رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء :

آیت‌الله جوادی آملی علوم مختلف را در خدمت فهم قرآن گرفته است

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی «اسراء» با اشاره به اینکه جشنواره قرآن از جنس فهم است، گفت: علوم باید در مسیر فهم قرآن قرار بگیرند و آیت‌الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم چنین عمل کردند.
يکشنبه، 17 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیت‌الله جوادی آملی علوم مختلف را در خدمت فهم قرآن گرفته است

ویرایش عکس شهریور 99

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی «اسراء» با اشاره به اینکه جشنواره قرآن از جنس فهم است، گفت: علوم باید در مسیر فهم قرآن قرار بگیرند و آیت‌الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم چنین عمل کردند.

 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، حجت‌الاسلام «مرتضی واعظ جوادی» رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی «اسراء» در نشست خبری اولین دوره جشنواره ملی ملکوت با تبریک ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و تقارن فرخنده افتتاح این جشنواره با آغاز دهه کرامت که به ولادت حضرت امام رضا(علیه السلام) منتهی می‌شود، گفت: در گذشته فهم دین به صورت عرضی و سطحی و همچنین بدون دستمایه‌های علمی صورت می‌گرفت که این امر باعث ایجاد انحرافاتی در فهم صحیح از دین می‌شد.
 
وی با بیان اینکه فهم دین همراه با دانش جلوه می‌کند، افزود: اگر فهم دین در کنار دانش قرار نگیرد فهم سطحی شکل گرفته که گاهی نیز ممکن است این فهم نادرست سبب کج‌روی شود.
 
حجت‌‍الاسلام مرتضی واعظ جوادی با اشاره اینکه بنیاد وحیانی اسراء در چند سال اخیر اقدام به انتشار آثار آیت‌الله جوادی آملی کرده است و در خصوص آثار ایشان کارهای پژوهشی مختلفی صورت گرفته است، اظهار داشت: در آثار و اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی به دلیل وجود شخصیتی که در کنار دانش به علوم قرآنی نیز توجه کرده‌اند پیام‌های بسیاری وجود دارد که با تحقیق و پژوهش باید پیام‌های این آثار را در زندگی به کار گیریم.
 
در آثار آیت‌الله جوادی آملی علم همراه با دانش متجلی است
 
وی با بیان اینکه در آثار آیت‌الله جوادی آملی هیچ روایتی وجود ندارد مگر اینکه از قالب علم گذشته باشد، خاطرنشان کرد: کتاب‌های این فقیه بزرگوار در مدلی علمی به عنوان پیام دینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و علم، فلسفه، عرفان، فقه و سایر علوم کارآمد در فهم دین باید به صورت فنی فراگرفته شوند چرا که علوم اسلامی نسبت به یکدیگر هم‌افزایی داشته و در یک منظومه علمی کنار هم قرار می‌گیرند.
 
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره ویژگی‌های آثار آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: در آثار آیت‌الله جوادی آملی پیام‌هایی که از آیات الهی و روایات دریافت می‌شود نه تنها از جایگاه علم بلکه از منظر علمی نیز مورد توجه قرار گرفته‌ به طوری که نوع نگاه ایشان به منابع دینی علاوه بر علمی بودن تخصصی و منظومه‌ای است که این امر باعث شده که هر کس بر اساس دیدگاه خود از هر آیه بهره ببرد.
 
وی با بیان اینکه در اندیشه و آثار این مرجع عالی‌قدر مصالح جوامع اسلامی و جهان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: نوع برقراری ارتباط با اندیشه‌های بزرگان دینی، متفاوت با سایر اندیشمندان است چرا که این افراد پیام‌های دینی و قرآنی را از منظر علم مورد توجه قرار می‌دهند و آن را با جهان اسلام هماهنگ می‌کنند به همین دلیل برقراری ارتباط با علمای دینی دشوار است.
 
رسالت فعالیت‌های قرآنی هدایت بشر است
 
حجت‌الاسلام واعظ جوادی با اشاره به اینکه دیدگاه علمی و منظومه‌ای به منابع دینی افزایش و عمق دانش بشری را در پی دارد، گفت: رسالت فعالیت‌های قرآنی هدایت بشر و استفاده از منابع دینی به قدر دانش و توانمندی‌های هر کسی است.
 
وی با بیان اینکه در تفسیر «‌المیزان» تمامی دانش‌ها در زمان خود به خدمت گرفته شد تا تفسیری به این شکل حاصل شود، خاطرنشان کرد: آیت‌الله جوادی آملی پس از آن تفسیر «تسنیم» را که از جریان‌ها و نگرش‌های مختلفی بهره گرفته بود در اختیار جوامع اسلامی قرار داد.
 
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه تفسیر «تسنیم» در سال 85 به عنوان اثر برگزیده جهان اسلام معرفی شد، افزود: مسئول فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی در نامه به آیت‌الله جوادی آملی آورده است: « این اثر، علم، عرفان، حکمت و کلام را در خدمت فهم قرآن گرفته است» بنابراین باید به این امر توجه داشت که قرآن فهم است و علوم باید در مسیر فهم آن قرار گیرند.
 
وی با بیان اینکه علم با عمل هماهنگ است، به حدیثی از امام علی(علیه السلام) اشاره کرد و افزود: علم قلعه صیانت از عمل است و اگر این دو از یکدیگر فاصله بگیرند به طوری که علم در عرصه عمل متجلی نشود برکت وجودی علم از بین خواهد رفت.
 
استمرار و بالندگی علم را در گروی عمل به آن است

 
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، استمرار و بالندگی علم را در گروی عمل به آن دانست و گفت: اگر علم فرصتی برای عمل نداشته باشد رشد و پویایی خود را از دست می‌دهد چرا که اگر علم در جامعه ساری شود پیشرفت ایجاد خواهد شد.
 
وی با اشاره به برخی از علومی که به دلیل عملی نشدن از رشد و بالندگی بازماندند، گفت: توجه به علوم جایگاه ویژه‌ای دارد که این توجه در علوم قرآنی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
حجت‌الاسلام آملی با بیان اینکه عمل به اندیشه قرآنی باید در راستای اهمیت به معارف دینی باشد، سطحی‌نگری به مباحث دینی را یکی از مهم‌ترین آسیب‌های حوزه‌ علوم دینی عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از افراد مشتاق ورود به عرصه‌های دینی و قرآنی هستند اما به واسطه نبود ابزار لازم برای ورود به این عرصه‌ها دچار انحراف در فهم و معرفت الهی می‌شوند که وجود برنامه‌های قرآنی می‌تواند هدایت‌گر آن‌ها باشد.
 
وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی ملکوت فهم نازل از دین نیست بلکه فهم متنزل از دین است، خاطرنشان کرد: جشنواره ملی ملکوت سعی دارد فهم عرضی را به فهم علمی و عملی تبدیل کند و آن را در جامعه گسترش دهد.
 
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه فهم علمی نیاز به مجاهدت دارد، افرود: ممکن است در طول برگزاری جشنواره ملکوت که به همت سازمان جهاد دانشگاهیان کشور و بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می‌شود، دانشجویان با ابهاماتی مواجه شوند که از مسئولان تقاضا دارم برای رفع شبهه‌های آن‌ها با برنامه‌ریزی عمل کنند تا این جریان علمی که به صورت مستمر برگزار خواهد شد در آینده نه چندان دور به نتایج خوبی برسد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط