قانون شجاعت (ACT OF VALOR)

پنجشنبه، 17 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قانون شجاعت (ACT OF VALOR)

کارگردان: مايک مک کوي، اسکات واف (Mike McCoy, Scott Waugh)
نويسنده: کرت جانستد
بازيگران: الکس ويدو، روسلين سانچز، نسترو سرانو
ژانر :اکشن، ماجراجويي، هيجاني
محصول سال 2012

درباره فيلم :
فيلمي مانند قانون شجاعت نشان دهنده تعاملي بالا و سازنده ميان دنياي سينما و بازيهاي کامپيوتري است. به اين صورت که از يک سو شيوه روايت بازيهاي کامپيوتري هرچه بيشتر سبک و سياق سينمايي به خود ميگريد و از سويي ديگر همين بازيها منبعي ميشوند براي اقتباسهاي سينمايي. قانون شجاعت هم نمونه اي اين هم تعامل است. به طوري که هنگام ديدن آن احساس ميکني که بايد کنترل سربازهاي حاضر در فيلم را بدست بگيري و خودت عليه دشمن بجنگي. شخصيتها و روايتهاي فيلم نيز در واقع در غالب ماموريتهاي مختلف، تکه هاي نه چندان به هم مرتبط هستند که انگار پس از اتمام يکي وارد مرحله بعدي ميشوي!
نکته جالب در قانون شجاعت که در واقع اسم آن را ميتوان به نوعي ترفند بازاريابي يا کاري خلاقانه گذاشت، استفاده سربازان مخصوص نيرو دريايي امريکا يا همان Navy SEAL بجاي هنرپيشگان حرفه ايست. در نتيجه بخاطر نکات امنيتي اين سربازان بينام بوده و خود نيروي دريايي نيز بر تدوين نهايي آن کاملاً نظارت داشته است. با اين اوصاف نبايد تعجب کرد که کيفيت درام داستان بسيار پايين و در حد نمايشهاي دوران دبيرستان باشد. فيلمي با هدف قدرداني از نيروي دريايي که در نتيجه سعي نميکند بر قهرمانهاي فردي تمرکز کند و سربازاني را به تصوير ميکشد که نه تنها از لحاظ فيزيکي ابر قهرمانند، بلکه به معناي واقعي تمام ويژگي هاي يک انسان خوب، خوش قلب را هم دارند. چيزي هم که شايد تماشاگر را اذيت کند همين است: استفاده از شيوه هاي کهنه براي قهرمان سازي. قهرمانهايي که از خارج از محيط عملياتي، آدم هايي عادي در اجتماعند. شخصيتهايي تکراري مانند "ستواني که همسرش باردار است" يا "فرمانده اي که خانواده اي بزرگ دارد."
در اولين ماموريت فيلم، تعدادي از سربازان مخصوص نيروهاي دريايي براي نجات يک مامور CIA (بنام رزلين سانچز) که توسط تروريستها اسير شده و مورد شکنجه قرار گرفته است به امريکاي مرکزي فرستاده ميشوند. سر دسته هاي اين گروه تروريستي قاچاقچي اي بنام کريستو و اسلامگرايي تندرو بنام کريمف هستند که ميخواهند طي عملياتي 18 بمب گذاري انتحاري در نقاط استراتژيک ايالات متحده انجام دهند. هدفشان کشتن هزاران انسانهاي بيگناه و فروپاشي اقتصاد کشور است. قانون شجاعت تمامي عمليات شامل دستگيري سوژه ها، جمع آوري اطلاعات مهم (بدون استفاده از شکنجه زيرا به حيثيت نيروي درياي آسيب ميزند) و متوقف کردن تروريستها قبل از فرار آنها به مکزيک را نشان ميدهد. شيوه روايت کلي داستان چندان جالب نيست زيرا نميتواند ميان ماموريتهاي مختلف ارتباط منطقي برقرار کند. ولي در مورد هر کدام از ماموريتها به طور جداگانه خوب عمل کرده است.
شيوه روايت اول شخص است که با استفاده دوربين روي دست فيلمبرداري شده، تکنيکي که صحنه هاي جنگ قانون شجاعت را به يکي از بهترين نمونه ها در به تصوير کشيدن صحنه نبرد تبديل ميکند. شيوه اي کاملاً متفاوت از آنچه که در فيلم Black Hawk Down استفاده شده بود (يعني نشان دادن دقيق و کلاسيک صحنه جنگ). در واقع نشان دادن جزئيات صحنه نبرد از طريق شيوه روايت اول شخص با در نظر گرفتن اينکه بخاطر عدم شخصيت پردازي کامل تماشاگر با هيچ کدام از سربازان به طور خاص همزادپنداري نميکند، بسيار مشکل يا شايد غير ممکن بنظر برسد. در واقع مانند بازي Call of Duty اما در اينجا بر روي پرده سينماست. تازه بعد از پايان کار متوجه ميشوي که کل نبرد چگونه پيش رفته است، چند نفر را کشته اي و چند سرباز برايت باقي مانده است.
همکاري تنگاتنگ نيروي دريايي امريکا در مراحل توليد باعث شده است تا مقداري از ميزان جلوه هاي ويژه هاليوودي کاسته شده و تصاويري واقعي تر به تماشاگر عرضه شود. اين تغيير در درگيري هاي کلي چندان به چشم نميايد و اين طور نيست که بگوييم با فيلمهاي قبلي که در اين ژانر ديده ايم متفاوت است. بلکه در به تصوير کشيدن جزئيات عمليات نظامي مانند سوار و پياده شدن سربازان مخصوص به زير دريايي است که متوجه اين تغييرات ميشويم. سکانسهايي که بيشتر شبيه مستند هايي است که نيروي دريايي براي استخدام سرباز استفاده ميکند!
قانون شجاعت در واقع يک فيلم واقعي در معناي رايج آن نيست. پس چيست؟ يک معجون جديد؟ يا نيم نگاهي به شيوه ساخت فيلمهاي پر فروش آينده، جايي که تماشاگر را با با جزئيات کامل به دل حادثه ميبرد؟ بنظر من بخاطر شباهت هاي زيادش، بسياري از طرفداران بازيهاي کامپيوتري از اين فيلم خوششان خواهد آمد. بهترين چيزي که ميتوانم بگويم اين است که نه از جلوه هاي غير قابل باور هاليوودي خبري است و نه اينکه در حين ديدن فيلم حوصله تان سر خواهد رفت. اگر منصف باشيم ميتوان گفت که فيلم آنقدر صحنه هاي جذاب دارد که بخواهيد از ضعف هاي عمده اش چشمپوشي کنيد.
منبع:naghdefarsi.com



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما