مراقبت های هفته دهم بارداری (بخش اول)

اگر شما هم جزء آن دسته از مادرانی هستید که در هفته دهم بارداری خود به سر می برید، تبریک ویژه ما را پذیرا باشید. شما توانسته اید، نه هفته از بارداری خود را با موفقیت سپری کنید. در هفته دهم بارداری کودک شما دیگر یک رویان نیست و وارد مرحله جنینی شده است. اکنون روز به روز اعضای چهره او کامل تر می شود. در این مطلب به بیان مراقبت ها و توصیه های لازم برای مادر و جنین در هفته دهم بارداری می پردازیم.
چهارشنبه، 9 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته دهم بارداری (بخش اول)
در برخی از زنان باردار در هفته دهم، با افزایش چربی پوست ممکن است شیوع بیماری آکنه یا جوش در آن ها آغاز شود.
 

کودک شما در هفته دهم بارداری چگونه تغییر می کند؟

اکنون مرحله موسوم به دوره جنینی آغاز شده است. در این مرحله، بافت ها و اندام های بدن او به سرعت رشد کرده و کامل می شوند. اکنون اندام های حیاتی او شامل کبد، کلیه، روده ها، مغز و ریه ها در محل خود قرار داشته و در حال آغاز کردن فعالیت خود هستند. هر چند این اندام ها در ادامه دوران حاملگی به رشد خود ادامه می دهند.

کبد او به ساختن گلبول های خونی مشغول است و دیگر به کیسه زرده که قبلا این سلول ها را تامین می کرد، نیازی نیست و این بافت به تدریج از بین می رود. کلیه ها در حال فیلتر کردن خون و تولید ادرار هستند. سر او در مقایسه با چند هفته قبل نسبتا کوچکتر است، اما هنوز هم تقریبا نیمی از طول بدن او را تشکیل می دهد. پیشانی او موقتا مغز در حال رشد او را به صورت متورم در بر گرفته و جلوتر از سر او قرار دارد. پیشانی او در آینده عقب تر خواهد رفت و ظاهر کودک شما به یک انسان کامل شبیه تر خواهد شد.

هر روز جزئیات بیشتری بر روی بدن او ظاهر خواهند شد: ناخن های انگشتان دست و پا، و موهایی شبیه به کرک هلو. انگشتان او اکنون کاملا از یکدیگر جدا شده اند. بازوها در محل آرنج ها خمیده شده و انحنای کمی پیدا کرده اند. دستانش از مچ خم شده و روی قلبش قرار گرفته اند. پاهای او بزرگتر شده اند و احتمالا پاهای او به اندازه ای بزرگ شده اند که بتوانند در جلوی بدن او به یکدیگر برخورد کنند. ناخن های او در حال ایجاد شن هستند. او مشغول بلعیدن مایع آمنیوتیک بوده و با پاهایش لگد می زند!

_ مغز کودک به طوری باورنکردنی 25،000 نورون جدید در هر دقیقه ایجاد می کند.
_ اگر نوزاد شما پسر باشد تولید هورمون تستوسترون در او آغاز شده است.
_ جلوی سر نوزاد شما از غضروف به استخوان تبدیل شده است ولی هنوز هم نرم است.
_ جفت در حالی که خود هنوز در حال تکامل و رشد است ولی کلیه نیاز های تغذیه ای جنین را تامین می کند.
_ اگر قادر بودید کودک خود را در هفته 10 بارداری نگاه کنید، می توانستید شکل کلی ستون فقرات او را از زیر پوستش که به کلفتی یک کاغذ پوستی است ببینید.
_ اعصاب او از طرف نخاع در حال شکل گیری می باشند.
 

کودک شما در هفته دهم بارداری چقدر بزرگ شده است؟

میوه های مختلفی هستند که اندازه جنین شما در هفته دهم بارداری، متناسب با اندازه آن هاست. توت فرنگی یک میزان ایده آل برای اندازه گیری جنین در هفته دهم بارداری می باشد. ممکن است اندازه جنین شما در هفته دهم بارداری، از سر تا پایین ستون فقرات 5/1 اینچ و وزن او 12/0 گرم باشد.
 

هفته دهم بارداری و تغییرات در بدن مادر

اکنون اندازه رحم شما دو برابر شده است. قبل از حامله شدن، رحم شما به اندازه یک گلابی بود. در هفته دهم بارداری، اندازه آن در حدود یک گریپ فروت می شود. در معاینه بعدی توسط پزشک، ممکن است بتوانید به کمک گوشی طبی که پزشک بر روی شکم شما حرکت می دهد، صدای ضربان قلب تند کودک خود را بشنوید. برخی از خانم ها می گویند که صدای قلب کوچک کودک شان شبیه به صدای اسب هایی است که چهار نعل می دوند و شنیدن این صدا برای اولین بار، یکی از بهترین لذت های سه ماهه اول حاملگی است.
 

علائم هفته دهم بارداری

1- سوء هاضمه و یبوست
مشکل اصلی در این مرحله به وجود آمدن سوء هاضمه، نفخ و یبوست در شما خواهد بود. ماهیچه های زنان در دوران بارداری آرام تر از قبل کار می کنند، از این رو در این دوران روده ها نمی توانند کارهای خود را به صورت کامل، همانند روزهای قبل از بارداری انجام دهند.  استفاده زیاد از مواد غذایی فیبردار و نوشیدن مقدار زیادی آب برای جلوگیری از بروز یبوست در دوران بارداری مفید خواهد بود.
 
2- براق شدن پوست مادر
افزایش سطح هورمون HCG و پروژسترون در بدن مادران باردار، باعث افزایش ترشح چربی بر روی صورت آن ها شده و پوست را سالم تر، درخشان تر و صاف خواهد کرد. افزایش حجم خون اضافی در بدن مادران باردار هم، سبب درخشش و ترمیم پوست آن ها خواهد شد و به نظر خواهد رسید که صورت شان چاق و پر گوشت شده است.
 
3- آکنه و لکه
در برخی از زنان باردار، با افزایش چربی پوست ممکن است شیوع بیماری آکنه یا جوش در آن ها آغاز شود. اگر شما به عنوان یک مادر باردار، قبل از شروع دوران بارداری هم دچار آکنه و لکه بر روی پوست تان بودید، ممکن است رفته رفته شرایط آن ها بدتر شود.
 
4- التهاب لثه های مادران
دندان ها و لثه های مادران در این دوران ممکن است کمی دچار مشکل شوند. ترشح سطح بالایی از پروژسترون در بدن مادران باردار و به همراه آن، افزایش جریان خون در بدن آن ها، باعث نرم شدن بافت های لثه خواهد شد. چون التهاب لثه در این دوران به دلیل بارداری رخ می دهد، آن را “التهاب لثه بارداری” نامیده اند. اگرچه بسیاری از علائم بارداری در سه ماهه دوم بارداری پایین خواهد آمد، اما التهاب لثه بارداری ممکن است با پیشرفت بارداری در مادران افزایش یابد.

ادامه دارد...

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.