يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

لطف اللَّه مجد

لطف اللَّه مجد
لطف‏اللَّه مجد به سال 1296 در خانواده‏اى هنردوست در مازندران، شهر شاهى (قائم‏شهر) متولد شد. و از كودكى به تار و نواختن آن علاقه‏ى وافرى داشت و همین اشتیاق بود كه وى را به سوى این ساز كشانید. لطف‏اللَّه مجد، از كودكى به تار علاقه‏ى وافرى داشت و همین اشتیاق بود كه وى را به سوى این ساز كشانید. به طورى كه گفته‏اند در انبارى منزل آنها تار شكسته و رنگ و رو رفته‏اى بوده كه مجد همیشه با آن كلنجار مى‏رفته و ساعتها با این ساز شكسته، به اصطلاح تمرین مى‏كرده و همین عشق و علاقه و تمرینهاى فراوان موجب شد كه وى از دروس خود عقب بماند، پدرش كه این وضع را مشاهده مى‏كند نسبت به او سخت‏گیرى مى‏كند و دیگر نمى‏گذارد كه ساز بزند ولى او كه بزرگترین عشق و علاقه‏اش تار و نواختن تار بود با گریه و التماس از پدر مى‏خواهد كه دروس خود را به خوبى خوانده و تكالیفى را كه مدرسه به او مى‏دهد به نحو احسن انجام دهد و در عوض پدرش به او اجازه‏ى نواختن تار را بدهد به این شرط كه فقط نزد خود نواخته و به كلاس موسیقى و نزد استاد نرود، او نیز به پدر قول مى‏دهد و تا آخر هم نزد هیچ استادى نرفت. لطف‏اللَّه مجد در سال 1308 كه بیش از دوازده سال از سنش نمى‏گذشت، بدون هیچ ترسى از پدر، رسماً نواختن تار را با ممارست و كوشش فراوان آغاز و در ضمن هرجا كه صداى سازى مى‏شنید، به سراغ آن مى‏رفت و به دقت به آن نوا گوش فرامى‏داد و در راه كسب این هنر، تنها ذوق خوش و استعداد فراوان خود را به كار گرفت و نواختن این ساز را به طور سینه به سینه به خوبى آموخت. پس از چندى مجد، یكى از نوازندگان بنام تار شد و با اینكه استاد به خود هرگز ندید و رنج شاگردى كمتر متحمل شده بود، آنقدر پرشور و دلنشین و با جذبه تار مى‏زد كه بى‏اختیار شنونده را به سوى خویش جذب مى‏كرد. نخستین بار در پارك نصرت‏الدوله فیروز و سپس در تالار فرهنگ به دادن كنسرت پرداخت. وى در اوایل دهه 1330 وارد رادیو شد. بعد از نسل قدیم نوازندگان تار در رادیو (مانند على‏اكبر شهنازى و مرتضى نى‏داود)، او و جلیل شهناز نسل جدید تارنوازان رادیو بودند كه در آن روزگار و حال و هواى محبوبیت بسیار یافتند. از او برنامه‏هاى زیادى به همراه حسین تهرانى، رضا ورزنده، على تجویدى و پرویز یاحقى باقى مانده است. وى دو آهنگ لطیف و جذاب نیز ساخته است كه به همت لطف‏اللَّه مفخم پایان به چاپ رسیده است. لطف‏اللَّه مجد از آغاز تأسیس انجمن موسیقى ملى ایران یكى از نوازندگان باارزش اركستر آن هنرستان بود و دوتا از آهنگهاى او كه در مایه «همایون» و دیگرى در مایه «سه‏گاه» ساخته بود و شهرت فراوان یافت با همكارى این انجمن اجرا كرد و شعرش چنین است: «شد دلم خون ز درد جدایى اى امید دل من كجایى» و دیگرى در سه‏گاه با شعر: «دور از رخ تابانش از جان بزارم از محنت هجرانش شد گریه كارم» لطف‏اللَّه مجد، یكى از آن نوازندگانى بود كه در همه جا ساز نمى‏زد و صداى سازش را در هر مكانى نمى‏شد شنید. او یكى از نوازندگان خوب و باارزش برنامه‏ى جالب و روح‏پرور «گلهاى جاویدان» بود كه با دعوت داود پیرنیا از او، یكى از همكاران دائمى آن برنامه شد. لطف‏اللَّه مجد از بین نوازندگان به ابوالحسن صبا، حسین تهرانى و مرتضى محجوبى علاقه داشت. از بین خوانندگان ادیب خوانسارى و بنان را دوست داشت. با بنان و اسماعیل نواب صفا و ابوالحسن ورزى بسیار دوست و معاشر بود. سالها در اداره‏هاى دولتى با كمال صداقت و پاكى به كار مشغول بود و در كنج قناعت با ساز خویش عالمى داشت. وى یكى از برجسته‏ترین، نامدارترین و شیرین‏نوازان رادیو بود كه پنجه پرشور و حال و شیرین وى طرفداران بسیار داشت. از وى شاگردى باقى نمانده است. مجد در آذرماه 1357 به مرض سكته درگذشت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.