فعالیت غیر عادی (PARANORMAL ACTIVITY 2)

شنبه، 20 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فعالیت غیر عادی (PARANORMAL ACTIVITY 2)

کارگردان: تاد ويليامز
 

عنوان: فعاليت غيرعادي 2(ترسناک/معمايي/هيجاني)
PARANORMAL ACTIVITY 2
بازيگران: برايان بولند(دن)،مولي افرائيم (الي)،کتي فيدرستون(کتي)،ميشا اسلوت(ميشا)،اسپراگيو گريدن(کريستي)،مارتين (ويويس)،ست گينزبرگ(برد).91دقيقه،درجه نمايشي :R
«وقتي قوه ي تخيل نباشد، چيزي به نام ترس معنا ندارد.»سرآرتور کونان دويل(تحقيقي درباره ي اسکارلت)
سال گذشته در ايام هالووين فيلم کوچک و کم ادعاي فعاليت غيرعادي توانست گوي سبقت را از ديگر همتايان ترسناک خود بربايد. فعاليت غيرعادي فيلم نو و اصيلي بود که ترس هايش طبيعي و باور کردني بودند و کمترين تصنع و تمهيدي در آن به چشم نمي خورد. اما فعاليت غيرعادي 2 که با بودجه اي 200 برابر بودجه ي فيلم نخست، با تهيه کنندگي شرکت فيلمسازي پارامونت، ساخته و به بازار عرضه شده است، تقريبا هيچ نسبتي با فيلم نخست ندارد.آن ترس هاي اريژينال طبيعي فيلم نخست جاي خود را به ترس هاي آبکي داده اند؛ ترس هايي که منتقدان از آن به عنوان لحظات «بوووو!»ياد مي کنند. تصور کنيد که پشت ميز کارتان نشسته ايد و ناگهان يک ترقه در دو قدمي شما ناغافل منفجر شود. يا تصور کنيد که مشغول پياده روي هستيد که ناگهان يک گربه ي سياه ناغافل از برابرتان عبور کند ودل تان هري بريزد. ترس هاي فيلم فعاليت غيرعادي 2 از جنس همين نوع ترس هاي «ساده» و «سهل الوصول» است.
حوادث و ماجراهاي قسمت دوم يکي دو ماه مانده به آغاز حوادث و ماجراهاي فيلم اول شروع مي شود .دو کاراکتر اصلي در فيلم نخست ،کتي (کتي فيدرستون) و ميشا(ميشا اسلوت)، در فيلم دوم نقش هاي حاشيه اي دارند. اين بار تمرکز فيلم بر روي کاراکترهاي تازه و پرشمارتري است.کريستي (اسپراگيو گريدن)،خواهر کتي،يکي دو سالي است که با دن(برايان بولند) ازدواج کرده .اين دو زندگي زناشويي شاد و موفقي دارند. دن بعد از مرگ همسراول اش ، با کريستي ازدواج کرده. دن از همسر اول خود دختر نوجواني به اسم الي (مولي افرائيم) دارد که همراه وي و کريستي زندگي مي کند. به اسم هانتر که تقريبا يکساله است. هانتر که تقريبا يکساله است.هانتر يک پرستار بچه هم دارد به اسم مارتين (ويويس)که رنگين پوست است.و به همه ي اين ها يک سگ را نيز اضافه کنيدکه مدام در حال پارس کردن است .لابد دليل پارس سگ اين است که حيوانات اصولا چيزهاي فراطبيعي را درک و فهم مي کنند که براي ما انسان ها مشهود نيست.مارتين هم لابد به دليل رنگ پوست اش آگاهي هاي فراطبيعي دارد که باز براي ما سفيد پوست ها قابل مشاهده نيست. و بچه ي خردسال هم که مدام روي تختخواب اش ايستاده و به جايي خيره شده ،باز لابد چيزهايي را مي بيند و مي فهمد که بزرگسالان قادر به ديدن و درک آن نيستند. به هرحال در پي وقوع حوادث غيرعادي در داخل خانه ،دن و کريستي تصميم مي گيرند در گوشه و کنار خانه شان دوربين هاي امنيتي مدار بسته کار بگذارند و مابقي قضايا...
قشنگي و جالبي فيلم اول اين مجموعه اين بود که محيط آشنا و معمولي خانه را مبدل کرده بود به يک محيط ترسناک و خطرناک، اما اين خصوصيت در فيلم دوم کاملا از کف رفته است. فيلم مدت زمان طولاني اي را صرف مي کند تا اولين حادثه ي «غيرعادي» خود را عرضه کند. از اين حيث، فيلم واجد يک وجه ملال انگيز است. و بدتر از همه، آن ده دقيقه ي پاياني فيلم است که فيلم به مرحله اي خود-پارودي گري(يا دست انداختن خود) نزديک مي شود .اين صحنه ها باعث خنده ي تماشاگر مي شود؛ واکنشي که اصلا مد نظر سازندگان فيلم نبوده است.
بازيگري در فعاليت غيرعادي 2 بهتر از قسمت نخست است که دليل آن بودجه ي سه ميليون دلاري فيلم و ذات و ماهيت حرفه اي تر آن است.سازندگان فيلم حداقل اين شعور را داشته اند که از وجود بازيگران مشهور سينما استفاده نکنند زيرا براي فيلمي از اين نوع که قصد دارد ترس هاي خود را «واقعي» و «حقيقي» جا بزند، بازيگران غير معروف مناسب تر هستند. البته اسپراگيو کريدن که نقش کريستي را بازي مي کند در عرصه ي تلويزيون بازيگر پرکاري است و در سريال معروف 24 نيز نقش آفريني کرده، اما با اين حال نمي توان وي را يک بازيگر شناخته شده تلقي کرد. در مجموع همه ي بازي ها خوب است و حتي سگ فيلم نيز کار خودش را به نحو احسن انجام داده !
اورن پلي ،که فيلم اول فعاليت غيرعادي را نوشت و کارگرداني کرد، از کارگرداني قسمت دوم سرباز زده و اين وظيفه به عهده ي تاد ويليامز افتاده است.ويليامز سعي کرده که سبک کارگرداني اورن پلي را تقليد کند اما مشکل اينجاست که در فيلم دوم بودجه ي گزاف و شاخص هاي بالاتر فيلمسازي يک وجه حرفه اي به فيلم داده که رويکرد «حقيقت نمايانه»ي فيلم اول اين احساس را داشتيم که ما مشغول تماشاي دوتا آدم معمولي هستيم که در خانه ي خودشان دارند از خودشان فيلم مي گيرند .اما در فيلم حاضر، هرچيزي حالت مصنوعي و ساختگي پيدا کرده است ؛ از نماهاي استخر پاک کن تا بچه اي که در تختخواب اش ايستاده، خصوصياتي که فيلم نخست را باورپذير مي ساخت در فيلم دوم يا حذف شده يا به شدت رقيق و کم رنگ شده است و عملا آنچه باقي مانده پژواک ضعيف و تحريف يافته اي است از فيلم نخست.مديران پارامونت چشم به گيشه ي فروش فعاليت غيرعادي 2 دوخته اند تا اگر استقبال مردم از اين فيلم زيادباشد، کليد ساخت دنباله ي سوم آن را بلافاصله بزنند.
منبع:دنياي تصوير



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما