نقش پدر در تربیت اقتصادی فرزندان

تربیت اقتصادی، گونه ای از تربیت است که در آینده فرزندان تاثیر مهمی دارد. اگر می خواهیم فرزندان مان استقلال اقتصادی را در آینده تجربه کنند باید از کودکی به ایشان آموخت. با ما باشید تا با نقش پدر در تربیت اقتصادی فرزندان بیشتر آشنا شوید.
يکشنبه، 10 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
نقش پدر در تربیت اقتصادی فرزندان
 آموزش مدیریت اقتصادی به فرزندان یعنی آماده سازی ایشان برای آینده اقتصادی مطلوب.
 
چکیده:  تربیت اقتصادی، گونه ای از تربیت است که در آینده فرزندان تاثیر مهمی دارد. اگر می خواهیم فرزندان مان استقلال اقتصادی را در آینده تجربه کنند باید از کودکی به ایشان آموخت. با ما باشید تا با نقش پدر در تربیت اقتصادی فرزندان بیشتر آشنا شوید.

تعداد کلمات 1209 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

 نقش پدر در تربیت اقتصادی فرزندان

پرورش مدیریت اقتصادی

 آیا فرزند شما ارزش پول را می داد؟
 تفاوت حلال و حرام و تبعات هر یک را می شناسد؟
می تواند پول تو جیبی اش را مدیریت کند؟
می تواند انتظارهای خود را با سطح درآمد تنظیم کند؟
الگوی مصرف درستی از شما دریافت کرده است؟
برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، کار مناسب و درآمد حلال، آمادگی های لازم را به دست آورده است؟
و پرسش پایانی اینکه آیا شما به منزله یک پدر دل سوز و موفق، برای پرورش بعد اقتصادی فرزندتان برنامه ای دارید؟
یکی از ابزارها و مهارت های لازم و ضروری فرزند شما برای زندگی آینده، مهارت در بعد اقتصادی است. کودک باید از همان دوران کودکی، بر اساس برنامه ای منظم و هدفمند، برای به دست آوردن یک جایگاه شغلی، کار و تلاش اقتصادی، درآمد مشروع و مدیریت مالی خود پرورش یابد. خانواده می تواند نقشی اساسی در آینده اقتصادی کودک و حتی اقتصاد کشور ایفا کند؛ زیرا باورهای انسان در زمینه کار و تلاش، حرفه، صنعت، تولیدی یا مصرفی بودن، سستی، تنبلی، تن پروری و ... در خانواده شکل می گیرد. کودک در محیط خانواده مسئولیت پذیری و فعالیت را تمرین می کند، برخی پدرها برداشت نادرستی از وظیفه خود و آینده کودک دارند و می پندارند تنها وظیفه آنها این است که امروز باید تلاش کنند تا فرزندانشان در آینده در رفاه و اسایش باشند و وظیفه اصلی خود را در پرورش اقتصادی فرزندانشان فراموش می کنند. به چنین پدری باید گفت: «به کودک خود رحم کنید تا آینده او ویران نشود»؛ زیرا نتیجه چنین اندیشه ای، پرورش نسلی بی خاصیت، تن پرور، فراری از کار و تلاش، بدون تولید و مصرف گرای صرف در جامعه است؛ نسلی که چنین باوری در آنها شکل گرفته است که دیگران باید بکوشند تا من در رفاه و آسایش باشم.
پدر گرامی، شما وظیفه ای سنگین در پرورش اقتصادی فرزند خود و نیز اقتصاد کشور دارید. ما امیدواریم مطالعه نکات زیر و عمل بدانها، شما را در انجام این وظیفة سنگین یاری رساند.
 

در فرزندتان دیدگاهی مثبت درباره کار و تلاش ایجاد کنید

 اگر پدر هنگام بیکاری شاد و سرحال و در مقابل، هنگام کار و تلاش عصبی، پرخاشگر، شاکی و گریزان باشد؛ اگر پدر هنگام بازگشت از کار، همیشه از کارش شکایت کند و بگوید: اه، فقط کار، کار، کار؛ اگر پدر به فرزندش بگوید: اگر درس نخوانی، باید همچون من کار کنی و عرق بریزی؛ و به طور کلی، برخورد نادرست والدین، تصویری نادرست از کار و تلاش در ذهن کودک رسم می کند.
 

برای تمرین کار و فعالیت کودکتان زمینه سازی کنید

 فرزند چهارساله شما نیز از عهده برخی کارها مانند آوردن وسایل سفره و جمع کردن آن، مرتب کردن خانه، دانه ریختن برای پرندگان، آب دادن به گلدان و... برمی آید. پس مسئولیت پذیری را با او تمرین کنید.
 

برای برطرف کردن نیازهایش بکوشد

 با در نظر گرفتن شرایط سنی به او بیاموزید که برای برطرف کردن نیازهایش باید بکوشد. محض نمونه، برای آب خوردن باید خودش اقدام کند.
 

