوع کند و بدون اینکه به نکاح جدید نیازی باشد، زندگی زناشویی را از سر گیرد. این تقسیم در فسخ وجود ندارد، نکاح به طور قطعی منحل می شود و رجوع از فسخ امکان ندارد.
  2.  زن تا زمانی که در عده طلاق رجعی است حکم زوجه را دارد: از شوهر نفقه می گیرد، احکام توارث بین او و شوهر باقی است و داشتن رابطه نامشروع با چنین زنی حرمت ابدی ایجاد می کند (ش 6۲) ولی، زنی که در عده فسخ نکاح به سر می برد با شوهر پیشین بیگانه است.
 

عده بذل و انقضای مدت

به موجب ماده ۱۱5۲ قانون مدنی: «عده ... بذل مدت و انقضای آن در مورد نکاح منقطع در غیر حامل دو طهر است، مگر اینکه زن به اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت 45 روز است». بنابراین، با وجودی که بیم اختلاط نسل در نکاح دائم و منقطع یکسان است، قانونگذار مدت عده را در نکاح منقطع کمتر معین کرده است و این نشان می دهد که حرمت نکاح دائم نیز در میزان نگاهداری عده اثر دارد.
 
ولی، این پرسش باقی است که آیا لزوم شرایط نگاهداری عده نیز مانند طلاق است و یائسه و زنی که پیش از نزدیکی مدت نکاح او به سر آمده یا بخشیده شده است عده ندارد یا بایستی این احکام را ویژه نکاح دائم شمرد؟
 
با اینکه در ماده ۱۱55 از عدة بذل و انقضای مدت نامی برده نشده است، باید حکم آن را به طریق اولی در این عده نیز رعایت کرد. زیرا، از مفاد ماده ۱۱۵۲ چنین بر می آید که از نظر احترام بیشتری که اخلاق اجتماعی به نکاح دائم می گذارد، مدت عده در این نکاح طولانی تر است و قانون تکیه بیشتری بر لزوم خودداری زن از نکاح مجدد دارد. پیشگیری از اختلاط نسل نیز مبنایی است که در هر دو یکسان وجود دارد. پس، هرگاه در نکاح دائم زن یائسه و غیر مدخوله عده نداشته باشد، آیا نمی توان ادعا کرد که در نکاح منقطع نیز، به طریق اولی (قیاس اولویت) چنین زنانی عده ندارد؟
 
درستی این قیاس را سابقه تاریخی و مذهبی قانون نیز تأیید می کند، زیرا در فقه تردیدی وجود ندارد که آیات مربوط به معاف بودن زن یائسه و غیر مدخوله از نگاه داشتن عده در نکاح منقطع نیز اجرا می شود.
 

 عده در مورد زن حامل

در مورد بذل و انقضای مدت، مانند فسخ و طلاق، عده زن حامل تا زمان وضع حمل است و از این حیث بین نکاح دائم و منقطع تفاوتی وجود ندارد، زیرا حفظ سلامت و حمایت از جنین در هر دو مشترک است (ماده ۱۱۵۳ ق.م.).
 

 عده در صورت بطلان نکاح

هرگاه بعد از نزدیکی زن و مرد بطلان نکاح منقطع معلوم شود، زن باید عدة طلاق نگاه دارد (سه طهر یا سه ماه). زیرا، با بطلان نکاح، نزدیکی بین زن و مرد تابع احکام «وطی به شبهه» است.
 

 اثر فوت شوهر در زمان عده

هرگاه زن در دوران عدة بذل یا انقضای مدت باشد و شوهر سابق او بمیرد، این حادثه هیچ تغییری در وضع او نمی دهد. زن باید عدة بذل مدت را ادامه دهد و پس از پایان آن برای شوهر کردن آزاد است. زیرا، همان گونه که اشاره شد، بعد از بذل و انقضای مدت شوهر نسبت به زن بیگانه است.
 
در صورتی که فوت شوهر مقارن با پایان مدت نکاح باشد، بعضی از فقیهان احتمال داده اند که زن باید عده وفات نگاهدارد. ولی، چون در زمان فوت مرد شوهر زن نبوده است، نگاهداری عدة انقضای مدت منطقی تر به نظر می رسد.
 
همچنین است در موردی که تاریخ فوت معین نباشد، زیرا بنابر اصل «تأخر حادث» باید وقوع آن را بعد از پایان مدت فرض کرد. لیکن، هرگاه معلوم نباشد که کدام یک از آنها (فوت و انقضای مدت) مقدم بوده است و نتوان تاریخ هیچ یک را معین کرد، زن باید عدة وفات نگاه دارد. زیرا، در صورت تردید نسبت به خروج از عده، بقای آن استصحاب می شود.
 
نویسنده: ناصر کاتوزیان
 
منبع: کتاب «قانون مدنی خانواده»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط