نکاتی که والدین در تربیت نوجوانان باید بدانند

از جمله مسائلی که اکثر خانواده ها با آن درگیر هستند نحوه صحیح تربیت نوجوانان است. در واقع به دلیل حساس بودن سن نوجوانان 10 تا 19 سال توصیه می شود که نکات تربیتی را به دقت مطالعه کنید و با توجه به شناخت و رفتار نوجوانان تان با آن ها برخورد مناسبی داشته باشید. در این مطلب به نکاتی که خانواده ها در تربیت نوجوانان باید بدانند، اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 23 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی که والدین در تربیت نوجوانان باید بدانند
سعی کنید تنبیه و تشویق را در زندگی فرزندتان به طور مساوی تقسیم کنید و اجازه دهید او نیز تعادل را در زندگی لمس کند.


نکاتی که خانواده ها در تربیت نوجوانان باید بدانند

چالش های مهم در تربیت نوجوانان
معمولا نوجوانان زمانی که به سن بلوغ می رسند با انواع کارها و رفتارهای خوب و بد آشنا می شوند. به عنوان مثال جر و بحث کردن، مخالفت کردن، دروغ گفتن، اعتیاد به سیگار و مواد مخدر، بدرفتاری، بی محبتی و بی تفاوتی نسبت به مسائل زندگی و از این دست مشکلات، حساسیت والدین را نسیبت به این مسائل بیشتر می کند. به همین دلیل روش برخورد و نحوه تربیت نوجوانان برای والدین به یک چالش مبدل شده است و باعث شده بسیاری از والدین نتوانند آن گونه که باید فرزند خود را تربیت کنند و تنها کسانی که بر روی نوجوانان شان حساس هستند، می تواننید نسبت به تربیت آن ها موفق باشند.
 
اجازه دهیم نوجوان تجربه کند
از نکات مهمی که در تربیت نوجوانان تاثیر بسیار مهمی دارد این است که باید اجازه دهید خودش عواقب تصمیش را ببیند. نوجوانان تا خود تجربه نکنند نمی فهمند که والدینش به چه دلیل این تصمیم را برای آن ها گرفته اند. نوجوانان از سر خامی و بی تجربگی معمولا در این سن تصمیمات زیادی می گیرند. در بسیاری از این تصمیم ها متاسفانه مسیر را اشتباه می روند و در واقع به نصیحت های هیچ کس هم اهمیت نمی دهند. اینکه شما مداوم آن ها را از کاری منع می کنید کار درستی نیست. نهایت می توانید یک یا دو بار به آن ها گوشزد کنید. بیش از این واقعا نمی توانید این کار را انجام دهید و فرزندتان کار خودش را می کند. اجازه دهید او خودش به اشتباهاتش پی ببرید. چه اشکالی دارد اگر یک بار زمین بخورد. قطعا دفعه بعد به حرف شما اهمیت خواهد داد.
 
استفاده از تنبیه و تشویق
بی تفاوت بودن والدین نسبت به فرزندان از مهم ترین اشتباهاتی است که در ناهنجاری های نوجوانان تاثیر مستقیم دارد. اگر والدین به موقع از تنبیه و تشویق در تربیت نوجوانان استفاده نکنند چگونه می توانند او را تربیت کنند. تربیت نوعی توجه است. توجه به کارهای نوجوانان انگیزه آن ها را در زندگی دو برابر می کند. اینکه رفتار و کردار نوجوانان برای والدین مهم باشد او متوجه می شود که والدینش واقعا دوستش دارند و برای آن ها مهم است. به موقع از او تعریف وتمجید کنید که تشویق های شما نیز برای او عادی نشود.
 
