دوشنبه، 30 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سید محمد حسین زاده حجازی

سید محمد حسین زاده حجازی
سید محمد حجازی با نام کامل سید محمد حسین‌ زاده حجازی، به‌ عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد و از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام) بود. وی فعالیت در سپاه پاسداران را از سال ۱۳۵۸ ه.ش آغاز کرد.
 
شناسنامه
 سال 1135 ه.ش   تولد
 29 فروردین سال 1400 ه.ش  درگذشت
 عارضه قلبی  علت درگذشت
  •  گلستان شهدای اصفهان
 آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دانش‌آموختهٔ دوره دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک  تحصیلات
دانشگاه عالی دفاع ملی  دانشگاه
 نظامی، علمی، آموزشی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1358 ه.ش تا 1400 ه.ش  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
سیدمحمد حجازی با نام کامل سیدمحمد حسین‌ زاده حجازی، در سال ۱۳۳۵ ه.ش در اصفهان زاده شد.
 
درگذشت
سردار سید محمد حجازی در ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ه.ش در سن ۶۵ سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت.آیین تشییع پیکر مطهر سردار شهید سید محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه صبح روز 31 فروردین 1400 ه.ش در اصفهان برگزار شد. پیکر این شهید والامقام نخست در فضای بازِ دانشکده پرواز هوانیروز اصفهان با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تشییع و سپس در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد. این مراسم با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح، مسئولان استانی و مردم شهید پرور و قدرشناس اصفهان برگزار شد.
 
سید محمد حسین زاده حجازی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات خود تا دریافت مدرک دیپلم متوسطه را در این شهر سپری نمود. او از ابتدای وقوع انقلاب و با تأسیس سپاه پاسداران به عضویت این نهاد درآمد و تحصیلات دانشگاهی خود را نیز ادامه داد. او دانش‌آموختهٔ دوره دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (علیه السلام) بود.
 
فعالیت های نظامی
حجازی در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ ه.ش فرمانده نیروی بسیج نیز بود. وی طی حکمی در سال ۱۳۸۶ ه.ش از جانب مقام معظم رهبری، در جایگاه فرمانده کل قوا، به سِمت رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و تا سال ۱۳۸۷ ه.ش در این جایگاه فعالیت کرد. سید محمد حجازی در سال های اولیه انقلاب در مناطق آشوب‌زده کردستان و آذربایجان غربی حضور داشت و پس از مهار ناآرامی‌ های کردستان توسط نیروی مسلح ایران، با آغاز جنگ ایران و عراق به جبهه‌های جنوب منتقل گردید.

سردار حجازی در طول سال‌های جنگ ایران و عراق، به سازماندهی و اعزام نیروهای مردمی اشتغال داشت و دوره‌ای مسئول اعزام نیرو به جبهه‌های جنوب بود. وی مدتی نیز مسئولیت ستاد سپاه منطقه دوم کشور را برعهده داشت، سپس تا پایان جنگ در جایگاه‌های جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم، جانشین فرمانده قرارگاه سلمان در جبهه‌ های میانی و غرب، جانشین فرمانده قرارگاه قدس سپاه حضور داشت. حجازی پس از پایان جنگ در سمت هایی چون معاون هماهنگ‌ کننده و معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج فعالیت نمود. وی برای مدتی نیز مسئولیت سپاه پاسداران را در کشور لبنان بر عهده داشت.
 
سید محمد حسین زاده حجازی

او در فاصله سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ ه.ش فرماندهی نیروی مقاومت بسیج را برعهده داشت. حجازی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ ه.ش رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران و از ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸ ه.ش جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود. وی در تیرماه ۱۳۸۷ ه.ش به‌عنوان جانشین قرارگاه ثارالله معرفی شد و در خلال درگیری‌های پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۳۸۸ ه.ش این سمت را برعهده داشت. وی در فاصله سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ ه.ش معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح بود. حجازی از دی‌ ماه ۱۳۹۸ با حکم حسین سلامی؛ فرمانده کل سپاه پاسداران، به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس منصوب شد که تا ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ ه.ش این سمت را برعهده داشت.

در حکمی که ۱۳۸۷ ه.ش آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی برای او به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه صادر کردند، آمده بود: به پیشنهاد فرمانده کل سپاه و نظر به سوابق و تجارب ارزنده، جنابعالی را به سمت جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب می‌کنم. انتظار می رود در اجرایی نمودن ماموریت‌های محوله به سپاه با نظر فرماندهی کل سپاه، جدیت و تلاش لازم را به عمل آورید.

سیدمحمد حجازی در ۱۳۸۶ ه.ش نیز با حکم مقام معظم رهبری به ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران منصوب شد. سرتیپ حجازی کمتر از یک‌سال بعد جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران شد. آن زمان محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه بود. در تیر ۱۳۸۷ ه.ش سردار حجازی قائم‌ مقام فرمانده سپاه، باز هم با حفظ سمت به عنوان فرمانده قرارگاه ثارالله منصوب شد. گفتنی است، حوزه فعالیت قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران تامین امنیت تهران را بر عهده دارد. همچنین سردار حسین زاده حجازی از ۱۳۸۸ ه.ش معاونت آماد و پیشتیبانی تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح را نیز عهده دار است. سردار حجازی مسئولیت سپاه در لبنان و همکاری های متمادی با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نیز در کارنامه خود دارد.
 
سید محمد حسین زاده حجازی

سردار حجازی ۴۰ سال سابقه پاسداری از مرزهای داخلی کشور را برعهده داشت. مسئول اعزام نیرو به جبهه های جنوب، مسئول ستاد سپاه منطقه دوم کشوری،  جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم کشوری، جانشین قرارگاه عملیاتی سلمان در جبهه های میانی و غربی، جانشین فرمانده قرارگاه قدس سپاه تا پایان دوران دفاع مقدس، معاون هماهنگ کننده نیروی مقاومت بسیج، معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، معاون هماهنگ کننده فرماندهی کل سپاه وفرماندهی قرارگاه ثارالله از جمله فعالیت اجرایی به شمار می رود که سردار حجازی بر عهده داشته است.
 
تحریم سردار حجازی به وسیله اتحادیه اروپا
پس از تصویب قانون تحریم‌های سنای آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا نیز لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریمی در ایران را که ادعا شده در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی نقش دارند، اعلام کرد. اتحادیه اروپا فهرست اسامی چند شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با «تحریم های موشکی بالستیک و منع اشاعه سلاح های هسته ای» ایران مطابق با اصلاحیه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعمال و به روز کرد.

این تحریم ها در حالی بود که بر پایه توافق هسته ای برجام نباید بعد از امضاء و اجرای این توافق نامه تحریم جدیدی علیه ایران وضع می‌شد و باید تحریم های قبلی همگی لغو می شدند اما این چندمین باری بود که اتحادیه اروپا و آمریکا بر خلاف برجام اقدام به تحریم افراد و شرکت ها در ایران کرده‌اند. اتحادیه اروپا در تصمیم مورخ ۱۸ مهر ۱۳۹۰ ه.ش، ۲۹ مقام ایرانی از جمله محمد حجازی را به دلایلی که از طرف آنها نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی خوانده می‌شد، از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم و تمامی دارایی های احتمالی او را نیز در اروپا توقیف کرد.

اتحادیه اروپا مدعی بود که در واقع تمامی افرادی که در لیست جدید تحریم های اتحادیه اروپا گنجانده شدند به شکلی در امور نظامی کشور فعالیت موثر دارند. البته باید گفت که گرچه قرار بود بر اساس برجام هیچگاه تحریم جدیدی علیه کشور وضع نشود اما همچنان روند تحریم اشخاص و شرکت های ایرانی از سوی غرب ادامه دارد.
 
سید محمد حسین زاده حجازی

ادعای پوچ رژیم صهیونیستی درباره سردار حجازی
چابکی ساختار نیروی قدس باعث شده تا عملکرد این نیرو در سال‌های گذشته به طرز چشمگیری در مقابله با داعش مورد تحسین طرف‌های مختلف قرار گیرد به طوریکه صهیونیست‌ها اذعان دارند در حالیکه ائتلاف بیش از ۴۰ کشور با وجود برخورداری از منابع و امکانات عظیم نتوانست حرکت داعش را مهار کند، مبارزات نیروی قدس و فرماندهی آن نه تنها منجر به تحمیل شکست‌های گوناگون بر داعش شده است بلکه منطقه و جهان نیز به نقش برتر و موثر ایران پی برده است. اما در هفتم شهریور ۱۳۹۸ ه.ش ارتش رژیم صهیونیستی هویت چهار مقام ارشد ایرانی و لبنانی را اعلام کرد که در طرح «تولید موشک‌های نقطه‌زن» در لبنان مشارکت دارند. به گفته سرهنگ جاناتان کانریکوس، سخنگوی ارتش دفاعی اسرائیل، محمد حجازی یکی از این چهار تن بوده است. البته بنابر گفته مقامات ایرانی این سخنان از اساس پوچ و توهمی بیش نیست.
 
سید محمد حسین زاده حجازی

گفتنی است در همان ایام حضور سردار حجازی در نیروی قدس سپاه، در سریال ضدایرانی هوملند، یکی از شخصیت‌ها به اسم مجید جوادی با نام مستعار «سردار حجازی» به عنوان یکی از فرماندهان ارشد سپاه معرفی و بسیاری از اقدامات تروریستی خارج از ایران به وی نسبت داده می‌شود. هالیوود در چند دهه اخیر به دنبال تصویرسازی‌های جهت‌دار علیه کشورمان بوده و در واقع تخریب شخصیت و تصویرسازی منفی از بعضی مسئولان و فرماندهان ایرانی مانند سردار حجازی که احتمال تصدی مسئولیت‌ کلان در کشور را دارند، یکی از کارکردها و وظایف هالیوود و رسانه‌های آمریکایی است.

سردار حجازی در ۳۰ دی ۱۳۹۸ ه.ش با حکمی از سوی حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران جانشینی فرماندهی نیروی قدس سپاه را عهده دار شد. در این مراسم امیر حاتمی وزیر دفاع، سردار محسن رضایی و جمعی از معاونین ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان و معاونین سپاه و ارتش و خانواده معظم سردار سربلند سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی نیز حضور داشتند.
 
سید محمد حسین زاده حجازی

در نگاه دیگران

اشخاص
حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت سردار پر افتخار سیدمحمد حجازی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف فراوان خبر درگذشت سردار پر افتخار، سردار سیدمحمد حجازی رضوان‌الله‌علیه را دریافت کردم. عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از انگیزه و عزم راسخ، و نیروئی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب، خلاصه‌ئی از شخصیت این مجاهد فی سبیل الله است. او در مسئولیت‌های بزرگ و اثرگذار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و در همه‌ی آنها، سربلند و موفق بوده است. فقدان او حقاً مایه‌ی تأسف و اندوه است. لازم می‌دانم به همسر گرامی و فرزندان و دیگر افراد خاندان و به دوستان و همکاران ایشان صمیمانه تسلیت عرض کنم و صبر و تسلّا برای آنان از خداوند متعال مسألت نمایم. رحمت و مغفرت و رضوان الهی بر این برادر فقید باد.
سیّدعلی خامنه‌ای
۳۰ فروردین ۱۴۰۰
 
سید محمد حسین زاده حجازی

واکنش چهره های سیاسی به درگذشت سردار حجازی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه
بِسْمِ اللهِ الَّرحمنِ الرَّحیمْ
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً، وَ کُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَیٰ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا
خبر عروج سردار سید محمد حجازی جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موجب تاثر و تالم اینجانب و همه دوستان انقلاب و دلدادگان امام و رهبری شد.
آن مجاهد بصیر و سردار ولایتمدار، که از یادگاران دوران دفاع مقدس بود پس از پایان جنگ نیز در مسئولیت‌های بسیج، سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح اقدامات و خدمات ارزشمندی برای تامین امنیت، جذب و پرورش جوانان مومن و انقلابی و ارتقاء توانمندی‌های لجستیک و صنعت دفاعی انجام داد و در جبهه مقاومت نیز استوانه‌ای قابل اتکاء برای رزمندگان مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی، خصوصا در لبنان به شمار می‌رفت. این فرمانده دقیق، مخلص و با ایمان، پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز همچون یاوری امین و خستگی‌ناپذیر برای فرماندهی نیروی قدس سپاه، عزم خود را در جهت یاری‌بخشی به جبهه مقاومت اسلامی به کار گرفت؛ عاشَ حَمیدا وَ ماتَ سَعیدا.
اینجانب فقدان این سردار وارسته و عاشق جهاد و شهادت را محضر رهبر حکیم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا، خانواده مکرم آن مرحوم، فرماندهان و مسئولان و همرزمانش در بسیج، سپاه، نیروی قدس، رزمندگان جبهه مقاومت و آحاد ملت شریف ایران تسلیت گفته و برای آن مرحوم علو درجات و همنشینی با یاران شهیدش و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.
سید ابراهیم رئیسی
 
سید محمد حسین زاده حجازی

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
در پیامی عروج شهادت گونه سردار سرتیپ پاسدار محمد سید محمد حسین زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه را به فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، ملت ایران خانواده معظم و آحاد همرزمان وی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی تبریک و تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی عروج سردار سرتیپ سیدمحمد حسین زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پیام خود با اشاره به نقش و مسئولیت های خطیر و برجسته مرحوم حجازی در سپاه پاسداران و بسیج در دوران دفاع مقدس و همچنین در حمایت از مقاومت اسلامی، عروج آن فرمانده و رزمنده دلیر ایران اسلامی را به محضر مقام‌ معظم رهبری و همه سپاهیان و همرزمان سلحشور ایشان به خصوص خاندان معزز حجازی تسلیت و تعزیت گفت و از درگاه خداوند منان برای آن سرباز شجاع ایران اسلامی رحمت و غفران واسعه الهی و همجواری با شهداء و صلحاء و برای کلیه بازماندگان صبر و اجر مسئلت کرد.
 
سید محمد حسین زاده حجازی

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس
امشب خبر عروج مجاهد با صفایی راشنیدم که زندگی‌ خود راوقف مبارزه کرده بود.
سردار حجازی علاوه برنقش‌آفرینی در پیروزی انقلاب، فرماندهی دوران دفاع مقدس و سازماندهی نیروی بسیج، «ستارۀ درخشان محور مقاومت» بود.
او که یک عمر برای پیوستن به برادران شهیدش انتظارکشید، حالا در آغوش سلیمانی‌هاست.
 
امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رییس مجلس
خبر شهادت همرزم دیرین شهید سلیمانی و بازوی نظامی سید حسن نصرالله غم‌انگیز است اما موشک‌های تجهیز شده او که در آینده نزدیک قلب تل‌آویو را فتح می‌کند، جای خالی او را پر خواهد کرد.
 
حسین امیرعبداللهیان، دستیار رییس مجلس در امور بین الملل
هفته پیش آخرین مکالمه تلفنی را با سردار حجازی عزیز داشتم. با صدایی گرم ، آرام و متبسم. . . گفت: مدتی است با هم صحبت نداشتیم. از مصاحبه ای که در مورد سردار دلها و حمایت از محور مقاومت داشتم تشکر کرد و‌ روحیه ای مضاعف بخشید. او‌ شهید جاوید مقاومت و یاور و سرباز راستین ولایت بود.
 سید محمد حسین زاده حجازی

حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور
سردار حجازی حقیقتاً از سرمایه های گرانسنگ سپاه بود. کارآمد و اندیشمند و البته در اوج فروتنی و تواضع. از نیروی مقاومت تا جبهه مقاومت یادگارهای فراوانی از همت و اندیشه راهبردی او به جا مانده است.
روحت شاد و یادت جاودانه باد سردار بی ادعا.
 
 نظام الدین موسوی، نماینده تهران
سردار حجازی حقیقتاً از سرمایه های گرانسنگ سپاه بود. کارآمد و اندیشمند و البته در اوج فروتنی و تواضع. از نیروی مقاومت تا جبهه مقاومت یادگارهای فراوانی از همت و اندیشه راهبردی او به جا مانده است.
روحت شاد و یادت جاودانه باد سردار بی ادعا.
 سید محمد حسین زاده حجازی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه
بسم الله الرحمن الرحیم
 انا لله و انا الیه راجعون
 با کمال تاثر و تالم اطلاع یافتم سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حسین زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از سال‌ها مجاهدت مخلصانه در پاسداری و خدمت به میهن و ملت عزیز ایران اسلامی به ملکوت اعلی پیوست.
اینجانب رحلت آن سردار مومن و مخلص و یار صدیق سردار شهید سلیمانی که از فرماندهان و مجاهدان برجسته هشت سال دفاع مقدس بود و  عمر خویش را صرف ایثار و فداکاری در راه خدمت و دفاع از این مرز و بوم کرد، به رهبر معظم انقلاب، فرماندهان محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بویژه نیروی قدس سپاه پاسداران و همه همرزمان و دوستان و به خصوص خانواده مکرم حجازی تسلیت عرض می نمایم. 
از درگاه خداوند رحمان و رحیم در ماه مبارک رمضان برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای روح آن مجاهد فی سبیل الله غفران واسعه الهی و علو درجات و همنشینی با همرزمان شهیدش مسئلت می نمایم.
محمد جواد ظریف
 
سید محمد حسین زاده حجازی

عبدالرضا رحمانی، فضلی وزیر کشور
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در پیامی عروج سردار سرتیپ سیدمحمد حسین زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.
در متن پیام تسلیت رحمانی فضلی آمده است: خبر ناگوار عروج ملکوتی پاسدار مخلص سپهر ولایت و اسوه اخلاق و وارستگی و مردمداری مرحوم سردار سید محمد حجازی موجب تاسف و تالم شدید اینجانب شد.
این ضایعه بزرگ را به مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا، ملت شریف ایران، پاسداران و ایثارگران و تمامی همرزمان و به ویژه خانواده محترم آن شهید تسلیت عرض می نمایم و در ایام معنوی ضیافت الله از خداوند سبحان برای آن رزمنده خستگی ناپذیر که عمر خود را یکسره وقف مجاهدت فی سبیل الله کرد، غفران واسعه الهی مسالت دارم.
رجا واثق دارم روح آن پاسدار عالیقدر در کنار  همرزمان شهیدش و سردار دلها شهید والامقام (حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه) آرام خواهد گرفت.

سمیه رفیعی، نماینده تهران
شهادت جانسوز جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار سرتیپ پاسدار حجازی عمیقا مایه‌ تالم و تاثر است. به محضر خانواده ایشان و مقام معظم رهبری تسلیت عرض میکنم و از خداوند سبحان مسئلت دارم روح والای این مجاهد بزرگ را با شهدای اسلام و سرور شهدای مدافع حرم، سردار سلیمانی، محشور نماید.

زینب سلیمانی
آخرین باری که رفتم خدمت سردار حجازی، بین صحبتشون گفتن خیلی سخته برامون باور کنیم حاج قاسم نیست اما همیشه دستش رو روی شونه‌هام حس میکنم و هنوز جبهه رو فرماندهی میکنن.
امشب غم دلم برای شما، حال روزهای پر از غربت حاج قاسم رو داره، سلام قلب خسته ما را به حاج قاسم عزیزتر از جانمان برسانید.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری ایرنا
3. خبرگزاری تسنیم
4. پایگاه اطلاع رسانی جماران
5. خبرگزاری مشرق


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.