موجبات طلاق (بخش اول)

یکی از موارد مهم در خانواده، آن مواردی است که می تواند زمینه ساز طلاق زن از شوهر شود. در این نوشتار به بیان مواردی که موجبات طلاق را محقق می سازد، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
شنبه، 11 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موجبات طلاق (بخش اول)
با اینکه طلاق به اراده شوهر یا نماینده قانونی او واقع می شود، گاه خود او مایل به طلاق دادن زن است و گاه زن از دادگاه می خواهد تا شوهر را به دادن طلاق اجبار کند.
 

طلاق، به درخواست شوهر و به درخواست زن

با اینکه طلاق به اراده شوهر یا نماینده قانونی او واقع می شود، گاه خود او مایل به طلاق دادن زن است و گاه زن از دادگاه می خواهد تا شوهر را به دادن طلاق اجبار کند. قانون در هر دو مورد، به تناسب درخواست کننده طلاق، اذن یا حکم دادگاه (گواهی عدم امکان سازش) را ضروری دانسته است: بدین معنی که به عنوان مقدمه، باید از دادگاه درخواست رسیدگی بشود. این درخواست، در مورد زن باید مستند به دلایل و جهاتی باشد که در قانون برای درخواست طلاق پیش بینی شده است و این جهات قانونی را «موجبات طلاق» می نامیم.
 

تفاوت کامل میان زن و مرد در قانون مدنی

در قانون مدنی، از نظر امکان جدایی، تفاوت کامل بین زن و مرد وجود دارد: در قوانین حمایت خانواده سعی شد که آن دو را در وضعی یکسان قرار دهند با وجود این، چون تفاوت طبیعی زن و مرد امری نیست که با قانون بتوان از بین برد، ناچار در همان امر نیز تفاوت در احکام نیز تا حدودی اجتناب ناپذیر می نمود. ولی لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص دوباره نظام قانون مدنی را با اندک تفاوتی برقرار ساخت: شوهر می تواند هرگاه بخواهد زن را طلاق دهد ولی ناگزیر است از دادگاه اذن بگیرد و این اذن در صورتی داده می شود که داوران منتخب نتوانند در اصلاح بین آن دو توفیقی به دست آوردند. ولی برعکس، زن تنها در موردی می تواند حکم به اجبار شوهر را از دادگاه بگیرد که موجب مشروعی داشته باشد. بنابراین، موجبات طلاق را برحسب اینکه مربوط به زن یا شوهر است می توان به دو گروه تقسیم کرد:
  1. طلاق به درخواست شوهر؛
  2.  طلاق به درخواست زن؛
 

گفتار نخست - طلاق به درخواست شوهر

اختیار شوهر
به موجب ماده ۱۱۳۳ ق.م: «مرد می تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد». قوانین حمایت خانواده از این اختیار شوهر کاست و آن را مقید به شروطی کرد تا طلاق قضایی را جانشین طلاق به اراده شوهر کند و برابری زن و شوهر را در انحلال خانواده تأمین سازد.
 
لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص مصوب ۱۳۵۸، تحولی را که به سوی قضایی شدن طلاق و محدود کردن شوهر به موارد پیش بینی شده در قانون در جریان بود متوقف ساخت. اختیار شوهر در طلاق زن و مفاد ماده ۱۱۳۳ ق.م. را دوباره احیاء کرد، ولی از تأثیر این تحول نیز مصون نماند. قوانین حمایت خانواده، با تمام معایب و نقص های انکارناپذیر آن باز هم در اخلاق عمومی اثر خود را کرده بود. زنان اندک اندک بیدار شده بودند و طلاق خودسرانه و بی بند و بار شوهران را با حقوق خود مخالف می دیدند و اثر نامطلوب آن را در تربیت و رشد فرزندان خود احساس می کردند. جامعه نیز به لزوم بازرسی مقام های قضایی در امر طلاق خو گرفته بود و آن را ضروری می دانست. قانونگذار مقید بود که احکام شرع را رعایت کند و از آن قدمی فراتر ننهد، لیکن سنگینی کراهت عمومی از طلاق سنتی را نیز حس می کرد. استفاده از حکم جلوگیری از شقاق در قرآن و فقه راه حلی بود که برای تعدیل این دو تمایل و فشار به کار گرفته شد.
 
فرمان آیه ۴۰ از سوره نساء قرآن کریم بدین مضمون که، اگر از جدایی و کراهت میان زن و شوهر می ترسید، داورانی از خویشان هر کدام برگزینید تا در اصلاح بین ایشان بکوشند، حکم تازه ای نبود که قانونگذار انقلابی آن را کشف کند. سالیانی دراز همه آن را می خواندند و استفاده ارشاد و استحباب می کردند و هیچ کس در این اندیشه نبود که از مفاد حکم مانعی برای اختیار کامل شوهر در طلاق زن ایجاد کند. طلاق غیابی زن نیز امری ناپسند و خلاف شرع نمی نمود و همه تکیه ها و تاکیدها بر اختیار شوهر بود (الطلاق بید من اخذ بالساق). ولی، فشارهای اجتماعی و نیازهای تازه باعث شد که تفسیری تازه از آن ایه شود و نظری که سعی در اصلاح زوجین و جلوگیری از «شقاق» را واجب می داند[1] غلبه کند، هرچند که نشوز و کراهت از سوی هر دو طرف نباشد.[2]
 
ماده ۱۱۳۳ ق.م. در پاسخ به خواست عمومی و اندیشه های حقوقی بدین عبارت اصلاح شد: «مرد می تواند، با رعایت شرایط مقرر در این قانون، با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید». «تبصره» زن نیز می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹) ،(۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق کند.
 
از لحن تبصره ۲ ماده ۳ لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص نیز به خوبی بر می آید که قانونگذار نمی خواهد شوهر بدون بازرسی دادگاه زن را طلاق دهد و لازم می بیند که اخلاق اسلامی جامه حقوقی بپوشد و مورد حمایت دولت قرار گیرد.
 
بدین ترتیب، اجرای اختیار شوهر در طلاق زوجه منوط به اجازه دادگاه می شود. میزان سختگیری دادگاه در صدور چنین اجازه ای به روان شناسی قضایی باز می گردد و تابع اخلاق حاکم بر دادرسان است. زیرا، اجازه در صورتی داده می شود که دادگاه از اصلاح بین زن و شوهر مأیوس شود و شکست زندگی مشترک را حتمی بیابد.
 
ماده ۲۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۲ این روند را ادامه داد و اعلام کرد: «در کلیه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رأی صادر و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند».
 
ادامه دارد...
نویسنده: ناصر کاتوزیان
پی نوشت
[1] . برای دیدن این نظر، ر.ک: نجفی، جواهرالکلام، ج31، ص 213 و برای دیدن نظر مخالف، علامه حلی، تحریر، ج 2، ص 42.
[2] . شقاق ناظر به موردی است که نشوز و کراهت از سوی دو طرف باشد نه اینکه تنها شوهر خواهان طلاق گردد.

منبع: کتاب «قانون مدنی خانواده»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط
موارد بیشتر برای شما
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
play_arrow
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
play_arrow
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
play_arrow
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
play_arrow
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
play_arrow
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
play_arrow
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
play_arrow
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
play_arrow
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
play_arrow
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
play_arrow
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
play_arrow
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
رستوران‌های که به سیب‌زمینی می‌گویند "فرنچ فرایز"
play_arrow
رستوران‌های که به سیب‌زمینی می‌گویند "فرنچ فرایز"