سپاهان در انديشه افتخار‌آفريني دوباره‌

سپاهان كه در دوره هاي قبلي حضور در ليگ قهرمانان آسيا تنها يك بار از گروهش صعود كرده است، اميدوار است هفتمين حضور آسيايي با دومين افتخار آفريني در آسيا همراه باشد.
پنجشنبه، 29 بهمن 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سپاهان در انديشه افتخار‌آفريني دوباره‌
راسخون: تيم سپاهان در هفتمين حضور آسيايي خود اميدوار است كه بتواند يك بار ديگر خاطره افتخار‌آفريني پنجمين دوره ليگ قهرمانان آسيا را براي هواداران فوتبال زنده كند.
 
به گزارش راسخون، تيم سپاهان كه در هشتمين دوره رقابت‌هاي ليگ برتر ايران در رده چهارم ايستاده بود، با اين رتبه عملا شانسي براي شركت در بازي‌هاي آسيايي نداشت، اما با قهرماني ذوب‌آهن در جام حذفي و با توجه به عنوان دومي اين تيم در ليگ برتر، سپاهان فرصت يافت تا هفتمين حضور آسيايي خود را تجربه كند.
 
*دومين دوره ليگ قهرمانان آسيا 2-2001
در اين سال تيم سپاهان به عنوان فاتح ليگ برتر در ليگ قهرمانان آسيا حضور داشت، سپاهان در گروه D بايد براي صعود با الاتحاد عربستان، العربي كويت و نفتچي ازبكستان ديدار مي‌كرد.
سپاهان با پيروزي خيره كننده چهار بر صفر در گام اول برابر نفتچي در قالب يك تيم مدعي ظاهر شد.
محمود كريمي و سيدصالحي هر كدام دو گل براي اين تيم به ثمر رساندند، در دومين ديدار تساوي دو بر دو در خانه العربي كويت با گل‌هاي خطيبي در دقيقه (17) و كريمي در دقيقه (79) بازي نتيجه قابل قبولي براي اين تيم به حساب مي‌آمد كه شاگردان فرهاد كاظمي آن را به دست آوردند.
پيروزي سه بر دو برابر الاتحاد عربستان همه را اميدوار كرد كه سپاهان قطعا به مرحله بعد صعود مي‌كند، در آن ديدار محمود كريمي با به ثمر رساندن دو گل در دقايق 48 و 62 نقش مهمي در اين پيروزي داشت، ضمن اينكه خطيبي در دقيقه 53 گل ديگر سپاهان را به ثمر رساند، در حالي كه همه به افتخار آفريني نماينده اصفهان چشم دوخته بودند، اتفاقي همه را غافلگير كرد؛ سپاهان در چهارمين بازي خود در استاديوم پرنس عبدالله جده با نتيجه غيرمنتظره چهار بر صفر شكست خورد تا الاتحاد شانس اول صعود به مرحله بعد ناميده شود.
دو پيروزي پي‌درپي و با نتايج مشابه سه بر يك برابر نفتچي و العربي هم نتوانست موجب صعود سپاهان به مرحله بعد شود، زيرا الاتحاد به خاطر تفاضل گل بالاتر و همچنين كسب نتيجه بهتر در دو ديدار رفت و برگشت مقابل زرد پوشان اصفهاني به مرحله يك چهارم اين مسابقات صعود كرد تا نخستين حضور آسيايي سپاهان حاصلي براي اين تيم در برنداشته باشد.
 
*سومين دوره ليگ قهرمانان آسيا 3-2002
سپاهان دومين تجربه آسيايي‌اش را با قهرماني در جام حذفي ايران به دست آورد، در گروه B العين، الشباب و الوحده رقيبان سپاهان در مرحله گروهي محسوب مي‌شدند، گروهي كه با نام گروه مرگ از آن ياد مي‌شد.
سپاهان كه در گروه بسيار سختي قرار داشت در بازي اول در عربستان مقابل الشباب به تساوي يك بر يك رسيد كه محمود كريمي در دقيقه 64 تك گل زرد پوشان را به ثمر رساند.
در بازي دوم اين تيم در خانه در حالي كه با گل دقيقه 36 بزيك از العين پيش بود روي اشتباه مدافعان خود يك گل باد آورده را به حريف تقديم كرد تا دو امتياز با ارزش اين مسابقه را از دست بدهد، در بازي سوم سپاهان در سوريه با هت‌ريك خطيبي الوحده را با نتيجه سه بر يك شكست داد، مسابقه برگشت دو تيم كه ديدار چهارم آنها در مرحله گروهي بود با گل‌هاي خطيبي 21 (پنالتي) و بزيك 33 با نتيجه دو بر صفر به سود سپاهان به پايان رسيد.
طلايي پوشان در بازي پنجم با تك گل هادي عقيلي در دقيقه 37 الشباب عربستان را شكست دادند و صدرنشين گروه شدند تا تنها با كسب يك تساوي به مرحله بعد صعود كنند. در بازي آخر سپاهان در امارات با نتيجه سه بر دو مغلوب العين شد تا در يك قدمي صعود، تنها حسرت صعود را به دل داشته باشد. در آن سال العين با خوش شانسي محض مقابل دو نماينده ايران به برتري دست يافت و در نهايت به جمع چهار تيم صعود كرد.
 
*پنجمين دوره ليگ قهرمانان آسيا 5-2004
با حذف استقلال از ليگ قهرمانان آسيا وظيفه سنگيني بر دوش تيم سپاهان قرار گرفت. آنها تنها نماينده ايران در پنجمين دوره مسابقات آسيايي بودند و بايد از اعتبار فوتبال كشورمان در اين مسابقات دفاع مي‌كردند.
اين تيم اصفهاني در آن مسابقات در گروه D و با تيم‌هاي الاتحاد سوريه، العين امارات و الشباب عربستان هم‌گروه بود كه در نخستين گام موفق شد در اصفهان با گل‌هاي سيدصالحي در دقايق 20 و 30 برابر تك گل دقيقه 13 اناس ساري مقابل الاتحاد سوريه به پيروزي دست يابد.
سپاهان در دومين ديدار دست به كاري بزرگ زد و موفق شد با گل دقيقه 83 سيدصالحي در رياض برابر الشباب به پيروزي دست يابد، البته اين زردپوشان اصفهاني در سومين مسابقه خود با نتيجه سه بر دو مغلوب العين امارات شدند كه سيد صالحي در دقيقه (9) و عمادرضا در دقيقه (62) گل‌هاي اين تيم را به ثمر رساندند و وهيبي در دقيقه (6)، فائز در دقيقه (44) و اونگ فاينگ (85) براي العين گلزني كردند، توقف يك بر يك برابر العين در اصفهان در مسابقه چهارم شرايط سختي سپاهان را براي صعود به مرحله بعد سخت‌تر كرد، در اين ديدار حسين پاپي دقيقه در (49) براي سپاهان گلزني كرد، اما هوارمحمد با گل دقيقه در (86) خود مانع از پيروزي ارزشمند شاگردان بوناچيچ شد.
پيروزي پنج بر صفر و شگفت‌انگيز سپاهان در بازي با الاتحاد آن‌ هم در كشور سوريه و شكست همزمان العين برابر الشباب شانس اين تيم اصفهاني را براي صعود به مرحله دوم افزايش داد. در آن مسابقه محمد نوري در دقيقه (40) و در دقيقه (55)، عماد رضا در دقيقه (70) و در دقيقه (90) و ابوالهيل در دقيقه (10) گل‌هاي سپاهان را در اين ديدار به ثمر رساندند.
در حالي كه سپاهان به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به الشباب در صدر جدول قرار داشت، در مسابقه آخر در اصفهان ميزبان اين تيم عربستاني بود. در اين ديدار حساس و سرنوشت‌ساز سپاهان با گل به خودي حسن‌ ماز كه در دقيقه 33 به ثمر رسيد، موفق به شكست حريف قدرتمند خود شد تا به عنوان تيم نخست اين گروه به مرحله بعدي صعود كند.
در مرحله يك چهارم نهايي تيم سپاهان ايران با قرعه‌اي سخت مواجه شد و مي‌بايست براي صعود به مرحله نيمه نهايي مقابل كاوازاكي فرونتال ژاپن به پيروزي دست پيدا مي‌كرد. در دو بازي رفت و برگشت دو تيم با نتايج مساوي بدون گل دست يافتند، اما اين تيم سپاهان بود كه در ضربات پنالتي موفق شد با نتيجه پنج بر چهار ميزبان خود را شكست داده و به عنوان نخستين تيم ايراني راهي مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا شود.
در اين مرحله سپاهان اصفهان بايد به ديدار الوحده امارات برود. در ديدار رفت كه در ورزشگاه فولادشهر برگزار شد، سپاهان با نتيجه سه بر يك از سد الوحده گذشت. محمود كريمي در دقيقه (11) و در دقيقه (60) و نويدكيا در دقيقه (84-پنالتي) گل‌هاي سپاهان را در اين ديدار به ثمر رساندند و سعيد محمد در دقيقه 50 براي الشباب گلزني كرد. تساوي بدون گل دو تيم در بازي برگشت موجب شد تيم سپاهان راهي ديدار نهايي اين جام شده تا افتخار جديدي را براي فوتبال باشگاهي ايران در آسيا رقم بزند.
البته با توجه به صعود اوراواردز ژاپن ميزبان مسابقات جام باشگاه‌هاي جهان به فينال اين رقابت‌ها، سپاهان به افتخار ديگر دست يافت و اتوماتيك‌وار جواز حضور در اين مسابقات معتبر بين‌المللي را به دست آورد.
در ديدار نهايي بار ديگر سپاهان ميزبان مسابقه نخست بود كه در اصفهان و در كمال شايستگي برابر اين تيم به تساوي يك بر يك رضايت داد. پونته در دقيقه (45) براي اوراواردز و محمود كريمي در دقيقه (47) براي سپاهان گلزني كردند.
در بازي برگشت و در جهنم سايتامايا سپاهان با نتيجه دو بر صفر مغلوب ميزبان خود شد تا از فتح جام پنجم ليگ قهرمانان آسيا در آخرين گام بازماند. ناگاي در دقيقه (22) و يوكي آبه در دقيقه (71) گل‌هاي اوراواردز را در اين ديدار به ثمر رساندند.
نايب قهرماني سپاهان در اين دوره، بهترين نتيجه تيم‌هاي ايراني در طول ادوار ليگ قهرمانان آسيا به حساب مي‌آيد.
 
*ششمين دوره ليگ قهرمانان آسيا
تيم سپاهان اصفهان با قهرماني در جام حذفي سهيه حضور در ششمين دوره ليگ قهرمانان آسيا را به دست آورد، تيم سپاهان در گروه A با تيم‌هاي الاتحاد عربستان، كوروچي ازبكستان و الاتحاد سوريه هم‌گروه بود.
طلايي پوشان اصفهاني كه براي دفاع از عنوان نايب قهرماني خود در اين رقابت‌هاي به ميدان رفتند، در گام نخست ميزبان الاتحاد سوريه بودند، ولي غرور نفرات و عدم از خودگذشتگي كه بين بازيكنان هجومي اين تيم وجود داشت، موجب شد اين تيم شكست تلخي را تجربه كند و اين ديدار را با نتيجه دو بر صفر به ميهمان خود واگذار كند و آغاز نا اميد كننده‌اي در اين مسابقات داشته باشد.
اين تيم در دومين بازي هم در زمين كوروچي ازبكستان با همين نتيجه مغلوب شد تا بهترين تيم ايران در ادوار مختلف ليگ قهرمانان آسيا، در وضعيت بسيار بدي قرار بگيرد.
پيروزي برابر الاتحاد عربستان در دو بازي رفت و برگشت «در اصفهان دو بر يك ـ در رياض يك بر صفر» اميدهاي اين تيم اصفهاني را براي صعود به مرحله بعد افزايش داد، اما باخت دو بر يك برابر الاتحاد سوريه در حلب، پايان تلخي را براي شاگردان ويرا رقم زد، سپاهان در بازي تشريفاتي آخر خود برابر كوروچي ازبكستان هم به تساوي يك بر يك رضايت داد تا بدترين نتيجه خود در تاريخ حضور در ليگ قهرمانان آسيا را كسب كند.
 
*هفتمين دوره ليگ قهرمانان آسيا
با تغييراتي كه در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به وجود آمد، كنفدراسيون فوتبال آسيا چهار سهميه آسيايي براي فوتبال كشورمان در نظر گرفت.
تيم سپاهان اين بار نيز به دليل كسب عنوان قهرماني در جام حذفي جواز حضور در ليگ قهرمانان آسيا را به دست آورده بود.
طلايي پوشان در گروه D با تيم‌هاي الشباب امارات، الاتفاق عربستان و بنياد كار ازبكستان هم گروه بودند.
سپاهان در بازي نخست در ورزشگاه فولاد شهر آغاز خوبي داشت و توانست تيم الشباب امارات را با شكست دو بر صفر بدرقه كند، مهدي جعفرپور و آرماندوسا گلزنان سپاهان در روز نخست مرحله گروهي بودند.
در هفته دوم، سپاهان در خانه الاتفاق به مصاف اين تيم رفت، محسن بنگر مدافع ملي‌پوش تيم سپاهان بر اثر خطايي كه در دقيقه 18 بازي روي يكي از مهاجمان تيم الاتفاق كرد و اشتباه بچه‌گانه‎اي كه پس از آن انجام داد، داور يك پنالتي به سود تيم عربستاني گرفت و او را نيز از زمين مسابقه اخراج كرد تا سپاهان از آن لحظه تا پايان بازي 10 نفره به كارش ادامه دهد، اما با درخشش رحمان احمدي دروازه‎بان تيم سپاهان پنالتي تيم الاتفاق تبديل به گل نشد.
در حالي كه سپاهان تا اواسط نيمه دوم با تك گل رسول خطيبي برنده بازي بود، اما بر اثر اشتباه خط دفاعي اين تيم نتيجه بازي عوض شد و الاتفاقي‎ها موفق شدند با به ثمر رساندن گل دوم خود در آخرين لحظات بازي برنده اين ديدار شوند.
سومين بازي سپاهان در دور رفت مقابل تيم بنيادكار عربستان بود كه جدي‌ترين رقيب تيم اصفهاني به حساب مي‌آمد، سپاهاني‌ها در اين بازي با گل هاي هادي عقيلي و عماد رضا با تساوي دو بر دو تك امتياز ارزشمندي را از تاشكند به ارمغان آوردند.
در بازي نخست دور برگشت، سپاهان اين بار در فولاد شهر رودروي بنيادكار قرار گرفت، اما درخشش ريوالدو ستاره بازنشسته برزيلي تيم ازبك، به پيروزي يك بر صفر اين تيم منجر شد تا شانس سپاهان براي صعود به مرحله بعد كم رنگ شود.
سپاهاني‌ها براي زنده نگه داشتن اميدشان براي صعود به مرحله حذفي به برد مقابل الشباب نياز مبرم داشتند، اما رقم خوردن باخت موجب شد كه سپاهان وداع زود هنگامي با ليگ قهرمانان آسيا داشته باشد.
آخرين بازي مرحله گروهي حكم يك بازي تشريفاتي را براي سپاهان داشت، اين تيم كه در پنج ديدار قبلي خود تنها چهار امتياز كسب كرده بود و از گردونه مسابقات حذف زود هنگامي داشت، بازي زيبا و رواني را در برابر نماينده عربستان به نمايش گذاشت تا با پيروزي به كار خود در مسابقات اين فصل پايان دهد و بيشتر از گذشته حسرت امتيازات از دست رفته را بخورد.
تيم فوتبال سپاهان اصفهان با پيروزي سه بر صفر برابر الاتفاق عربستان وداع آبرومندانه‌اي با اين پيكارها داشت.
هادي اصغري در دقيقه دوم بازي، با فراري زيبا توپ را در اختيار حسين پاپي قرار داد كه اين بازيكن جوان با ضربه دقيق گل اول سپاهان را به ثمر رساند، در دقيقه 52 مهدي جعفرپور توپ را روي دروازه الاتفاق فرستاد كه هادي اصغري با ضربه سري زيبا زننده گل دوم نماينده ايران لقب گرفت.
در نهايت حميد عزيزاده مدافع جلو كشيده سپاهان كرنر ارسال شده را با يك ضربه سر در دقيقه 82 به گل سوم تبديل كرد.
با اين اوصاف الاتفاق عربستان با وجود باخت سنگين در اين بازي با 12 امتياز به عنوان تيم نخست گروه چهارم به مرحله يك هشتم نهايي صعود كرد و سپاهان با هفت امتياز از صعود به مرحله حذفي بازماند تا با حذف سپاهان پرونده ناكامي تيم هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا تكميل شود.
 
*هشتمين دوره ليگ قهرمانان آسيا
تيم سپاهان كه با قرار گرفتن در رده چهارم ليگ برتر ايران، شانسي براي هفتمين حضور آسيايي‌اش نداشت، با قهرماني تيم ذوب‌آهن در جام حذفي و به دليل اينكه اين تيم پيش از آن با نايب قهرماني در ليگ برتر جواز حضور در رقابت‌هاي آسيايي را به دست آورده بود، شانس شركت مجدد در ليگ قهرمانان آسيا را به دست آورد.
سپاهان در گروه C با تيم‌هاي العين امارات، پاختاكور ازبكستان والشباب عربستان هم گروه است.
1029/2759/

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.