مراقبت های هفته یازدهم بارداری (بخش دوم)

در هفته یازدهم از ماه سوم بارداری ، شروع به احساس درد در ناحیه کمر خود و تداوم آن در طول دوران بارداری کنید، اما به یاد داشته باشید که اتفاق بسیار رایجی در بین مادران حامله است. در این مطلب به بیان مراقبت ها و توصیه های لازم در هفته یازدهم بارداری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
جمعه، 11 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته یازدهم بارداری (بخش دوم)
در هفته یازدهم بارداری رژیم غذایی متعادلی را در پیش گیرید. شما در این دوره باید به مصرف آهن و پروتئین خود اهمیت دهید.
 

هفته یازدهم بارداری و ورزش های مناسب برای مادر

1. انجام دادن ورزش‌های مخصوص ماهیچه‌های لگن می تواند به قوی شدن عضلات این ناحیه منجر شود و قوی بودن این عضلات در آینده به شما بسیار کمک خواهد کرد. از همین ابتدا بهتر است از اضافه وزن مجاز در دوران بارداری مطلع باشید تا با تغذیه صحیح و فعالیت درست وزن خود را متناسب نگه دارید. و همان طور که پیش از این هم اشاره شد در بخش وزن گیری در بارداری اوما، شما براحتی می توانید از وزن مناسب خود در این دوران آگاه شوید.

2. فعالیت داشته باشید. ممکن است فعالیت در این دوران برای شما سخت باشد اما به یاد داشته باشید که ورزش منظم به شما انرژی بیشتری می‌دهد.

3. اگر در هنگام ورزش علائم زیر را مشاهده کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم عبارتند از:
_ خونریزی واژینال
_ تنگی نفس
_ سردرد
_ درد قفسه سینه
_ ترشح واژن
_ سرگیجه و از هوش رفتن
_ ضعف عضلانی
 

هفته یازدهم بارداری و مراقبت‌های مادر و جنین

_ برخی از زنانی که از میگرن رنج می‌برند ممکن است که در این دوران بیشتر احساس سردرد کنند. تنها قرصی که می‌توانید استفاده کنید قرص‌ استامینوفن است. بهتر است به جای مصرف قرص به فکر راه‌های جایگزین باشید. برای کاهش سردرد می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

_ در صورت سرماخوردگی حتما پیش از هر کاری با پزشک خود تماس بگیرید. در زمان سرماخوردگی شربت سینه و داروهای آرام بخش‌ می تواند برای جنین شما خطرناک باشد.

_ اگر در هنگام ورزش علائم زیر را مشاهده کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید. علائمی نظیر خونریزی واژینال، تنگی نفس، سردرد، درد قفسه سینه ، ترشح واژن، سرگیجه و از هوش رفتن و ضعف عضلانی.

_ سعی کنید در این دوران به پهلو بخوابید تا جریان خون در بدن تان افزایش یابد. در این زمان شما به استراحت بیشتری نیاز دارید. ممکن است دراین بخواهید فعالیت‌های بیشتری انجام دهید و این فعالیت را کمتر نکنید. اما یادتان باشد که نیاز به ساعات خواب بیشتر دارید.

_ از دیگران کمک بگیرید؛ در محیط کار، در خانه یا در هر فعالیت دیگری که انجام می‌دهید.

_ فعالیت داشته باشید. ممکن است فعالیت در این دوران برای شما سخت باشد اما به یاد داشته باشید که ورزش منظم به شما انرژی بیشتری می‌دهد.

_ به پیاده روی بروید.

_ چرت بزنید.

_ درمورد خستگی‌های خود با پزشک‌تان مشورت کنید. سطح آهن بدن تان نیز باید کنترل شود.
 

هفته یازدهم بارداری و تغذیه مناسب برای مادر و جنین

رژیم غذایی متعادلی را در پیش گیرید. شما در این دوره باید به مصرف آهن و پروتئین خود اهمیت دهید.
از سبزیجات برگ‌ سبز و میوه مصرف کنید.
اسنک‌های مقوی و سالم بخورید.
به مقدار کافی آب بنوشید. روزانه 226 تا 283 میلی گرم آب توصیه می‌شود. (کم آبی بدن، شما را از پا در خواهد آورد).
 

هفته یازدهم بارداری و هشدارها

1. برخی از زنانی که از میگرن رنج می‌برند ممکن است که در هفته یازدهم بارداری دوران بیشتر احساس سردرد کنند. تنها قرصی که می‌توانید استفاده کنید قرص‌ استامینوفن است. بهتر است به جای مصرف قرص به فکر راه‌های جایگزین باشید. برای کاهش سردرد می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

2. در صورتی‌که سرما خورده اید یا به آنفولانزا دچار شده اید قبل از مصرف دارو ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. استامینوفن و آنتی اسیدهای دیگر عموماً مشکلی ندارند ولی شربت‌های سینه و سرفه و آرام بخش‌های سرما خوردگی ممکن است حاوی موادی باشند که برای رشد جنین در این مقطع مناسب نباشند. در زمان بارداری هرگز از بروفن (Ibuprofen)  استفاده نکنید. با رعایت این نکات سعی کنید از سرماخوردگی و آنفولانزا در امان بمانید. البته پیشنهاد میکنیم قبل از مصرف دارو، حتما در بخش اوما دارو، مجاز بودن آنرا در این دوران بررسی نمایید.
 

 هفته یازدهم بارداری و نکاتی برای پدرها 

– اکنون زمانی مناسب برای کار کردن شما است. سعی کنید به همسرتان در امور منزل، بلند کردن و حمل کردن وسایل کمک کنید.

– پشت او را ماساژ دهید تا درد عضلاتش کم شود.

– سعی کنید بر ارتباط برقرار کردن تمرکز کنید و بدانید به او چه بگویید. این مسئله برای آینده رابطه شما نیز خوب است. اگر به او بگویید خسته نیست فکر می کند نمی توانید حال او را درک کنید. اگر به او بگویید خسته به نظر می رسد نیز درست نیست. باید یاد بگیرید آن چه او می خواهد بگویید.

– هیچ گاه او را به تمسخر نگیرید به خصوص در جمع دیگران. بیشتر ناراحتی ها در اثر این شوخی ها ایجاد می شود و باعث مشکل در رابطه می شود. بارداری زمانی مناسب برای دعوا کردن نیست.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.