حجت الاسلام جوادی آملی :

فرهنگ باید مستند بر علم باشد

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت : فرهنگ باید مستند بر علم باشد و اگر جامعه ارزشی مبتنی بر علم تولید کند آن ارزش عمومی است.
شنبه، 13 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرهنگ باید مستند بر علم باشد

ویرایش عکس شهریور 99

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت : فرهنگ باید مستند بر علم باشد و اگر جامعه ارزشی مبتنی بر علم تولید کند آن ارزش عمومی است.

 
به گزارش راسخون به نقل از مهر، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی عصر شنبه در نشست خبری طرح ملی ملکوت تاکید کرد: اقداماتی که در مسیر اصلاح و تکمیل مسایل دینی است در جامعه موثرخواهد بود و باعث ارتقا فرهنگ عمومی در جامعه به ویژه در مسایل دینی خواهد بود.
 
 وی تصریح کرد: مردمی که ارزش ها و باروهایشان در نگاه دینی شکل می گیرد انتظار دارند علمای دینی نظرات و دستارودهای دینی جدید خود را ارائه و مردم به عمق صحیح تری در جامعه دست پیدا کنند.
 
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: طرح ملی ملکوت با همکاری پژوهش های علوم وحیانی معارف و نهادهای فرهنگی و اجتماعی در راستای چنین هدف بزرگی برای ارائه این خدمت و تحقق حق جامعه اسلامی است.
 
حجت الاسلام جوادی آملی تاکید کرد: دانش اسلامی از یک منبع جوشانی نشات می گیرد که منبع لایزالی است و نیاز به استنباط، استخراج و اجتهاد دارد که اگر این رویکرها به منابع نباشد، تولیدات عمومی نیست و این شایسته جامعه فاخر ما نخواهد بود.
 
وی تصریح کرد: فرهنگ باید مستند بر علم باشد و اگر جامعه ارزشی مبتنی بر علم تولید کند آن ارزش عمومی است.
 
 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: در اندیشه "آیت الله آملی" هیچ ارزش و اصلی تولید نمی شود مگر بر پایه علم و دانش باشد.
 
حجت الاسلام جوادی آملی تاکید کرد: باید بین عمومی سازی و عوامی سازی فرق بگذاریم در عوامی سازی خرافه و رویا خیلی بازار دارد. یکی از منابع ارزشمند و غنی ما مکتب و حماسه کربلا و امام حسین(ع) است اما آنچه بر اساس این اندیشه تولید می شود گاهی به هوای این که یک مطلب علمی و ارزش دینی و حسینی است عوامی است و بار معرفتی بر او نیست اگر جامعه بین عوامی و عمومی و بین برهان و خرافه تفاوت قایل شود آن جامعه از جهل خارج می شود.
 
وی تاکید کرد: طرح ملی ملکوت مبتنی بر یک اندیشه متعالی و علمی شده از گذرگان علم است.
 
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: روش آیت الله آملی این است که انسان با عقل برهانی و معتبر فضای فکری خود را بسازد و جز به این دو راضی نشود که اگر جامعه ما به این روش نهادینه شود جامعه سالم خواهد بود.
 
حجت الاسلام جوادی آملی افزود: رسانه ها اجازه ندهند فرهنگ عوامی بر فرهنگ کشور ما که فرهنگی غنی دارد حاکم شود که ضررها و آسیب هایی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.
 
وی یادآور شد: این طرح ده ساله است و سال گذشته به طور ملی در کشور شروع شد و امسال که سال دوم را طی می کند یکی از قسمت های این طرح، جشنواره است که هر سال با محوریت آثار خاص از "آیت الله جوادی آملی" دنبال می شود.
 
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: امسال با محوریت کتاب قرآن در قرآن که اولین جلد تفسیر موضوعی است اثر آیت الله جوادی آملی در هشت بخش و در سه سطح مشغول فعالیت است که از شهریور کار خود را شروع و تا پایان اسفند ادامه دارد واختتامیه در اردیبهشت ماه برگزار می شود.
 
حجت الاسلام جوادی آملی ادامه داد: هشت بخش امسال شامل تدوین کتاب، مقاله نویسی، خلاصه نویسی کتاب، وبلاک نویسی، مکاتبه ای، اینترنتی، پیامکی است.
 
وی تصریح کرد: امسال یکی از اتفاقات این است که برخی از آثار را مخصوص این جشنواره آماده کرده ایم، این کتاب "قرآن در قرآن" برای سطح نخبگان است که در دبیرخانه جشنواره کتاب آسان سازی شده تحت عنوان "میزان شناخت قرآن" که چاپ هشتم خود را با تیراژ پنج هزار آماده شده است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.