اهمیت تعادل در زندگی
سعی کنید تعادل را در زندگی حفظ کنید. تعادل باعث آموزش نوجوانان و دعوت آن ها به تعادل می شود. پرخاشگری ها و دعواهایی که بعد از انجام کار بد با نوجوان صورت می گیرد او را ناهنجارتر خواهد کزد. این موضوع را درک کنید. لوس کردن های بی مورد و تشویق های بیش از حد نیز او را در زندگی آینده اش بسیار حساس خواهد کرد. سعی کنید تنبیه و تشویق را در زندگی فرزندتان به طور مساوی تقسیم کنید و اجازه دهید او نیز تعادل را در زندگی لمس کند.
 
کمک به مدیریت اهداف در زندگی، تعیین و تبیین اهداف
از جمله مواردی که در تربیت نوجوان تاثیر بسیار زیادی دارد این است که ذهن او را درگیر اهدافش کنید. به اوکمک کنید تا اهدافش را بشناسید و سپس مسیر را به او نشان دهید. به او یاد دهید چگونه در زندگی مدیریت کافی داشته باشد. چگونه کارهای خود را سر وقت انجام دهد. او را به گونه ای تربیت کنید که حتی از اوقات بیکاری خود به نحو احسنت استفاده کند و مهارت های خود را تقویت کند. این موضوعات زمانی به تحقق می رسد که خود والدین الگوی فرزندشان باشند. شما والدین عزیز باید بیاموزید که چگونه می توانید با رفتار خود به فرزندتان آموزش دهید. انضباط کاری، مدیریت و تعیین مسیر درست برای اهداف و شناسایی کارهای مورد علاقه از مهم ترین نکات در تربیت نوجوانان محسوب می شود.
 
از روش دوستی استفاده کنیم
از دیگر نکات مهم در تربیت نوجوانان این است که با فرزند خود دوست باشید. به جای اینکه از موضع قدرت به مسائل نگاه کنید و خود را همه کاره و همه چیز تمام ببینید ومدام به فرزندتان امر و نهی کنید، سعی کنید از در دوستی با آن ها وارد شوید. اگر با نوجوان تان دوست و رفیق باشید می توانید کاری کنید که آنها حتی درباره کوچکترین مسائل زندگی و حتی مسائل جنسی نیز با شما راحت صحبت کنند. وقتی فرزندتان شما را محرم رازتان بداند دیگر کل راه را رفته اید. حتما اینکار را بکنید.
 
فرزندتان را مسئولیت پذیر تربیت کنید
و در آخر از مهم ترین و اصولی ترین نکات در تربیت نوجوانان این است که او را مسئولیت پذیر بار بیاورید. اول اینکه سعی کنید کارهایی را به او محول کنید که از عهده اش بر بیاید. مثل تمیز کردن اتاق یا نظافت وسائل و حتی غذا درست کردن و تعمیرات بعضی از وسائل منزل را به آن ها بسپارید. اجازه دهید او در قبال کارهایی که انجام می دهند پاسخگو باشند. این تکنیک از او در جامعه یک فرد پخته و مسئول بسازد. مثلا اگر در اتاقش اشغال ریخت شما وظیفه ندارید آنجا را تمیز کنید و یا به دنبال آنها راه بیوفتید. سعی کنید این مسئولیت ها را به خود او واگذار کنید.
 

نکات دیگر در تربیت نوجوانان

•    گوش دادن به شکایات وناراحتی های او و کمک کردن به آن ها برای حل مشکلاتش( آموزش تکنیک های حل مشکلات)
•    حساسیت به رفت و آمد های نوجوان وکنترل او وشناخت دوستان آن ها از نزدیک
•    الگوی مناسب بودن برای نوجوانان و پرورش صفت های خوب مانند راستگویی و آرامش و خوش صحبتی
•    خرید فیلم های آموزشی و اخلاقی: زیرا با خرید این فیلم ها تمام حرف های ناگفته را به زبانی دیگر به فرزندتان آموزش می دهید. این روش بسیار کاربردی است و در سراسر جهان از این روش برای تربیت نوجوانان استفاده می شود.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب - معصومه راهی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.