با سخنرانی خجسته, بنیانیان, معینی پور و ذوعلم

نشست «بررسی ابعاد فرهنگی-اجتماعی راهپیمایی اربعین» برگزار شد

نشست «بررسی ابعاد فرهنگی-اجتماعی راهپیمایی اربعین» صبح امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.
چهارشنبه، 15 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نشست «بررسی ابعاد فرهنگی-اجتماعی راهپیمایی اربعین» برگزار شد

ویرایش عکس خرداد 99

نشست «بررسی ابعاد فرهنگی-اجتماعی راهپیمایی اربعین» صبح امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

 
به گزارش راسخون به نقل از تسنیم, نشست «بررسی ابعاد فرهنگی-اجتماعی راهپیمایی اربعین» با حضور دکتر حسن خجسته استادیار دانشکده صدا و سیما، دکتر حسن بنیانیان رئیس موسسه پیوست نگاری فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی دیگر از اساتید و صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی صبح امروز چهارشنبه 15 بهمن ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
 
در این نشست که به صورت طرح مباحث و نقد و بررسی دو طرفه صورت گرفت ابتدا حسن خجسته، استادیار دانشکده صدا و سیما و رئیس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با موضوع «راهپیمایی اربعین، بازنمایی رسانه‌ای از فرصت‌ها و چالش‌ها» به سخنرانی پرداخت.
 
همچنین مسعود معینی‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) و رئیس مرکز رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با موضوع «ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی راهپیمایی اربعین» سخنرانی کرد.
 
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی ذوعلم، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و  حسن بنیانیان,عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس موسسه پیوست نگاری فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ناقدان در این نشست به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
 
در این نشست خجسته با طرح موضوع «فرصت های پنهان راهپیمایی اربعین» گفت: در راهپیمایی اربعین بسیاری از ارزشهای ناب و خصوصیات استثنایی نهفته است که که برخی از آنها که ناشی از این تجمع تاریخ ساز نادر است به دلایلی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و بازنمایی خوبی از آن صورت نمی‌گیرد. نخستین آن, راهپیمایی اربعین نماد ارزش ژئوپلیتیکی تشیع است که این ارزش در طول سالهای بعد از انقلاب اسلامی فراهم شده و سرمایه  بزرگی نه فقط برای شیعه بلکه برای دنیای اسلام است.
 
وی اظهار کرد: در بررسی ابعاد راهپیمایی اربعین باید به نکاتی  همچون لزوم آینده پژوهی و آینده نگاری در خصوص کیفیت همایش عظیم اربعین حسینی, به رسمیت شناختن این واقعه سالیانه در ساختار فرهنگی و اجتماعی و ثبت و ضبط آن در محافل و مجامع داخلی و بین‌المللی، فرصت انگاشتن همایش عظیم راهپیمایی میلیونها انسان دین باور برای مقابله با گسست ارزشهای فرهنگی در جوامع مسلمان به ویژه در بین شیعیان مورد توجه قرار گیرد.
 
رئیس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات, افزود: باید از این فرصت برای تبلیغ و عینیت بخشیدن به شعار راهبردی"پیوند دین و سیاست" و جلوگیری از بازتولید و اثر بخشی شعار کهنه استعمار " جدایی دین از سیاست" بهره گیری کرد.
 
خجسته با بیان این که راهپیمایی عظیم اربعین فرصتی برای افزایش عمق و نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در میان شیعیان کشورهای حاضر در این مراسم است, گفت: تقویت نظام فرهنگی شیعه در باز تولید و باز توزیع خود در مقابل نظامهای رقیب با تاسی به فرهنگ عاشورا با فرصتهای تازه همزیستی مسالمت آمیز و غیر تعارضی هویتهای متنوع فرهنگی و همپوشانی نقاط ضعف مقطعی نظام های فرهنگی مسلط از دیگر فرصت‌هایی است که باید از راهپیمایی عظیم اربعین بهره برداری کنیم.
 
وی تصریح کرد: همچنین باید موضوعاتی چون تعمیم و تعمیق دلبستگی‌های فرهنگی مذهبی تشیع به الگوها و انگاره های فرهنگی هویتی و ملی, تقویت و توانمند سازی جریانات فرهنگی ناب و اصیل دینی و مذهبی با تولید هویت یکپارچه و فرهنگ ساز برای مقابله با جریانات فرهنگی رقیب در بررسی ابعاد فرهنگی اجتماعی این همایش عظیم مورد توجه قرار گیرد و در برنامه ریزی ها به آن توجه  شود.
 
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: ارائه الگویی جدی از همبستگی و همزیستی و یکسان سازی فرهنگی با محوریت تعالیم شیعه در عصر جهانی شدن از دیگر موضوعات مهمی است که فرصت و بستر استفاده و بهره برداری از آن در سایه این همایش عظیم به وجود آمده و نباید مورد غفلت واقع شود.
 
در ادامه این نشست بنیانیان و حجت‌الاسلام ذو علم نقد و نظرات خود را راجع به مطالب مطرح شده بیان کردند و در پایان مسعود معینی پور مقاله و تحقیق خود را با موضوع «ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی راهپیمایی اربعین» ارائه کرد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما