علائم اعتیاد غذایی

یکی از کارهای لذت بخش برای بیشتر و یا حتی برای همه افراد، خوردن است. بیشتر ما از خوردن و آشامیدن لذت می بریم و انرژی خود را نیز از این طریق به دست می آوریم. با این حال برخی افراد هستند که بیش از دیگران و به صورت غیر طبیعی به خوردن برخی مواد غذایی اعتیاد دارند. در این مقاله شما را با نشانه های این نوع اعتیاد آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 17 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
علائم اعتیاد غذایی
غذایی که برای خوردن انتخاب می کنید، به شدت می تواند بر سلامتی شما اثرگذار باشد.
 

مقدمه

درحالیکه اعتیاد غذایی در کتاب DSM5 به عنوان یکی از اختلالات روانی ذکر نشده، اما در واقع اعتیاد به غذا خوردن شامل رفتارهای هوس آلود و خوشگذرانی در ارتباط با خوردن و عدم کنترل در مورد آن به حساب می آید.
 
البته توجه نمایید این که شخصی گاه گاهی هوس می کند غذایی را میل کند، این امر لزوماً به معنای اعتیاد به خوردن محسوب نمی شود، بلکه باید معیارهای را داشته باشد که بتوان او را معتاد به غذا خوردن توصیف نمود. در ادامه این علائم را با هم مرور می کنیم.
 

1. هوس و میل به غذا علیرغم سیر بودن

اینکه پس از خوردن یک وعده غذایی کامل و مغذی احساس کنید به خوردن علاقه دارید، چیز غیرمعمولی نیست.
 
مثلاً خیلی از افراد پس از خوردن شام دوست دارند یک دسر یا بستنی میل کنند. هوس و و گرسنگی کاملاً با یکدیگر متفاوتند.
 
هوس زمانی اتفاق می افتد که شما نیاز شدید به خوردن چیزی پیدا می کنید، در صورتیکه ممکن است کاملاً سیر باشید.
 
این میل و هوس کاملاً شایع و رایج است و به این معنا نیست که هر کس چنین شرایطی را تجربه کند لزوماً اعتیاد غذایی دارد. بیشتر افراد این احساس را تجربه می کنند.
 
با این حال اگر هوس کردن اغلب اتفاق می افتد و فرد نمی تواند آن را نادیده بگیرد، ممکن است یکی از نشانه های اعتیاد غذایی در موردش صدق کند.
 
هوس در این موارد به خاطر نیاز بدن به انرژی یا مواد غذایی نیست، بلکه مغز به واسطه لذت بردن از خوردن، به دنبال آزاد کردن دوپامین است.
 

2. خوردن بیش از آن مقداری که قصد کرده اید

برای برخی افراد چیزی به عنوان یک تکه شکلات و یا یک برش کیک وجود ندارد! یک تکه شکلات یعنی 20 تا شکلات و یک برش از کیک یعنی نصف کیک!
 
اگر نمی توانید در خوردن حد وسط و تعادل را حفظ کنید، احتمالاً دچار اعتیاد غذایی هستید. اینکه بخواهید به این افراد بگویید در خوردن هله هوله زیاده روی نکنند مانند این است که به یک فرد معتاد به تریاک بگویید زیاد مسرف نکن! اگر این یکی ممکن است آن یکی هم ممکن خواهد بود.
 

3. خوردن تا حد انفجار

وقتی فرد معتاد هوس خوردن به سرش می زند تا زمانی که این هوس فروکش نکند باید بخورد. پس از فروکش کردن هوس تازه فرد متوجه می شود که معده اش پر پر شده و دارد می ترکد.  
 

4. احساس گناه پس از خوردن اما تکرار دوباره به زودی زود

فرد معتاد همیشه سعی می کند در مصرف غذاهای ناسالم و خوردنی های مضر کنترل داشته باشد ولی هرگز موفق نمی شود و پس از آن احساس گناه می کند.
 
این افراد ممکن است احساس کنند کاری اشتباه انجام داده اند و یا حتی احساس کنند خود را فریب داده اند و همین باعث شود احساس گناه نموده و خود را سرزنش کنند.  
 
هر چند که این اتفاق بارها و بارها می افتد و فرد احساس پشیمانی می کند ولی باز هم به زودی زود به ندای هوسناک خود پاسخ مثبت داده و اشتباه دیروزش را دوباره تکرار خواهد کرد و البته باز هم احساس پیشمانی و گناه گریبانش را خواهد گرفت و این الگو باز هم تکرار می شود...
 

