خیانت به همسر و راه پیشگیری آن

یکی از ویژگی‌های ازدواج، تعهد و پایبندی هریک از همسران به یکدیگر و حقوق متقابل است به گونه‌ای که این تعهد شالوده زندگی مشترک است؛ با ترویج فرهنگ غرب در کشور، این تعهد کم رنگ شده و خیانت دارد پر رنگ می‌شود.
پنجشنبه، 22 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
خیانت به همسر و راه پیشگیری آن
حضور پیدا کردن در مراسمات خودنمایی، زمینه ساز خیانت است.
 

مقدمه 

یکی از بزرگترین و خطرناک ترین آفتی که بنیان خانواده را متزلزل می‌کند و از فرهنگ غرب وارد کشورهای دیگر شده، خیانت به همسران است. عوامل موثری باعث می‌شود تا مرد یا زن به شریک زندگی خود، خیانت کند. 
نکته: هر چقدر رنگ دین از زندگی انسان‌ها کمتر شود، قدرت شیطان در زندگی بیشتر می‌شود و عنان اختیار انسانها را بر دست می‌گیرد و حیا را از جامعه می‌برد و زمانی که حیا از بین برود آن جامعه رو به زوال می‌رود. 

حیا برای روح انسان همان نقش گلبول‌های سفید برای بدن را بازی می کند. گلبول‌های سفید عامل بازدارنده و محافظان بدن به حساب می آیند تا در صورت حمله عوامل بیرونی به مقابله با آنها بپردازند. حیا نیز در شرایطی که عوامل بیرونی همانند از بین رفتن عشق و علاقه، عدم جذابیت همسر، سهل انگاری زنان و امثالهم به روح انسان حمله ور شوند از آلوده شدن شخص به بیماری خیانت جلوگیری می‌کنند. در صورت از بین رفتن و یا ضعیف شدن حیا در شخص احتمال تاثیر گذاری این عوامل بیرونی بیشتر می شود.
امام على علیه السلام: اَصلُ المُروءَةِ الحَیاءُ وَ ثَمَرَتُهَا العِفَّةُ؛ امیرالمومنین (ع) می فرمایند: ریشه مردانگی حیا و میوه اش پاکدامنى است.(1)
بی حیایی زنگ خطری است که با مشاهده آن باید گوش به زنگ باشیم که امروز یا فردا همسرمان به وادی خیانت بی افتد. پس اگر می‌خواهید همسرتان به شما خیانت نکند با امر به معروف و نهی از منکر در مقابل بی‌حیایی بایستید. اسلام عزیز، برای بزرگداشت و کرامت مقام زن و محفوظ ماندن آنها از خیانت همسران و بالعکس، راهکارهای پیشنهاد می‌کند که پاکدامنی آنها را پاس می‌دارد تا بازیچه دست هوسرانان نشوند. 
 

1. با نامحرم، با ناز و عشوه سخن می گوئید

خدای سبحان به همسران پیامبر و نیز همه زنان و مردان فرمان می‌دهد که هنگام سخن گفتن با نامحرمان، حریم بگیرند و حتی لحن گفتارشان عفیفانه باشد، تا مبادا در دلهای شهوت آلود، ایجاد طمع شود و زمینه گناه فراهم آید. (2) یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً : ای همسران پیامبر ، شما اگر تقوا پیشه کنید مانند دیگر زنان ( عادی ) نیستید ، پس با گفتارتان ناز و عشوه مریزید تا کسی که در دل او مرض ( فسق و فجور ) است ( در شما ) طمع ورزد ، و گفتاری نیکو ( و دور از تحریک و ریبه ) بگویید. (3)
نکته: متاسفانه، خانم ها و آقایانی هستند که از روی عمد با عشوه و ناز صحبت می‌کنند و هدفشان هم دلبری کردن از زن و مرد نامحرم است. زمانی که حیا و عفت نباشد همین کار زمینه ای خیانت می‌شود. 
 

2.همسران، مانع از حضور هم در مکان های خودنمایی شوید

حضور پیدا کردن در مراسمات خودنمایی، زمینه ساز خیانت است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: کسی که از زنش فرمان برد، خداوند او را به رو در آتش درافکند. 
سوال شد: این فرمانبری کدام است؟ رسول اکرم فرمودند: این که زن از مرد بخواهد به جشن های عروسی (گناه) یا عید دیدنی (که گناه در آن است) یا مراسم نوحه خوانی (که صدای زن به مرد می‌رسد) برود یا بخواهد جامه ی نازک بپوشد. (4)
 

3. همسرتان را تغییر ندهید

بهتر است درک کنید که زنان و مردان متفاوت و شما و همسرتان نیازها، خواسته ها، علایق و سلایق متفاوتی دارید. بنابراین سعی نکنید با هم شکل خود کردن همسرتان، از تنها بودن و تنها شدن خودتان جلوگیری کنید. تفاوت ها باعث تکامل می شود. همسرتان را همانگونه که هست بپذیرید. به تفاوت ها احترام گذاشته و با کمک آن ها خودتان را تقویت کنید و رشد دهید.
 

4. آشکارکردن زینت 

زنان از آشکار کردن زینت و زیبایی های خود نزد زنان دیگر که آنها را برای مردان توصیف می‌کنند، منع شده اند. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: شایسته نیست زن مسلمان نزد زنی یهودی یا مسیحی زینت و زیبایی های خود را آشکار کند، زیرا آنها این زنان را برای شوهران خود توصیف می‌کنند. (5) .
نکته: وقتی زن برای شوهرش شما را توصیف کند، شوهر یک حسی در او نسبت به شما ایجاد می‌شود و همین نوعی از خیانت به همسر محسوب می‌شود.
 

انواع خیانت

خیانت رفتاری: یکی از زن یا مرد، با فرد دیگری ارتباط برقرار می‌کند. 
خیانت کلامی: در این نوع خیانت، زن یا مرد به صورت تلفنی یا اینترنتی یا اینکه در هر موقعیتی که فراهم شود با یکدیگر صحبت کرده و گرم می‌گیرند فرصتی پیدا کند با نامحرم شروع به صحبت کردن می‌کند. 
خیانت ذهنی: افرادی هستند که دائما در ذهن خودشان به شخص دیگری فکر می‌کنند حتی در زمان معاشقه با همسرشان. 

نکته آخر: وقتی که نیازهای احساسی و جسمانی ما به بهترین وجه برآورده شوند، تمایلی به جست‌و‌جوی آن‌ها در مکان‌های دیگر نداریم. برآورده سازی نیاز‌ها و خواسته‌های همسر و نیازهای خود را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که نقاط ضعف را مرتفع ساخته و درباره آنچه برای احساس رضایت و شادمانی نیاز دارید، صادقانه رفتار کنید. در راس همه این امورات واگذاری زندگی و خودمان به خداوند منان از شر شیطان است. 
 
سجاد رستمی چورتی
پی نوشت 
[1] غررالحکم، ج۲، ص۴۱۸، ح۳۱۰۱
[2] علی اکبر مظاهری، فرهنگ خانواده باید ها و نباید های زندگی خانوادگی، قم: نورالزهرا(علیها السلام) 1393،صفحه 397.
[3] قرآن کریم، سوره احزاب، آیه 32.
[4] وسائل الشیعه، جلد 14، صفحه 130، باب 95.
[5] وسائل الشیعة، جلد 14، صفحه 132، باب 97


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.