مراقبت های هفته دوازدهم بارداری (بخش دوم)

در هفته دوازدهم بارداری، مادران باردار باید شروع به خوردن مواد غذایی سالم و مغذی کنند، چون در حال حاضر ویار صبحگاهی آن ها در حال پایین آمدن و از بین رفتن خواهد بود. در این مطلب توصیه ها و مراقبت های لازم در هفته دوازدهم بارداری را بررسی خواهیم کرد.
جمعه، 11 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت های هفته دوازدهم بارداری (بخش دوم)
اگر شما در دوران بارداری، احساس خستگی کردید یک ماساژ خوب بدن و حمام گرم آرامش بخش خواهد بود.
 

ورزش مناسب در هفته دوازدهم بارداری 

1. هرگز هنگام ورزش اجازه ندهید که ضربان قلب شما خیلی زیاد بالا برود و از 140 بار در دقیقه فراتر رود. این کار باعث می شود که بدن گرم شده و جریان خون رحم کم‌تر شود.

2. شنا در یک استخر بهداشتی و مطمئن؛ بهترین ورزش دوران بارداری است.
 

هفته دوازدهم بارداری و مراقبت‌ های مادر و جنین

1- مادران باردار، در هنگام نشستن باید مراقب تماس بدن خود با یک سطح صاف باشند. در هنگام نشستن در یک جا برای مدت طولانی، باید از گذاشتن یک بالش در پشت خودشان که از کمر آن ها پشتیبانی خواهد کرد، دریغ نکنند. اگر شما به عنوان یک مادر باردار مدت طولانی از میز کار خود استفاده می کنید، باید دقت کنید که آیا شما برای نشستن روی آن راحت هستید یا نه؟ ترجیحا مادران حامله باید سعی کنند بر روی یک صندلی ارگونومیک بنشینند. راه رفتن آرام در اطراف دفتر کار و یا خانه در هفته دوازدهم بارداری و پس از آن، به شل شدن عضلات این مادران کمک بسیاری خواهد نمود.

2-  مادران باردار باید به یاد داشته باشند که هرگز اقدام به بلند کردن اشیاء سنگین، به ویژه به روش غلط که می تواند مشکلات پشت کمر را تشدید کند، نکنند. اگر هم در دوران بارداری خود مجبور به برداشتن چیزی های بسیار مهم هستید، اول به جای خم کردن بدن تان، چمباتمه بزنید و بعد برای بلند کردن جسم اقدام نمایید. به این ترتیب، وزن جسم توسط پاهای شما گرفته شده و احساس سنگینی را در کمر خود نخواهید داشت.

3- اگر شما در دوران بارداری، احساس خستگی کردید یک ماساژ خوب بدن و حمام گرم آرامش بخش خواهد بود. مطلع باشید که ماساژ دهنده باید حرفه ای و یا شریک زندگی شما باشد تا بتواند با ماساژ دادن درست و اصولی، به شما کمک کند. اقدام به ماساژ گردن و پاها در دوران بارداری می تواند شما را آرام کرده و اعصاب تان را تقویت نماید .

4- در هفته دوازدهم بارداری، مادران باردار باید شروع به خوردن مواد غذایی سالم و مغذی کنند، چون در حال حاضر ویار صبحگاهی آن ها در حال پایین آمدن و از بین رفتن خواهد بود. اینک آن ها تا اتمام دوران حاملگی، باید برای حفظ سلامتی خود و فرزندشان، لیستی از مواد غذایی سالم و خوب را تهیه کنند.

5- شما مادران باردار ممکن است با دیدن لکه، یا کک و مکی که بر روی پوست صورت ظاهر شده است، آشفته به نظر برسید. اما نگران نباشید، چون همه این اتفاقات گذرا هستند. در شرایط عادی شما می توانید برای درمان این لکه ها و کک و مک از دوزهای زیادی ویتامین A استفاده کنید. اگر دکترتان تعیین نمود که مصرف ویتامین A با دوز بالا، برای شما در این دوره خطرناک است، سعی کنید برنامه های کاربردی گیاهان طبیعی را پس از مشاوره بیشتر با پزشک معالج خود به کار برید.
 

هفته دوازدهم بارداری و تغذیه مناسب برای مادر و جنین

_ غذاهای حاوی فیبر مانند نان‌های سبوس دار، جو و برنج قهوه‌ای بخورید.
_ مصرف سبزیجات، حبوبات، آجیل، نخود فرنگی، کلم بروکلی و بادام خود را افزایش دهید.
_ به مقدار زیاد آب بنوشید، 8 لیوان در روز.
_ آب میوه به خصوص آب آلو، گلابی، تمشک که سرشار از فیبر است، مصرف کنید.
_ سعی کنید حجم غذای خود را در هر وعده کمتر اما تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.
 

هشدارها در هفته دوازدهم بارداری

سعی کنید در هفته دوازدهم  به پشت نخوابید، دلیل این موضوع این است که وزن رحم می تواند به ورید اجوف تحتانی که قسمت های پایین بدن را خونرسانی می کند، فشار آورده و خونرسانی را محدود کند و متعاقب آن ممکن است احساس تنگی نفس کنید.
 

رابطه جنسی در هفته دوازدهم بارداری

از هفته دوازدهم حاملگی به بعد شما می توانید نزدیکی داشته باشید. مگر اینکه خطر زایمان زودرس و یا خطر پاره شدن غشا یا آسیب به جفت وجود داشته باشد. برخی از مادران نگران آسیب رسیدن به جنین می باشند، ولی نگران نباشید؛ ضخامت مخاطی پوشش دهانه رحم و مایع آمنیوتیک به خوبی از جنین محافظت می کند.
 

هفته دوازدهم بارداری و نکاتی برای پدرها 

به عنوان یک پدر خوب، برای جلوگیری از درگیری با همسر خود در دوران بارداری، از انجام برخی کارها اجتناب کنید. این کارها عبارتند از:
_ هیچ وقت در دوران بارداری، از یک خانم حامله نپرسید که آیا صبحانه من آماده است یا در آخرین دقایق رفتن تان، دفتر خود را از او نخواهید. همچنین، در قسمت داخلی حمام، وسایل و لباس های کثیف را پرتاب نکنید.
_ همچنین، به همسر خود گلایه نکنید که به خاطر رفتن مکرر او به توالت، دچار اختلال خواب شده اید.
_ در مورد از دست دادن شکل بدنش پس از زایمان با او بحث نکنید.
_ برای پیدا کردن کلید، جوراب و یا اشیا دیگر خود از همسر باردار خود سوال نپرسید.

منبع: سایت دکتر سلام


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.