طرز پخت چند نوع سوپ

سوپ یکی از غذاهای مورد علاقه و رایج در بین خانواده‌ها است با اینکه با خواص فراوانی که دارد می‌تواند یکی از قوی ترین غذا ها شناخته می‌شود که از کالری مضر کمی برخوردار است. با ما همراه باشید.
شنبه، 2 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز پخت چند نوع سوپ
جو برای جلوگیری از سفید شدن مو، کم خونی، درمان نرمی استخوان کودک، بواسیر و لاغری مفید می باشند و همچنین باعث زیبا شدن رفع دندان درد می‌شود.
 

مقدمه

سوپ یکی از غذاهایی است در آن از انواع سبزیجات به همراه گوشت و حبوبات می توان استفاده نمود، که مخلوطی از انها ،آن را سرشار از فایده می‌کند که برای رفع بیماری ها از بدن و تقویت قوای جسمانی بسیار سفید است.
این غذا به همراه طعم و مزه فوق العاده ای که دارد از چربی و کالری های مضر فاقد بوده و از مدل های مختلفی برخوردار است، که شما می توانید طبق ذائقه و علاقه خود از انواع آن استفاده نمایید.  برای خوش طعم تر شدن سوپ می توانید از انواع سیزیجات معطر در آن استفاده نمایید که بسیاری هم مفید می باشند. 
 

سوپ اسفناج 


مواد لازم برای 6 نفر :
- آب گوشت 5_6لیوان
- اسفناج یک کیلو
- خامه ۵ قاشف
- کره 60 گرم
- پیاز ۲ عدد
- نمک و فلفل به مقدار کافی
- تخم مرغ ۲ عدد
- آبلیمو تازه به مقدار کافی 

طرز تهیه :
اسفناج ها را بشویید و بعد از تمیز کردن آن را در ظرفی ریخته  و ذوی  گاز بگذارید تا خوب بپزد و بعد اسفناج ها را چرخ کنید و با پیاز در آب گوشت بریزید. تخم مرغ ها را خوب پخته و چرخ کنید و با نمک و فلفل اضافه کرده و خامه را به  آب گوشت اضافه کرده و بعد از این که چند جوش زد آن را با مقداری آبلیمو تازه سر میز می بریم. [1] 
 

سوپ پیاز


مواد لازم برای شش نفر :
- آب گوشت شش لیوان 
- پیاز 500 گرم
- شیر یک لیوان 
- جعفری یک قاشق سوپ‌خوری 
- روغن 3 قاشق سوپخوری 
- آب‌لیمو به مقدار کافی 
- آرد دو قاشق سوپخوری 
- نمک و فلفل به مقدار لازم 

طرز تهیه :
پیاز را به شکل خلالی خرد کنید و در کمی روغن روی حرارت ملایم سرخ کنید. وقتی طلایی شد آرد ذا به آن اضافه می کنیم و مرتب به هم می زنیم تا گلوله نشود، سپس شیر و کره به اضافه نمک و فلفل را به مخلوط می افزلییم تا یک سس سفید غلیظ به دست آید. در مرحله بعد آب گوشت را به آنها می افزاییم و آنقدر هم می زنیم تا کاملا یکدست شود. حالا اجازه دهید با شعله ملایم نیم ساعت بجوشد تا لعاب بیاندازد و در نهایت جعفری ها را اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش سوپ را از روی حرارت برداشته و به همراه آب‌لیمو میل کنید. 
 

سوپ عدس 


مواد لازم برای شش نفر :
- عدس ۵۰۰ گرم
- جعفری خرد شده ۲ قاشق 
- آبگوشت ۵ لیوان
- آرد ۲ قاشق سوپخوری
- کره ۱۰۰ گرم
- آب لیمو یک استکان
- نمک و فلفل به مقدار کافی
- پیاز دو عدد
- شیر یک فنجان 

طرز تهیه :
عدس ها را پس از آنکه کاملاً شستید، در آبکش ریخته تا آبش برود، سپس چرخ کنید. و با کره کمی تفت دهید بعد آرد را روی پیاز می پاشیم و شیر را هم کم کم به آن اضافه می کنیم و عدس و آبلیمو را به همراه آبگوشت به مخلوط می افزاییم و اجازه دهید بجوشد تا لعاب باندازد. جعفری را در نهایت در روغن ریخته و از روی حرارت بردارید. 

امام رضا (ع) هم به نقل از پدرانش از رسول خدا (ص) فرمود: «علیکم بالعدس، فأنه مُبارک، مقدس، یَرِق القلب و یکثر الدمعة و قد مبارک فیه سبعون نبیاً آخرهم عیسی بن مریم»؛ بر شما باد عدس، زیرا که مبارک و مقدس است، دل را نرم و اشک چشم را زیاد می‌نماید، هفتاد پیغمبر او را مبارک گردانیده‌اند که آخر آن‌ها عیسی بن مریم است. [2] 
 

سوپ جو 


مواد لازم برای ۶ نفر :
- جو پوست‌کنده یا نیمه کوب یک لیوان
- آب گوشت ۶ تا ۷ فنجان 
- هویج رنده شده ۱ فنجان
- پیاز خورد شده ۱ فنجان 
- نمک و فلفل به مقدار کافی 
- آرد ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری 
- شیر دو فنجان 
- کره ۱۵۰ گرم 
- لیمو ترش ۵ تا ۶ عدد 
- جعفری خرد شده نصف فنجان 

طرز تهیه :
جو را پس از آن که شسته اید، در آب بگذارید ۴ تا ۵ ساعت خیس بخورد. پیاز و آبگوشت را روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه دهید تا بجوشد. جو را نیز به آن اضافه کرده و حرارت را ملایم کنید. از طرفی شیر را روی حرارت قرار داده و گرم نمایید. آرد را آهسته آهسته در آن بریزید و مرتب هم بزنید تا گلوله نشود. کره را نیز به این مخلوط اضافه کرده و بعد از چند جوش، هویج رنده شده را داخل سوپ می ریزیم و نیم ساعت اجازه دهید با شعله کم لعاب بیانداز. سوپ شما آماده است، می توانید آن را به همراه روغن زیتون و جعفری خورد شده میل نمایید. 

جو برای جلوگیری از سفید شدن مو، کم خونی، درمان نرمی استخوان کودک، بواسیر و لاغری مفید می باشند و همچنین باعث زیبا شدن، رفع دندان درد می‌شود . [3]

پی نوشت :
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 102.
[2] عیون اخبار، ج 2، ص 41، مکارم، ص 215، صحیفه الرضا ص 25، بحار، ج 62، ص 257. 
[3] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 29.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.