5. فرد بهانه تراشی می کند

مغز موجودی عجیب است، خصوصاً وقتی فرد معتاد است. زمانی که فرد احساس کند دچار اعتیاد غذایی است و به خوردن برخی مواد غذایی اعتیاد دارد و از سویی متوجه می شود مصرف اینچنینی ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی و جیب مبارکش به همراه داشته باشد، احتمالاً تصمیم می گیرد برای خودش قوانینی سفت و سخت تصویب کند. البته همه می دانیم پیروی از این قوانین چندان ساده نیست.
 
وقتی فرد معتاد به هوسی غذایی مبتلا شد، ممکن است برای دور زدن قوانینی که خودش وضع کرده بهانه هایی بتراشد تا شکمش را به مراد دلش برساند.
 
این فرآیند دقیقاً برای کسی که می خواهد سیگار را ترک کند نیز اتفاق می افتد. مثلاً یک فرد سیگاری که با خود قرار گذاشته دیگر سیگار نخرد، فکر می کند اگر خودش سیگار نخرد و از دست دوستانش بگیرد، قانون خود را نقض نکرده است. مغز با این روش فرد را فریب داده و به سیگار کشیدن وادار می کند.
 

6. شکست های مکرر در وضع قوانین

وقتی افراد سعی می کنند خودشان و رفتارشان را کنترل کنند، برای رسیدن به این هدف قوانینی را به تصویب خودشان می رسانند.
 
مثلاً برخی قوانین خود ساخته از این قرار است: شب ها زود می خوابم، انجام تکالیف بلافاصله پس از بازگشت از مدرسه، ننوشیدن قهوه پس از غروب.
 
 
اما همانطور که می دانید بیشتر افراد همیشه در رعایت این قوانین خودساخته با شکست روبرو می شوند و قوانین مربوط به خوردن نیز از این قاعده استثناء نیست.
 
مثلاً ممکن است فرد معتاد به خوردن به خودش بگوید از این پس برخی خوراکی های خاص را که قصد ترکشان را دارد، فقط در ایام تعطیل، مهمانی ها و جشن تولدها میل کند. اما ممکن است با اولین بیرون رفتن و مواجه شدن آن ها در قفسه فروشگاه ها در چشم بر هم زدنی تمام قوانین را زیر پا گذاشته و به خریدن خوراکی مد نظر مبادرت ورزد.
 

7. مخفی کاری در خوردن

افرادی که سابقه مکرر وضع قوانین و نقض آن ها را در کارنامه کاری خود دارند، معمولاً سعی می کنند در مقابل دیدگان دیگران به خوردن هله هوله نپردازند.
 
این افراد ترجیح می دهند تنها بخورند، یعنی مثلاً وقتی کسی در خانه نیست، وقتی در ماشین هستند و کسی با آن ها نیست و یا شب های دیر وقت و زمانی که همه خوابیده باشند.
 
معمولاً دیگران می دانند که این افراد معتاد هستند و برای خود قوانینی وضع کرده اند و البته بارها آن ها را نقض نموده اند، بنابراین برای اینکه بیش از پیش ضایع نشوند، ترجیح می دهند وقوع جرم خود را از دیگران بپوشانند.
 

8. ناتوانی در ترک یا وجود مشکلات جسمی

غذایی که برای خوردن انتخاب می کنید، به شدت می تواند بر سلامتی شما اثرگذار باشد.
 
به عبارت کوتاه، هله هوله و فست فودها می توانند به افزایش وزن، آکنه، بوی بد دهان، احساس خستگی، خرابی دندان ها و دیگر مشکلات جسمی منجر شوند.
 
زیاده روی در مصرف این موارد غذایی ممکن است به چاقی مفرط، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، آلزایمر، زوال عقل و حتی انواع سرطان منجر شود.
 
فردی که به خاطر مصرف مواد غذایی مضر دچار چنین مشکلاتی شده، باید این عادات غذایی خود را ترک نموده و به مصرف غذاهای سالم روی بیاورد.
 
اما با این وجود افراد معتاد به مصرف غذاهای مضر علیرغم تمام مشکلات بوجود آمده نمی توانند از این عادت بد خود دست بکشند.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.