چه عواملی باعث انحراف جنسی نوجوان می شود؟

نوجوانی دوران بلوغ و شهوت است. اگر نوجوان در این دوران، گرفتار انحرافات جنسی شود، ادامه زندگی برای او سخت خواهد بود. انحرافات جنسی، یک دفعه به وجود نمی‌آید یلکه به مرور زمان به وسیله عواملی که این نوشتار به بررسی عوامل ایجاد بروز انحرافات جنسی می‌پردازد.
سه‌شنبه، 8 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چه عواملی باعث انحراف جنسی نوجوان می شود؟
برای اینکه نوجوان شما گرفتار مشکلات انحرافی نشود، باید برای او فضایی را خلق کنید که مشغول باشد و از بیکار بودن او را نجات دهید. 
 

مقدمه 

خانواده ها مسئولیت زیادی در قبال حفاظت اخلاقی فرزندان خود دارند و این مسئولیت در سنین بلوغ مضاعف می شود و باید راه و رسم زندگی سالم و احکام و دستورات اسلامی را به آنها آموزش دهند. خانواده اگر در امر تربیت کوتاهی کند و به فرزندش آموزش ندهد که محرم و نامحرمی چیست، فرزند دچار انحراف جنسی خواهد شد. والدین باید در دوران کودکی به فرزندان خود آموزش احکام اسلام دهند و بی موالات از کنار احکام اسلامی عبور نکنند چون بی اهمیتی آنها باعث گمراهی فرزندان خواهد شد. 

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به برخی از کودکان نگاه کردند و فرمودند؛ وای بر کودکان آخرالزمان از دست پدرانشان! گفته شد؛ ای پیامبر خدا! از پدران مشرکان؟ فرمودند؛ نه، از پدران مومنشان که چیزی از واجبات را به آنان نمی آموزند و چون فرزندانشان، خود بیاموزند، آنان را باز می‌دارند و درباره آنان از چیز اندکی از دنیا راضی می‌شوند. من از آنان بیزارم و آنان از من.[1] 

باید ایمان و اعتقاد نوجوان را تقویت کرد تا دچار مشکل نشوند. «تقویت و ماندگار کردن ایمان در نوجوانان و جوانان اساس تمام امور است و در درجه اول اهمیت قرار دارد، برای این کار نیز باید از روش های معمول ادیان آسمانی استفاده کرد و مخاطبان را به ثواب الهی بشارت داد و از عقاب الهی انذار کرد.» [2] عوامل مختلفی هستند که وجود آنها باعث انحراف جنسی در نوجوانان می‌شود که این نوشتار به بررسی چند موارد از آنها می‌پردازد. 
 

عوامل انحراف جنسی در نوجوانان

1. رسانه ها و تبلیغات دشمن
شرایط فرهنگی و اجتماعی به گونه ای است که نوجوانان مانند سایر گروه های سنی در معرض بمباران بی وقفه ی پیام های اطلاعات و علوم مختلف قرار دارند و فضا های مختلفی برای گمراه ساختن جامعه در حال گسترش هستند و با گسترش یافتن این اسباب تحریک، انحراف های جنسی و اخلاقی دامن نوجوان و جوان ها را می‌گیرد. بیشترین عاملی که سبب ایجاد انحرافات اخلاقی می‌شود از طریق رسانه ها و فضاهای مجازی تبلیغ می‌شود. 

نکته: دشمن با تمام وجود خودش در تلاش است تا جوانان و نوجوانان مملکت را با وارد کردن در گناهان از بین ببرد و برای هدف خودش از دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ای استفاده می‌کند. خانواده ها باید مراقب فرزندان خود باشند و نگذارند که اسیر این رسانه ها شوند. 
 
2. تنبیه کردن و رفتارهای نامناسب خانواده
از عوامل دیگری که به طور مؤثر در گرایش به انحرافات نوجوانان نقش دارد، تنبیهات بدنی است که بر کودکان و نوجوانان اعمال می‌شود. [3] این رفتار اشتباه، عاملی است برای اینکه نوجوان شما از شادکامی و نشاط به دور باشد و گرفتار مشکلات اخلاقی شود. 

توجه: رفتار خودتان را مدیریت کنید و هیچ گاه از گردونه اعتدال خارج نشوید، چون آینده فرزندتان را تباه می‌سازید. 
 
3. بیکاری و تنبلی
بیکاری باعث می‌شود تا نوجوان، اسیر تفکرات شیطانی شود و کارهای نابخردانه انجام دهد. بیکاری یک عاملی برای افزایش یافتن انحرافات جنسی در جامعه و نوجوانان است. لقمان حکیم می فرمایند؛ اگر کار، طاقت فرساست. بیکاری، مفسده آفرین است. [4] برای اینکه نوجوان شما گرفتار مشکلات انحرافی نشود، باید برای او فضایی را خلق کنید که مشغول باشد و از بیکار بودن او را نجات دهید. 
 
4. محیط ناسالم و دوستان ناباب
اگر نوجوان در یک محیط آلوده به گناه بزرگ شود یا اینکه دوستانی داشته باشد که اسیر گناه و انحرافات هستند، احتمال اینکه خود نوجوان هم گرفتار مشکلات اخلاقی شود، بسیار خواهد بود. وقتی شما در یک فضای قرار بگیرید که همه مشغول سیگار کشیدن هستند و شما تمایلی به سیگار کشیدن ندارید، اما تاثیرات منفی خودش را بر بدن شما خواهد گذاشت. پس محیط سالم و دوستان خوب را برای نوجوان خودتان در نظر بگیرید تا گرفتار انحرافات اخلاقی نشود. 
 
5. آگاهی یافتن از روابط جنسی والدین
برخی از والدین هستند که رابطه جنسی آنها آنقدر پنهانی نیست که فرزند، از آن آگاهی پیدا نکند. وقتی فرزند به این رابطه ها آگاهی پیدا کند، ذهن او درگیر خواهد شد و اسیر انحرافات می‌شود بخاطر همین، والدین باید اتاق مخصوصی را برای خودشان انتخاب کنند و به دور از چشمان فرزندشان در کنار هم بخوابند. 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند؛ سوگند به کسی که جانم در دستان اوست، اگر کسی با همسرش در آمیزد و در اتاق، کودکی بیدار باشد که آنان را ببیند و سخن گفتن و نفس کشیدن آنها را بشنود، هرگز رستگار نمی‌شود، اگر پسر باشد، مردی زناکار و اگر دختر با‌د، زنی زناکار می‌گردد.[5]
 
6. عدم پوشش مناسب مادر و خواهر
یکی از اشتباهاتی که برخی افراد دارند این است که با بدن های نیمه عریان در مقابل جوان و نوجوان خود ظاهر می‌شوند و غافل از این هستند که چه تاثیرات مخربی بر روی رفتارهای نوجوانان دارد. 

پی نوشت :
[1] جامع الاخبار، صفحه 285، ح 767
[2] مقام معظم رهبری، دیدار با دانش آموزان، 1375/06/13
[3] احمد احمدی، روان‌شناسی نوجوانان و جوانان، تهران: انتشارات مشعل، ۱۳۶۸ ش، صفحه 74
[4] تنبیه الخواطر، جلد 1، صفحه 60
[5] اصول کافی، جلد 5، صفحه 500


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.