روایاتی در باب اهیمت صبر

واژهٔ صبر در اسلام به معنی به تعویق انداختن عکس‌العمل به امری ناخوشایند یا آزاردهنده جهت کسب رضایت خداست. در اینجا به روایاتی که در باب صبر وارد شده اند پرداخته ایم.
دوشنبه، 27 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روایاتی در باب اهیمت صبر
روایاتی در باب اهیمت صبر

از ابواب رحمت صبر است که در آیات قرآنی مدح و شرافت آن زیاد بیان شده است.

اجر و ثواب صبرکننده را خدا بیشمار قرار داده است. و امر فرموده رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را که بشارت دهد صبرکنندگان را.

و فرموده: خدا دوست می دارد صبرکنندگان را.

و فرموده: خدا با صبرکنندگان است.

و فرموده: ملائکه در بهشت وارد میشوند بر مؤ منین و می گویند: سلام بر شما باد به سبب آنچه صبر کردید.

و غیر این مفاد در آیات زیاد است.

در کتاب کافی نقل کرده از امام صادق (علیه السلام ) از وجود مقدس پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: نسبت صبر به ایمان مثل نسبت سر است به بدن. یعنی به همان مرتبه که سر در بدن اهمیت دارد و عضو مهم است و اگر نباشد بدن هیچ فایده ندارد، همچنین ایمانی که صبر با آن نباشد فایده ندارد.

در کافی از امام سجاد (علیه السلام ) است که فرمود: صبر نسبت به ایمان به منزله سر است از جسد. و ایمانی نیست برای کسی که صبر ندارد. و به سند صحیح نقل کرده از امام صادق (علیه السلام ) که فرمود: صبر نسبت به ایمان به منزله سر است از جسد. وقتی که سر نباشد، بدن نباشد، و همچنین صبر اگر نبود، ایمان نیست.

و به سند صحیح دیگر همین مفاد از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده است.

و در خبر صحیح دیگر فرمود: صبر سر ایمان است.

و در روایت دیگر امام باقر (علیه السلام ) فرمود: بهشت پیچیده شده است به مکاره و ناملایمات روزگار و صبر کردن در آن. پس کسی که صبر کند، داخل بهشت شود، و جهنم محفوف است به لذات و شهوات نفسانی. پس کسی که آزاد کند خود را در لذات و شهوات، داخل در آتش شود.

مجلسی فرموده: مضمون این حدیث مورد اتفاق عامه و خاصه است. و به سند صحیح نقل کرده است از امام صادق (علیه السلام ) که فرمود: کسی که از مؤ منین مبتلا شود به بلایی و صبر کند، هست برای او مثل اجر هزار شهید.

در بحار ج 70/183 چند روایت و در جای دیگر روایت دیگری از کافی و خرائج و عیون به همین مفاد نقل کرده است.

در کتاب کافی از امیرالمؤ منین (علیه السلام ) نقل کرده که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: صبر سه قسم است: اول صبر در مصیبت و شدت، و دوم صبر در اطاعت فرمان خدا، سوم صبر کردن از معصیت و وارد نشدن در آن.

پس کسی که صبر کند به خوبی در مصیبت و ناگواری، بنویسد خدا برای او سیصد درجه، و دوری هر درجه تا درجه دیگر به اندازه مابین آسمان و زمین است.

و کسی که صبر کند بر اطاعت و در مشقات طاعات طاقت بیاورد و ترک طاعت نکند، بنویسد خدا برای او ششصد درجه؛ و از هر درجه تا درجه دیگر به اندازه منتهای زمین تا عرش است.

و کسی که صبر کند و داخل معصیت نشود، بنویسد خدا برای او نهصد درجه، و فاصله ما بین هر درجه تا درجه دیگر به اندازه ما بین منتهای زمین تا منتهای عرش است.

تمام شد روایات منتخبه از کتاب کافی. و روایات دیگر در کافی و بحار و غیره زیاد نقل شده است. به همین مقدار اکتفا می کنیم.

در خطبه شریفه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: مردی که صبر کند در بداخلاقی زن و برای خدا طاقت بیاورد، عطا فرماید خدای تعالی به او به هر مرتبه ای که صبر می کند به اندازه ثواب حضرت ایوب (علیه السلام ) در بلایش و نوشته می شود برای زن به هر روز و شبی گناه به اندازه رمل عالج. و اگر زن بمیرد و او را راضی نکند، محشور شود با منافقین در آتش. و اگر زنی موافقت با شوهر نداشته باشد و صبر نکند بر زندگانی مرد و آن مقدار روزی که خدا به مرد داده و سخت بگیرد بر مرد و او را وادار کند به چیزهایی که قدرت آن را ندارد، خدا غضب می کند بر آن زن و حسنات او را قبول نمی فرماید مادامی که این طور باشد. . .

در کتاب وسائل روایاتی نقل کرده که فرموده اند: هیچ مؤ منی نبوده و نخواهد بود مگر آنکه همسایه ای موذی برای او خواهد بود. و اگر در قله کوهی باشد، شیطانی که او را اذیت کند با او خواهد بود برای آنکه ماءجور شود. و مردی آمد خدمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و شکایت از همسایه کرد. حضرت فرمود: صبر کن. باز مرتبه دوم آمد و شکایت کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: صبر کن. . .

امیرالمؤ منین (علیه السلام ) فرمود: سه چیز است که از ابواب خوبی است: سخاوت نفس و خوبی در کلام، و صبر بر اذیت.

از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که فرمود: درجه ای در نزد خدای تعالی برای بنده می باشد که نمی رسد به آن درجه به عملش. پس خداوند تبارک و تعالی او را مبتلا می فرماید به بلیه ای در بدن او یا مال و اولاد او، پس اگر صبر نمود، خداوند او را به آن درجه می رساند.


منبع : حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما