طرز تهیه غذاهای پاییزی (بخش اول)

پاییز هزار رنگ از راه رسیده و فصل زیبایی ها و خوراکی های خوشمزه و مقوی مثل انار، خرمالو، سوپ های لذیذ و … است. در این مطلب شما را با چند دستور پخت غذاهای پاییزی آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 14 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه غذاهای پاییزی (بخش اول)
مخلوط قارچ و لوبیا سبز را در تابه تفت بدهید؛ آن را بجوشانید و به مدت ۵ دقیقه بپزید.
 

دستور پخت غذاهای پاییزی

۱. سوپ کدو حلوایی و آب مرغ
 
مواد لازم:
– یک عدد پیاز  (خرد شده)
– روغن زیتون – 2 قاشق غذاخوری
– کدو تنبل یا کدو حلوایی- 6  فنجان (مکعبی خردشده)
– سیر – 3-4 حبه (خرد شده)
– کره‌ی نرم شده – 2 قاشق غذاخوری
– ۲ برگ بو
– شربت افرا – 2 قاشق غذاخوری
– فلفل سیاه تازه پودر شده – مقداری
– آب مرغ کم نمک 2 فنجان
– پودر فلفل قرمز – یک قاشق چایخوری
– نمک – کمی
 
دستور پخت غذاهای پاییزی : طرز تهیه سوپ کدو حلوایی
فر را روی 350 درجه از قبل گرم کنید. یک کاسه فلزی بردارید و پیاز، کدو و سیر را در آن قرار دهید. حالا روغن زیتون، کره و شربت افرا را در یک کاسه‌ی کوچک با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی تخمه‌ی کدو بریزید. کدو تنبل را روی یک تابه قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که تمام مایعات به درستی به تابه منتقل شده‌اند. برگ بوها را به چهار قطعه تقسیم کرده و روی مکعب‌های کدو تنبل بریزید. نیم ساعت کدو تنبل را بپزید تا نرم شود. سپس، آب مرغ سرد و کدو تنبل را در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید تا یکدست و نرم شود. این سوپ را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت کم بگذارید. فلفل، فلفل چیلی و نمک را برای بهبود طعم و مزه به سوپ اضافه کنید. زمانی که سوپ به غلظت مورد نظرتان رسید، آن را سرو کنید.
 
۲. سوپ کاری و سبزیجات
 
مواد لازم:
– ۲ عدد پیاز زرد متوسط
– ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون
– یک دوم قاشق چایخوری نمک
– ۲ قاشق غذاخوری ادویه کاری
– ۵ پیمانه آب سبزیجات و مخلوط سبزیجات تازه مثل لوبیا سبز و …
– ۸ پیمانه اسفناج بسته بندی شده
– دو حبه‌ی بزرگ سیر ریز شده
– ۱ پیمانه ساقه‌ی بروکلی پوست کنده و خرد شده
– ۵ عدد پیازچه خرد شده
– ۱ قاشق غذاخوری علف لیموی خرد شده
– ۱ پیمانه برگ گشنیز تازه‌ی خرد شده
— ۱ پیمانه بزرگ قارچ خرد شده
– فلفل که حسابی ریز شده
– ۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه برای طعم دهی
 
دستور پخت غذاهای پاییزی
۱. پیازها را از طول چهار تکه کنید، سپس از عرض به صورت نازک ببرید. ۲ قاشق غذاخوری روغن را در قابلمه سوپ‌پزی روی حرارت متوسط به بالا گرم کنید. پیازها و یک چهارم قاشق چایخوری نمک اضافه کنید؛ بپزید؛ مدام هم بزنید، تا زمانی که پیازها نرم شوند و شروع به قهوه‌ای شدن کنند یعنی ۶ تا ۸ دقیقه. کاری را مخلوط کنید و بپزید، به مدت ۳ دقیقه – و هم بزنید. چهار پیمانه آب سبزیجات را اضافه کنید و به آرامی بگذارید بخار کند.

۲. در این حین، ۴ پیمانه اسفناج ریز شده آماده کنید. چهار پیمانه اسفناج باقیمانده را با آب در مخلوط کن بریزید، پوره کنید تا زمانی که اسفناج‌ها به شکل خرد شده‌ در بیاید. قارچ‌ها را به نوارهای ۷ میلی‌متری ببرید.

۳. ۲ قاشق چایخوری روغن باقیمانده را در یک تابه‌ی بزرگ روی حرارت متوسط گرم کنید. سیر اضافه کنید و بپزید، و تا زمانی که رایحه‌اش بلند شود، حدود ۳۰ ثانیه، بپزید. قارچ‌ها را اضافه کنید و بپزید، هم بزنید، تا زمانی که مایع در اثر پخته شدن تبخیر شود و قارچ‌ها رنگ بگیرند – ۴ تا ۶ دقیقه.

۴. مخلوط قارچ و لوبیا سبز را در تابه تفت بدهید؛ آن را بجوشانید و به مدت ۵ دقیقه بپزید. ساقه‌های بروکلی، پیازچه‌ها و علف لیمو را اضافه کنید و به مدت سه دقیقه‌ی دیگر بجوشانید و بپزید. اسفناج خرد و پوره شده، گشنیز را در آن مخلوط کنید. دوباره آن را بجوشانید تا بخار کند، روی آن را بپوشانید و به مدت کافی بپزید تا اسفناج‌ها نرم شود یعنی حدود ۱ دقیقه. اگر قوام بیشتری باید داشته باشد ۱ پیمانه ی دیگر آب سبزیجات اضافه کنید. آب لیمو و نمک برای طعم دهی بیشتر اضافه کنید.
 
۳. رول بادمجان و پنیر موزارلا
 
مواد لازم:
– ۸ تکه موزارلای یخ زده
– ۱ عدد بادنجان متوسط
– یک دوم قاشق چایخوری نمک کوشر به علاوه‌ی یک دوم قاشق چایخوری
– ۱ حبه سیر، که کاملا ریز شده است
– یک پیمانه گوجه فرنگی خوب خرد شده
– یک چهارم فنجان ریحان تازه‌ی خرد شده، به علاوه‌ی کمی بیشتر جهت تزئین
– یک دوم قاشق چایخوری فلفل آسیاب شده
– دو عدد تخم مرغ بزرگ
– ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر
 
دستور پخت غذاهای پاییزی : طرز تهیه رول بادمجان و پنیر موزارلا
۱. فر را مطابق دستورالعمل روی بسته‌ی موزارلا گرم کنید.

۲. بادنجان‌ها را خرد کنید. سعی کنید از بغل ببرید تا به شکل صاف و مستطیلی در بیاید، سپس از طول آن را به هشت تکه‌ی یک سانتی‌متری تقسیم کنید. تکه‌ها را روی سینی فر بگذارید. یک چهارم قاشق چایخوری نمک روی آن بپاشید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.

۳. سیر و یک دوم قاشق چایخوری نمک را با چنگال بکوبید. آن را به یک پیاله منتقل و با گوجه فرنگی‌ها، ریحان و یک چهارم قاشق چایخوری فلفل مخلوط کنید

۴. استیک‌های موزارلا را مطابق دستورالعمل روی پاکت بپزید.

۵. در این اثنا، با حوله‌های کاغذی تکه‌های بادنجان را خشک کنید. نمک و فلفل باقیمانده را روی آن‌ها بپاشید. یک سینی دیگر را با حوله‌های کاغذی بپوشانید.

۶. به آرامی تخم مرغ‌ها را در یک ظرف خالی بزنید. ۱ قاشق غذاخوری روغن را در یک تابه‌ی نچسب روی حرارت متوسط گرم کنید. ۲ تکه بادنجان را در تخم مرغ‌ها بزنید، و بگذارید اضافه‌ی آن درون ظرف بچکد. بادنجان را تا زمانی که هر دو طرفش قهوه‌ای می‌شود بپزید. یعنی در کل ۲ تا ۴ دقیقه. آن را به سینی فر که با حوله‌ی کاغذی پوشانده شده است منتقل کنید. این کار را با دو تکه بادنجان دیگر تکرار کنید. یک قاشق غذاخوری روغن باقی مانده را اضافه کنید. باقی بادنجان‌ها را در ۲ بسته بپزید، و حرارت را طبق نیاز تنظیم کنید.

۷. حوله‌ی کاغذی را از زیر بادنجان‌ها بردارید. یک تکه موزارلای داغ را درون هر تکه بادنجان رول کنید. رول‌ها را تا زمانی که داغ شوند یعنی حدودا ۵ دقیقه بپزید. سپس با سس گوجه، و در صورت تمایل مزین به ریحان صرف نمایید.
 
۴. شپردز پای
 
مواد لازم:
– ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون فرا بکر
– یک دوم پیمانه پیاز خرد شده
– ۳۴۰ گرم گوشت چرخ کرده‌ی ۹۳ درصد خالص
– ۲ قاشق غذاخوری آرد همه منظوره
– ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
– یک پیمانه آب گوشت کم نمک
– ۱۷۰ گرم بچه اسفناج ریز شده
– یک دوم قاشق چایخوری پودر سیر
– دو بسته ۳۴۰ گرمی پوره‌ی اسکواش زمستانی یخ زده
– یک سوم پیمانه پنیز پارمزان رنده شده
 
دستور پخت غذاهای پاییزی : شپردز پای
۱. گوشت را در یک سوم بالایی اجاق بگذارید؛ منقل را از قبل گرم کنید.

۲. روغن را در تابه‌ای بزرگ روی حرارت متوسط به بالا گرم کنید. پیاز را اضافه کنید و بپزید، هم بزنید، تا شروع به نرم شدن کند – حدود ۲ دقیقه. حرارت را تا سطح متوسط کم کنید، گوشت، آرد و رب گوجه فرنگی را هم بزنید و بپزید، مخلوط کنید تا زمانی که گوشت‌ها تقریبا قهوه‌ای شوند چیزی حدود ۳ دقیقه. آب گوشت را اضافه کنید و با یک قاشق چوبی گلوله‌های گوشت را بتراشید و خارج کنید. آن را به جوش بیاورید و بپزید، گاهگاهی هم بزنید تا آب گوشت شیره‌ی گوشت غلیظی پس بدهد – حدود ۴ دقیقه. اسفناج را با یک چهارم قاشق چایخوری نمک و یک چهارم قاشق چایخوری پودر سیر قاطی کنید؛ و تا زمانی که اسفناج نرم می‌شود – یعنی حدود یک دقیقه – بپزید. آن را از روی شعله بردارید.

۳. اسکواش را در یک الک نرم بگذارید و به آرامی درون آن فشار دهید تا مایع‌اش گرفته شود. آن را به داخل کاسه انتقال دهید. یک دوم قاشق چایخوری نمک و یک چهارم قاشق چایخوری پودر سیر باقیمانده را قاطی کنید. مخلوط گوشت را بین ظرف‌های رامکین (خوراک کوچک) تقسیم کنید. روی هر کدام حدود یک دوم پیمانه اسکواش بریزید. رامکین‌ها را روی سینی فر بچینید.

۴. تا زمانی که مغز پخت شوند و اطراف آن حباب درست شود – حدود ۱۰ دقیقه – به پختن ادامه بدهید. روی آن‌ها پنیر بپاشید و تا کاملا ذوب شود – حدود سه دقیقه‌ی دیگر – به سرخ کردن ادامه بدهید.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.