عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

واضح است که مصرف یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، داشتن خواب مناسب و کاهش استرس، نقش مثبتی برای حفظ عملکرد مطلوب سیستم ایمنی بدن دارد. در این مطلب به عوامل موثر در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره خواهیم داشت. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 11 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم سالم، فعالیت بدنی منظم به‌سلامت عمومی به ویژه سیستم ایمنی سالم کمک به سزایی می‌کند.
 

تقویت سیستم ایمنی

نقش ورزش، تغذیه سالم و خواب در عملکرد سیستم ایمنی بدن
ورزش، فعالیت بدنی منظم و داشتن یک رژیم غذایی متعادل به ارتقای سطح ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها و انواع بیماری‌ها تاثیر به سزایی دارد.

محیط زندگی با وجود پیشرفت‌های علمی، هیچ‌گاه به‌طور کامل، عاری از عوامل بیماری‌زا نمی‌شود و نمی‌توان آن را ایزوله کرد. بنابراین راهی جز تقویت سیستم ایمنی وجود ندارد. با شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از دانشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی تعطیل شدند؛ این درحالی است تاکنون برای این ویروس واکسنی ساخته نشده است و پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس مورد تاکید صاحب‌نظران و پزشکان است. انتخاب سبک زندگی سالم، دنبال کردن یک دستورالعمل سالم بهترین گامی در مسیر سالم‌سازی و تقویت سیستم ایمنی است.

سیستم ایمنی بدن شامل دو قسمت ذاتی و اکتسابی است. هر فرد با سیستم ایمنی ذاتی متولد شده است و این سیستم اولین خط دفاع بدن برای مبارزه با عفونت است. سیستم ایمنی اکتسابی محافظتی است که در دوران زندگی به دست می‌آید، همان‌طور که در معرض بیماری قرارگیرد یا از واکسیناسیون در برابر آن‌ها محافظت می‌شود. سیستم اکتسابی ‌آنتی‌بادی‌ها را تولید می‌کند که برای از بین بردن عوامل مهاجم در بدن ضروری است.

بسیاری از عوامل همانند رژیم غذایی، ورزش و خواب، می‌توانند سطح ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهند. هیچ رابطه مستقیم بین شیوه زندگی و سطح ایمنی بدن مشخص نشده است، اما محققان تأثیر عواملی مانند ورزش، رژیم غذایی و استرس بر پاسخ سیستم ایمنی را موردبررسی قرار داده‌اند.

برای ارتقای حفظ سیستم ایمنی بدن، استراتژی‌های زندگی سالم است که شامل رژیم غذایی غنی از جمله میوه و سبزی، ورزش به صورت مستمر، حفظ وزن سالم، ترک سیگار، خواب کافی و کاهش استرس است.

یک رژیم سالم و متعادل برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی مهم است. ویتامین‌های A، C و D و مواد معدنی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. با وجود یک رژیم غذایی سالم دیگر نیازی به مصرف مکمل‌های غذایی نیست و اضافه کردن آن به‌طور خاص به سیستم ایمنی بدن کمک نمی‌کند.

افراد مبتلابه سوءتغذیه بیشتر به عفونت مبتلا هستند و کمبود برخی از مواد مغذی می‌تواند پاسخ‌های ایمنی را تغییر دهد. تحقیقات نشان می‌دهد ویتامین D سلول‌های T را فعال می‌کند، سلول های T سلول‌های سرطانی را شناسایی و به آن‌ها حمله می کنند.همچنین در افراد مسن نیز، ویتامین D نیز به کاهش عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند.
 
غذاهای مؤثر بر پاسخ ایمنی
مطالعات روی اینکه چگونه غذاهای خاص یا رژیم غذایی ممکن است بر پاسخ ایمنی تأثیر بگذارد، متمرکزشده‌اند. فیبرهای محلول به ما کمک می‌کند سریع‌تر از عفونت رهایی یابیم. رزوراترول که در انگور، زغال ا خته و انگورسیاه یافت می‌شود یک انتی اکسیدان قوی بوده ودر بهبود سیستم ایمنی نقش دارد.

پروبیوتیک ها نیز می‌توانند با جلوگیری از اثرات نامطلوب آنتی‌بیوتیک‌ها، سیستم ایمنی بدن را آماده پاسخ به عفونت‌های جدید کنند. روغن ماهی به افزایش فعالیت سلول B کمک می‌کند که می‌تواند برای کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، مفید باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم سالم، فعالیت بدنی منظم به‌سلامت عمومی به ویژه سیستم ایمنی سالم کمک به سزایی می‌کند. ورزش باعث افزایش گردش خون کارآمد می‌شود که سلول‌های سیستم ایمنی بدن را در حال حرکت نگه می‌دارد تا بتوانند کار خود را به‌طور مؤثر انجام دهند.

هم‌چنین بهترین راه برای جلوگیری از تغییرات سیستم ایمنی بدن و کمک به بهبود بدن پس از ورزش، مصرف کربوهیدرات‌ها در طول یا بعد از ورزش است. مصرف ۳۰ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات در هر ساعت در فعالیت‌های بدنی می‌تواند به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک کند.
 
ارتباط خواب و استرس با سیستم دفاعی بدن
محرومیت از خواب کافی ممکن است پاسخ سیستم ایمنی بدن و گردش خون را کاهش دهد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. پیش‌بینی یک رویداد خوشحال یا خنده‌دار باعث افزایش سطح اندورفین‌ها و هورمون‌های دیگر است که موجب آرامش می‌شود و برعکس استرس مزمن پاسخ سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در مبارزه با بیماری را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، کاهش استرس ممکن است به جلوگیری از عفونت و سایر اختلالات کمک کند.

واضح است که مصرف یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، داشتن خواب مناسب و کاهش استرس، نقش مثبتی برای حفظ عملکرد مطلوب سیستم ایمنی بدن دارد.

منبع: darmanic.ir


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.