مراقبت های هفته هفتم بارداری (بخش اول)

وارد شدن به هفته هفتم بارداری به شما این نوید را می دهد که می توانید با سونوگرافی، جنین خود را مشاهده کنید و از جنسیت عضو جدید خانواده با خبر شوید. در این مرحله زوج های جوان می توانند با خیال راحت خبر بارداری خود را به همه اعلام کنند. از این مرحله به بعد کم کم علائم بارداری در شما ظاهر می شود. هفته هفتم از ماه دوم بارداری، برای سونوگرافی یا اسکن رحم و دیدن جنین، به منظور بررسی اجمالی سلامت و رشد او بهترین زمان خواهد بود. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 8 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته هفتم بارداری (بخش اول)
بسیاری از زنان باردار، در ماه های اول بارداری خود به طور مداوم دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند.
 

هفته هفتم بارداری: کودک شما چگونه تغییر می کند؟

مفصل آرنج و هم چنین انگشتان دست و پا اکنون دیگر قابل تشخیص هستند. در سر او که خیلی بزرگتر از بدن او است، هر دو نیمکره مغز در حال رشد هستند؛ بیشتر رشد این هفته مربوط به مغز است و تقریبا در هر دقیقه 100 سلول مغزی درحال شکل گیری است. دندان ها و فضای داخلی دهان او در حال شکل گیری است و گوش های او نیز به رشد خود ادامه می دهند. پلک های کودک، چشم هایش را (که اکنون کمی رنگی هستند) می پوشانند، و نوک بینی او آرام آرام خود را نشان می دهد! ضخامت پوست او به نازکی یک برگه کاغذ است و رگ های او را به وضوح می توان دید.

کودک کوچک شما، آپاندیس و لوزالمعده هم دارد، که نهایتا با تولید هورمون انسولین به هضم غذا کمک خواهد کرد. کبد کودک شما، مشغول تولید گلبول های قرمز خون است، و یک حلقه از روده های در حال رشد کودک شما در جهت بند ناف او شکل می گیرد؛ بند ناف او، اکنون رگ های خونی واضحی دارد که عمل تبادل اکسیژن و مواد غذایی با بدن کودک را بر عهده دارد. غدد جنسی کودک شما نیز در حال شکل گیری است اماخیلی زود است که بتوانید از طریق سونوگرافی به جنسیت فرزند خود پی ببرید. شما هنوز هم نمی توانید حرکت کردن کودک را حس کنید.
 

هفته هفتم بارداری: کودک شما چقدر بزرگ شده است؟

در ماه دوم بارداری، اندام های فرزند شما در اندازه خیلی کوچک در کیسه زرد گنجانده شده است که از بالای سر تا پایین بدن جنین در آن دیده می شود و در حال حاضر قابل اندازه گیری دقیق تری خواهد بود. اندازه جنین در هفته هفتم بارداری، حدود 5 -12mm خواهد بود، که به اندازه یک زغال اخته می باشد. جنین ممکن است در این مرحله وزنی کمتر از یک گرم داشته باشد، اما باید بدانید که او در حال حاضر تقریبا 10000 بار از اندازه اولیه خودش، بزرگتر شده است.
 

هفته هفتم بارداری : علائم و تغییرات در بدن مادر

شما ممکن است در هفته هفتم از بارداری، معاینه های اولیه پیش از زایمان خود را به پایان رسانده و از نبود هر گونه اختلال در جنین خود اطمینان حاصل کنید. توصیه می شود در دوران بارداری برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی و کم خونی، ایمنی خود در مقابل عوامل بیماری سرخجه و هر مشکلی که ممکن است در آینده با آن روبه رو شوید، خود را آماده کنید. هم چنین دانستن گروه خونی خود و RH آن، در دوران بارداری بسیار مهم و ضروری است، چون ممکن است شرایط اضطراری پیش آید که بدن شما و فرزندتان به خون نیاز داشته باشد.

هر چند در ماه دوم بارداری، خارج از بدنتان نمی توانید تغییراتی را مشاهده کنید، اما بسیاری از اتفاقاتی که در بدن شما روی می دهد، داخلی هستند. اندازه رحم شما در هفته هفتم بارداری دو برابر خواهد شد، یک تغییر عمده که شما را متوجه خود خواهد کرد، رشد زیاد سینه های شما به عنوان یک مادر باردار است. افزایش هورمون های بارداری باعث می شود پستان های شما به حداکثر اندازه خود برسند.

متاسفانه با شروع دوران بارداری، به خاطر نقص در سینه ها و حساس بودن آن ها، شیر دادن به نوزاد دیگر در دوران بارداری امکان پذیر نیست، ولی بدن نمی تواند تا زمان شیردهی نوزاد خود شما هم صبر کند. از این رو است که در این هفته ها، با افزایش گردش خون و سوخت و ساز چربی در سینه های شما، آن ها طوری آماده خواهد شد که برای دهان گرفتن نوزاد گرسنه در 8 ماه آینده مناسب باشند.
 

علائم هفته هفتم بارداری

1- تهوع و استفراغ:
بسیاری از زنان باردار، در ماه های اول بارداری خود به طور مداوم دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند. در بعضی مواقع، استفراغ می تواند نشانه ای از عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، عدم تحمل مصرف برخی داروها و یا اختلالات معده و روده در شما ایجاد شده باشد و هیچ ارتباطی با بارداری شما نداشته باشد.

به طور معمول، پزشکان در صورت لزوم داروهایی را برای کم کردن این حالت شما در دوران بارداری توصیه خواهند نمود، که هیچ گونه عوارض جانبی برای سلامتی شما و فرزندتان نداشته باشند. شما به عنوان یک مادر باردار می توانید از درمان های طبیعی برای رفع تهوع بارداری ، مانند آب لیمو، زنجبیل و یا نعناع را که تا حد زیادی به رفع حالت تهوع و استفراغ کمک می کند، استفاده کنید.
 
2- تنگی نفس:
وجود تنگی نفس در بین زنان باردار، امری نسبتا شایع و طبیعی است. تنگی نفس در سه ماهه اول بارداری و در برخی موارد، در مراحل بعد از زایمان هم ادامه می یابد. اگر چه تغییرات هورمونی می تواند باعث بروز تنگی نفس در زنان باردار باشد، ولی علت اصلی آن تغییراتی در بدن است که باعث بالا رفتن حرکات دیافراگم در بدن مادر باردار شده، و حرکت رو به پایین آن را محدود خواهد کرد.

برای کم کردن عوارض تنگی نفس در دوران بارداری، فقط استراحت نمودن و کشیدن چند نفس عمیق کافی است. اگر شما از هر نوع بیماری ریوی یا آسم رنج می برید، پس حتما احتیاط بیشتری در کنترل این علائم داشته باشید.
 
3- سوزش معده:
سوزش سردل یا معده در دوران بارداری هیچ ربطی به قلب شما ندارد. در واقع، علت این دردها می تواند از موادغذایی که می خورید و سوء هاضمه ای که ممکن است آن غذاها در شکم شما ایجاد کنند، بوده باشد. دانستن این که در این دوران چه غذایی را در چه وقتی بخوریم، بهترین درمان برای سوزش معده شما خواهد بود. توصیه می شود تا از خوردن وعده های غذایی سنگین و یا مواد غذایی تند درست قبل از خوابیدن و یا چرت زدن در طول روز اجتناب نمایید. هم چنین نوشیدن مقدار زیادی آب را هرگز فراموش نکنید.

ادامه دارد...

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.