رویکرد زنان در مواجهه با خیانت شوهر

شاید برای برخی باورش سخت باشد اما بسیاری از ازدواج‌ها بعد از اینکه زن متوجه خیانت همسر خود می‌شود، ادامه پیدا می‌کند. خیانت به هر شکلی که باشد، چه خیانت شوهر به زن و چه خیانت زن به شوهر امری نکوهیده است. وقوع خیانت نشان دهنده وجود یک آسیب در رابطه عاطفی میان زن و شوهر است. و آسیب‌های روحی و روانی بسیاری را متوجه همسر فرد خائن و فریبکار می‌کند.
پنجشنبه، 15 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رویکرد زنان در مواجهه با خیانت شوهر
به جای ادامه سوءظن ها و افزایش مشکلات خود، بهتر است که از یک مشاور استفاده کنید و هیچ وقت جلسات مشاوره خانواده را نادیده نگیرید.

چرا معمولاً به هنگام خیانت شوهر به زن، شاهد کوتاهی زنان هستیم؟

واقعیت این است که در اکثر مواقع به شکلی ناخوداگاه زنان مشکل خیانت شوهر به زن را در خودشان جستجو می‌کنند. در یک دسته ‌بندی کلی می‌توان این زنانی را که پس از خیانت شوهر به زن، به زندگی مشترک ادامه می‌دهند را در سه دسته قرار داد:
- زنانی که به هر دلیلی از هم پاشیدن خانواده برای شان دشوار است.
- زنان رقابت جو و مبارزه طلب.
- زنانی که به هر دلیلی راه حل مشکل محور را انتخاب می‌کنند.
 
رویکرد زنان دسته اول به هنگام خیانت شوهر به زن
دسته اول زنانی هستند که به هر دلیل شخصی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی از هم پاشیده شدن خانواده برای شان دشوار است. این زنان بنا بر دلایلی تلاش می‌کنند تا طلاق اتفاق نیفتد:
- به وجود آمدن پیامدهای متعدد اجتماعی پس از طلاق
- ناتوانی در حل مشکلات حاصل از پیامدهای اجتماعی طلاق
- درماندگی در کنترل زندگی پس از طلاق

این دسته زنان از منظر فرهنگی به گونه‌ای پرورش یافته‌اند که خیانت شوهر به زن را امری دور از انتظار نمی‌دانند. این دسته از زنان حتی اگر به شکل‌های دیگری از «خشونت از سوی مردان» رو به رو شوند نیز عموما رابطه را ترک نمی‌کنند. دلیل اصلی که باعث می‌شود این دسته از زنان نسبت به خیانت و عدم تعهد شوهران واکنشی نشان دهند این است که اعتماد به نفس آنها پایین است. و به نوعی خود را مقصر خیانت و عدم تعهد همسرشان می دانند.
 
رویکرد زنان دسته دوم به هنگام خیانت شوهر به زن
دسته دوم زنانی هستند که عموماً رقابت جو و مبارزه طلب هستند. به اعتقاد این دسته از زنان، زندگی و همسر را باید در یک رقابت و مبارزه دائمی به دست آورد. و جدا نشدن را - ولو با وجود خیانت شوهر به زن - نشانه‌ای از پیروزی می‌دانند. در تصمیم این زنان نوعی لجاجت به چشم می‌خورد. و گرچه زندگی پس از خیانت را حفظ می‌کنند، اما از سرزنش شوهر خیانتکار و فریبکار خود در مواقع متعدد دست بر نمی‌دارند.
 
رویکرد زنان دسته سوم به هنگام خیانت شوهر به زن
دسته سوم اما زنانی هستند که به هر دلیل ترجیح داده‌اند راه حل مشکل محور را انتخاب کنند. ممکن است عاشق همسر خود باشند. ممکن است به خود رجوع کرده و مشکلات رابطه را که خود در آن سهیم هستند جستجو کنند. ممکن است مدل ذهنی آنها در رویارویی با مشکلات عمدتا، به جای هیجان محوری، مشکل محور باشد. این دسته از زنان آسیبی که در مواجهه با چنین موقعیتی دیده اند را انکار نمی کنند. بلکه ابعاد آن آسیب و تلخی را با همسر خود در میان می‌گذارند. اما دلایل گذشت خود از این مساله را نیز بازگو می‌کنند. این دسته از زنان با موفقیت بیشتری می‌توانند به زندگی عاطفی با همسر خود پس از مواجهه با خیانت شوهر به زن ادامه دهند.

دو دسته اول از زنان ممکن است با بیش از یکبار خیانت همسر خود هم کنار بیایند. اما زنان دسته دوم عموما تنها یکبار این فرصت را به همسران خود می‌دهند. به هر صورت فارغ از اینکه نظر کارشناسی درباره ادامه یافتن یا نیافتن یک زندگی پس از خیانت مرد چیست که در مجالی دیگر به آن می پردازیم، برخورد زنان با این موقعیت بسته به شخصیت او، میزان تاب آوری، تفکرات بنیادین او درباره خود، قرار گرفتن در دسته افراد که حل مساله را مشکل محور یا هیجان محور حل می کنند، علت خیانت همسر، موقعیت اجتماعی و فرهنگی زن و.... متفاوت خواهد بود و با دانستن چنین متغیرهای متعددی دیگر نباید برای کسی عجیب باشد زنی پس از خیانت همسر خود به زندگی با وی ادامه می دهد.
 

یک توصیه جدی برای حل مشکل خیانت شوهر به زن

ممکن است شما هم اکنون درگیر پدیده شوم خیانت باشید. یا شوهرتان به خاطر داشتن رابطه جنسی یا عاطفی با زن دگیر مشکوک شده باشید. به جای ادامه سوءظن ها و افزایش مشکلات خود، بهتر است که از یک مشاور استفاده کنید. و هیچ وقت جلسات مشاوره خانواده را نادیده نگیرید.

منبع: مرکز مشاوره رهیاب


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.