تربیت اقتصادی نوجوان، زمینه مدیریت درست اقتصادی او در آینده است.
پیش سخن
از نظر ما نیز زود است که نوجوان وارد دنیای کار و اقتصاد شود و از همه ی اسرار آن سر در آورد یا به کاری اشتغال زا تن دردهد. ولی حقیقت این است او با روح کار و اقتصادی آشنایی یافته و از حدود سنین ۲ و ۳ سالگی به کاری و فعالیتی بپردازد مثل آوردن آب بر سر سفره، آوردن قاشق و چنگال و لیوان و...
یک کودک سه ساله می تواند برای نهار و شام سفره بگستراند. می تواند لیوان و قاشق را بر سر سفره حاضر کند، می تواند بالش کوچک خود را برای خواب بیاورد و یا پتویی را برای روانداز خود تهیه و آماده کند و... به همین خاطر، معتقدیم کار و فعالیت او از همان زمان باید آغاز گردد و کودک ، آن را تمرین کند تا به درجه ای از اشتغال در سنین بعدی دست یابد یا در دوره ی راهنمایی و اوایل دبیرستان شغل های موجود در جامعه و کیفیت کار در آن و نیز سختی ها و آسانی ها در آمدها را بشناسد....
یک کودک سه ساله می تواند برای نهار و شام سفره بگستراند. می تواند لیوان و قاشق را بر سر سفره حاضر کند، می تواند بالش کوچک خود را برای خواب بیاورد و یا پتویی را برای روانداز خود تهیه و آماده کند و... به همین خاطر، معتقدیم کار و فعالیت او از همان زمان باید آغاز گردد و کودک ، آن را تمرین کند تا به درجه ای از اشتغال در سنین بعدی دست یابد یا در دوره ی راهنمایی و اوایل دبیرستان شغل های موجود در جامعه و کیفیت کار در آن و نیز سختی ها و آسانی ها در آمدها را بشناسد....
اهم مباحث اقتصادی او
برای نوجوان قبل از بلوغ ضروری است که به تدریج از این مسائل سر در آورده و به آن آگاهی یابد.
1- آشنایی با کار و تولید
او در دوران قبل از بلوغ باید با انواع کارها و مشاغل عمده در جامعه آشنا گردد (اصولا فلسفه ی تأسیس دوره ی راهنمایی تحصیلی همین است).
- دریابد چه کارهایی در هر جامعه در جریان است تا زندگی مردم به جریان افتد (چه مشاغلی در کشور وجود دارد)
- چه تولیداتی در جامعه باید باشد تا زندگی مردم به روال افتد (تولیدات مادی و فکری)
- او باید از کارهای عمده ای چون کشاورزی، نانوایی، تهیه ی لباس، خانه سازی و... سر درآورد. برای هر یک چه ضرورتی و چه نیازی است؟ چه آسانی یا دشواری هایی وجود دارد؟
- به اهمیت تولیدات و خدمات شغلی باید پی ببرد - و باید نقش امانت داری در شغل، محکم کاری در کار، دوری از خیانت در شغل تا چه حد اهمیت دارد؟
- به تدریج با مشاغل مختلف آشنا گردد و به اهمیت آن ها پی ببرد و طبقات آن را بفهمد و... در ضمن، جرقه ای در ذهن او، راه آینده اش را روشن سازد.
۲- در مالکیت و مصرف
او باید بداند مالکیت در سایه ی کار و تولید و سعی در آن حاصل شود و شرایط آن معین است. او باید دریابد که مالکیت ها باید مشروع باشد و آدمی نمی تواند از هر راهی به مالکیت رسد مثل دزدی، تقلب و تصرف در مال غیر بدون رضای او و...
- او باید در مصرف هشیار باشد و از خطرات و زیان های اسراف و تبذیر سردرآورد و بکوشد حداعتدال و میان را مدنظر داشته باشد.
نه چندان بخور کز دهانت برآید نه چندان که از ضعف جانت بر آید.
- به او باید تفهیم کرد که ریخت و پاش در غذا و اشیا و پوشاک و... موجب وارد آمدن لطمه بر دیگران است و این در اسلام روا نیست. هم چنین است که در قرآن در مورد اسراف برای ما، هشدار داده است.
۳- آگاهی از درآمد خانوادگی
- نوجوان در این سن می تواند دریابد که پدر او از لحاظ کار در چه وضعی است، چه شغل و کاری دارد.