صبر و تلاش برای رسیدن به هدف را آموزش دهید

 با ظرافت و دقت، برخی خواسته هایش را فراهم نکنید تا صبر و تلاش برای رسیدن به هدف را بیاموزد.
 

ارزش پول را آموزش دهید

 شما در قبال فرزندانتان این مسئولیت را دارید که به آنها بیاموزید چگونه از نظر مالی موفق باشند. این کار با آموزش موضوع «پول» به آنان انجام می شود. در این راستاء به نکات زیر توجه کنید:
زمان آموزش ارزش پول به کودکان، هرچه زودتر باشد، بهتر است.
نگه داری از پول و پس انداز کردن را به آنها بیاموزید بس قلک را به خانه ها بازگردانید.
باز کردن حساب بانکی برای فرزندانتان بسیار جذاب و آموزنده است؛ زیرا با فعالیت های بانکی آشنا می شوند و نیز می آموزند که برای نگهداری از سرمایه خود، باید آن را در جایی امن بگذارند
از فرزندانتان پول قرض بگیرید؛ زیرا جابه جایی نقش ها موجب می شود کودک احساس کند که دیگران به وی نیاز دارند و او فرد مهمی است. همچنین از نظر فکری نیز تمرینی برای داشتن نقشی در امر مالی خانواده به شمار می رود
پول می تواند به یکی از شکل های زیر برای کودک معرفی شود: پول عالی ترین وسیله برای سعادت آدمی است پول وسیله ای برای جبران ناگزیری ها و التیام بخش دردهاست.
پول وسیله ای است برای خیر و احسان و رسیدن به هدف های والای انسانی و به وسیله آن میتوان برای حفظ آبرو و ادامه حیات اقدام کرد.
پول وسیله ای برای به دست آوردن و اعمال قدرت و به کرسی نشاندن خواسته های خویش است.
تردیدی نیست بر اساس هر تفسیری، گونه ای بینش به کودک داده ایم که ممکن است سازنده با ویران کننده باشد. آنچه در تربیت اسلامی مطرح است، این است که هدف های دوم و سوم را برای پول بپذیریم. از دیگر مسائل در زمینه آموزش مفهوم پول این است که آدمی بداند چنان به پول وابسته نباشد که آن را همچون جان خود شیرین بداند و به هیچ روی، از دست ندهد؛ بلکه ضروری است دست بخشنده در راه درست و مشروع داشته باشد.
برای فرزندانتان پول توجیبی تعیین کنید.
 والدین در برخورد با خواسته های فرزندانشان به پنج روش برخورد می کنند:
 الف) قاطعانه: «گفتم نه، یعنی نه»؛
 ب) مبهم: «باید درباره اش فکر کنم» یا «حالا ببینم»؛
ج) منفعلانه: والدین بی اراده و بی هدف، اغلب با گریه یا چاپلوسی فرزندان خود تسلیم می شوند؛
د) گیج کننده: پدر و مادری که یک روز، به یک خواسته کودک پاسخ مثبت، و روز دیگر به همان خواسته، پاسخ منفی می دهند. این گونه عکس العمل «شانسی» تنها کودک را امیدوار می کند که با اصرار بر خواسته خود، شانس برنده شدنش را امتحان کند؛
ه) استقلال طلبانه: والدین با تعیین پول توجیبی، استقلال فرزندانشان را در شیوه مدیریت مالی خود می خواهند. پدر در پاسخ به خواسته فرزندش به او می گوید: «به خاطر داشته باش که تو اکنون خودت درآمد داری»، «فکر می کنی توان خرید آن را داری؟» پدر با این کار، مسئولیت تنظیم سطح انتظارها با سطح درآمد را به فرزندش وامی گذارد و فرزند نیز مجبور به بودجه بندی درآمد خود می شود و پس از زمانی کوتاه، یک قانون اساسی پول را می آموزد: «بدون داشتن پول، نمی توان خرج کرد».[1]
 

در گزینش شغل خود دقت کنید

دقت در گزینش شغل، تأثیر بسزایی در اعتماد به نفس و عزت نفس شما و فرزندانتان خواهد داشت.
 

در پی کسب و درآمد حلال باشید

 یکی از حقوق فرزند بر پدر این است که پدر روزی حلال و پاک به خانه ببرد؛ چنان که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: «حق فرزند بر پدر این است که جز روزی پاک و حلال به او ندهد».[2] این ملاک مهم را در گزینش شغل به فرزندانتان منتقل کنید.
 
منبع: کتاب «همه صفحه پر از بابا (نقش پدری)»
نویسنده: عباس آینه چی

بیشتر بخوانید :
پدر، تکیه گاه و ستون خانواده
رازهای مدیریت در اداره اقتصاد خانواده
جایگاه فرزندان در اقتصاد خانواده
وظایف و مسئولیت های پدر در تربیت فرزند

:پی نوشت 
[1]
. بورلی نیوئر فلدمن، فرزندان موفق، ص 191.
[2] . محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج 10، ص 720.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.