آموزش مهارت پس انداز کردن به کودکان

آموزش پس انداز کردن به کودکان به منظور مدیریت مسائل و موضوعات مالی، گامی مؤثر و تاثیر گذاری به شمار می رود. بدون تردید، از دغدغه های حائز اهمیت و بسیار مهم افراد، مدیریت مسائل مالی تلقی می شود. آموزش این مسئله به کودکان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. چرا که آموزش مدیریت منابع مالی و پس انداز کردن به کودکان، بستر مناسب و مطلوب را برای تامین رفاه آنها در آینده فراهم می آورد. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 28 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش مهارت پس انداز کردن به کودکان
در آموزش پس انداز کردن به کودکان در جهت تقویت عادات خوب مالی آنها، واگذار کردن مدیریت پول های کودک به خودش، بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد.
 

فراگیری هوش مالی و آموزش پس انداز کردن به کودکان

آموزش پس انداز کردن به کودکان به منظور مدیریت مسائل و موضوعات مالی، گامی مؤثر و تاثیر گذاری به شمار می رود. بدون تردید، از دغدغه های حائز اهمیت و بسیار مهم افراد، مدیریت مسائل مالی تلقی می شود. آموزش این مسئله به کودکان از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. چرا که آموزش مدیریت منابع مالی و پس انداز کردن به کودکان، بستر مناسب و مطلوب را برای تامین رفاه آنها در آینده فراهم می آورد.

از آنجایی که شخصیت فرد در دوران کودکی متاثر از محیط خانواده و نوع روش های تربیتی آنها شکل می گیرد، آموزش پس انداز کردن به کودکان، بیش از پیش اهمیت و ضرورت پیدا می کند. بر اساس نحوه و نوع آموزش مهارت های مالی می توان پی برد که فرد در آینده و در مسائل مالی از شخصیت اقتصادی یا ولخرج برخوردار می باشد.

در بسیاری مواقع خانواده ها به منظور برطرف ساختن نیاز مالی کودکان، به آنها پول تو جیبی اختصاص می دهند. دادن پول تو جیبی به کودکان به نوعی آموزش فراگیری مدیریت پول ها از آغاز کودکی می باشد. به طور کلی، بچه های با وارد شدن به سنین چهار سالگی، به خوبی مسائل و موضوعات مرتبط با امور مالی را درک می کنند. بر همین اساس، برای آموزش پس انداز کردن به کودکان باید از همین سن اقدام نمود. آشنایی کودکان با ارقام و اعداد و شمارش آنها، در سنین هفت سالگی صورت می گیرد. در این سن کودکان به خوبی در می یابند که برای خریداری وسایل مورد علاقه خود، باید پول های خود را جمع کنند.
 

نحوه آموزش پس انداز کردن به کودکان

در زمینه آموزش پس انداز کردن به کودکان، برخی از والدین اعتقاد دارند که در صورت پس انداز کردن خودشان، کودکان نیز این ویژگی را از آنها آموزش می بینند. برای آموزش پس انداز کردن به کودکان، دادن پول تو جیبی به آنها راهکار مناسبی در این زمینه به شمار می رود. چرا که کودکان می توانند ضمن تجربه عمل پس انداز کردن، از برنامه ریزی مناسب برای پول های خود برخوردار باشند.

بر این اساس، در هر ماه کودک مقدار مبلغی را که در دسترس دارد، میزانی را پس انداز نموده و مقداری نیز را به صورت مستقل خرج می نماید. آموزش پس انداز کردن به کودکان به ویژه در سنین کودکی، در آینده برای مدیریت دارایی های آنها بسیار مطلوب و حائز اهمیت می باشد. هم چنین از میزان استرس بسیار کمتری در هنگام مواجه با مسائل مالی برخوردار می باشند. آموزش پس انداز کردن و نشان دادن و فواید و نتایج ایجاد شد در این زمینه، می تواند در مدیریت مسائل مالی به کودکان کمک شایانی نماید.

برای آموزش پس انداز کردن به کودکان، مناسب است که هنگامی که کودک به پس انداز کردن مبلغی اقدام می نماید، در ماه های بعدی به مبلغ پول تو جیبی او، مقداری را تحت عنوان سود به پولش اضافه نمود. با این کار ضمن پاداش دادن به کودک، او ارزش نگهداری و خرج نکردن پول را به بهترین نحو درک می کند.
 

آموزش پس انداز کردن به کودکان و راهکارهای تقویت عادات خوب مالی

در مقوله آموزش پس انداز کردن به کودکان در جهت تقویت عادات خوب مالی آنها، واگذار کردن مدیریت پول های کودک به خودش، بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد. دادن اختیار مدیریت پول های کودک به خودش، اشتباهاتی را که در این زمینه مرتکب می شود، به عنوان یک درس بزرگ همواره در خاطر او باقی می ماند. در این حالت کودک ضمن چشیدن طعم اشتباه کردن، مدیریت بهتری را بر مسائل مالی خود اعمال می نماید. 

همچنین کودک استقلال بیشتری در وجود خود احساس می کند. این امر سبب می شود در آینده هیچگونه وابستگی به ویژه از لحاظ مالی به کسی نداشته باشد. پس انداز کردن پول به وسیله کودکان، از دیگر راهکارهای کاربردی در زمینه آموزش پس انداز کردن به کودکان قلمداد می گردد. پس انداز کردن از جمله راه های مؤثر و تاثیر گذار به منظور آماده ساختن کودک برای آینده می باشد.

مسئولیت پذیر کردن کودک، آشنا نمودن کودک با بانک، توضیح دادن پیامدها و عواقب عدم پس انداز کردن، فراگیری و آموزش برنامه ریزی به کودکان و آموختن عادت های پس انداز کردن، از دیگر روش های مثمر ثمر برای آموزش پس انداز کردن به کودکان به شمار می آید.
 

فراگیری هوش مالی و آموزش پس انداز کردن به کودکان

در مقوله آموزش پس انداز کردن به کودکان باید اجازه درک لذت خرج کردن را به کودک داد. چنانچه کودک پس از مدتی پس انداز، تمایل داشت که با پولش چیزی بخرد، اجازه این کار را به او بدهید. چرا که در این صورت کودک ضمن دیدن نتیجه کار خود، لذت پول جمع کردن را بیش از پیش در می یابد.

در سوی مقابل، مخالفت نمودن با خواسته های کودک، سبب دلسرد شدن او از پس انداز شده و تصور می نماید که در پس انداز کردن فایده و منفعتی وجود ندارد. در نتیجه این کار به مرور زمان می تواند بستر مناسب برای شکل گیری خساست در فرد را به ویژه در بزرگسالی ایجاد نماید. تشویق کودک به پس انداز کردن، دادن حق انتخاب و آزاد گذاشتن کودک، در مقوله آموزش پس انداز کردن به کودکان بیش از پیش تاثیر گذار و مؤثر می باشد.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - مهرداد ابراهیمی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.