- می تواند از درآمد خانواده و توزیع آن در مصرف آگاه باشد و بفهمد که میزان درآمد خانواده چه قدر و مصرف آن چگونه است؟
- او می تواند دریابد که حدود توقع از پدر در هزینه و جیب خرجی تا چه حد است و به تناسب وضع درآمد پدر از او درخواست و توقع کند.
- می تواند وضع زندگی خود را با دیگران مقایسه کند و دریابد در چه وضع و موقعیتی است آیا فقیر است یا غنی؟ یا متوسط؟ نسبت به دیگران چه موقعیتی دارد؟ شرایط زندگی او در چه حد است.
- از سر و وضع خود، ابزار تحصیلی خود، شرایط غذایی و لباسی خود می تواند سردرآورد با مقایسه ی خود با همکلاسی ها و به تناسب در صورت امکان خود را با آنها تطبیق دهد.
- ایرادی ندارد که پدر و مادر هم او را در جریان در آمد و زندگی خود قرار دهند و هزینه های جاری خود را از اجاره، آب و برق، تلفن و... را برای او باز گویند تا مرز توقعات او معلوم باشد و خود را با آن شرایط تطبیق دهد.
۴- در خدمات و انفاق
او باید دریابد در هر جامعه ای عده ای مصیبت زده، گرفتاری و درمانده هستند که قادر به کار و تولید نیستند، خواه به علت نقص عضو، و خواه به علت پیشامدها، تصادف ها و بیماری ها و یا به علت سیل، زلزله و ....
- اسلام برای اداره و تامین اینان، مسئله ی انفاق و صدقات را مطرح کرده است و غرض از آن پرکردن چاله های زندگی محرومان و مستمندان است.
- هرکس در جامعه اسلامی باید بکوشد به میزان توانایی و امکان خود به این ها کمک کند، غنی به فقیر، فقیر به فقیرتر از خود. بالاخره هرکس باید بتواند دست های شکسته دیگران را بر گردن بگیرد.
- در کمک رسانی هم اصل بر میانه روی است؛ یعنی نه چندان که خود دچار فقر و نداری شویم و نه آن قدر اندک که فقیر ناگزیر شود برای تهیه ی نان یک وعده ی خود، نزد چندین نفر رود و آبروی خویش را گرو بگذارد.
- او باید بداند که خداوند در دارایی و اموال حلال هرکس، سهمی را برای گدای و محروم معین کرده است.
۵- در حلال و حرام
- او در سن و مرحله ای است که می تواند از نیک و بد امور و از حلال و حرام سر در آورد.
- باید به او تفهیم کرد چه مشاغلی حلال و چه مشاغلی حرام و چه شغل هایی مباح است.
- می تواند از معنی ربا، احتکار، کنز سردرآورد و باید آنها را به او تفهیم کرد و حتی می تواند جایی، پیامدهای ربا، کنز را به او فهماند.
- او تا حدودی می تواند از رمز حلال و حرام هم سر در آورد مثل دزدی، فروش جنس قاچاق، فروش شراب، عمل قمار و... و باید این مسائل را هم برای او شرح داد - او باید دریابد که چرا شراب حرام است چرا اسلام به ما اجازه ی قماری نداده است؟ و...
۶- در دیگر امور
هم چنین می توان مسائل دیگری را در اقتصاد به او آموخت مثل:
- وقف و حبس یک مال در راه خدا که در سایه آن، بار هزینه از دوش بسیاری از محرومان برداشته می شود.
- معامالات و مبادلات و رضایت طرفین در این امر و ضرورت این امر که هرکس مازاد تولید خود را در اختیار دیگری بگذارد و مازاد تولید دیگری را بگیرد تا نیازها رفع گردد.
- عدم فریب و تقلب در معاملات و رعایت اصل انصاف و رضای طرفین براساس این مالک که آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند.
- کار خود را در ازای بهره برداری از کار دیگران و محصولات مردم بر خود واجب بداند که زندگی براساس بده و بستان هاست.
مشارکت در کار و آگاهی از برخی مسائل به اجمال - مثل مضاربه و احکام مربوط به آن و نیز کیفیت اتخاذ مواضع در برابر آن.
نویسنده: علی قائمی امیری
منبع: کتاب «دنیای بلوغ»