اهدای قوچ شبیه سازی شده «مارال» به مردم اصفهان

پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان، مارال - قوچ شبیه سازی - را به شهرداری اصفهان اهدا کرد تا به عنوان یکی از توانمندی ها و دستاوردهای علمی و فناوری اصفهان در پارک صفه در معرض دید شهروندان و گردشگران قرار گیرد.
سه‌شنبه، 14 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهدای قوچ شبیه سازی شده «مارال» به مردم اصفهان

 پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان، مارال - قوچ شبیه سازی - را به شهرداری اصفهان اهدا کرد تا به عنوان یکی از توانمندی ها و دستاوردهای علمی و فناوری اصفهان در پارک صفه در معرض دید شهروندان و گردشگران قرار گیرد.

 

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا ، این قوچ شبیه‌سازی شده در راستای کمک به حفظ گونه های در معرض انقراض در پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان که در اصفهان مستقر است تولید و 30 تیر ماه جاری از یک راس گوسفند متولد شده است.

 

دکتر محمد حسین نصراصفهانی، رییس پژوهشکده در مراسم اهدای مارال" به شهردار اصفهان، اظهار کرد: همانطور که اصفهان را به عنوان شهر گنبدهای فیروزه‌یی در جهان می‌شناسند در زمینه علم نیز آن را شهر شبیه سازی ایران می دانند.

 

وی افزود: در پژوهشکده رویان اصفهان نزدیک به 100 نفر متخصص دکتری و فوق لیسانس مشغول به فعالیت هستند و کار کردن در چنین سطحی نه تنها در اصفهان بلکه در ایران بی نظیر است.

 

نصر اصفهانی با اشاره به تاریخچه عمل شبیه‌سازی اظهار داشت: نخستین بار انگلیسی‌ها گوسفندی را به نام دالی شبیه‌سازی کردند که بازتاب خبری بسیار وسیعی در جهان ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه پس از آن استفاده‌های دیگری از شبیه‌سازی حیوانات شد، ادامه داد: یکی از این کاربردها ساخت داروهای خاص به عنوان پروتئین‌های نوترکیب مانند انسولین در شیر حیوانات بود.

 

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان، تکثیر حیوانات با ارزش از طریق شبیه‌سازی را دیگر استفاده دانشمندان از این عمل عنوان کرد و افزود: تولید حیوانات در حال انقراض از طریق شبیه‌سازی بین گونه‌ای نیز سومین استفاده از علم جدید شبیه‌سازی بود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه پژوهشکده رویان نیز به هر سه هدف در شبیه‌سازی حیوانات دست یافته است، بیان داشت: تولید دارو در شیر شنگول، منگول و حبه انگور نشان از موفقیت عمل شبیه‌سازی در کشور دارد.

 

نصر اصفهانی، پروژه کار روی قوچ قمیشلو که منحصر به جغرافیای استان اصفهان است و جزءگونه‌های در حال انقراض محیط زیست به حساب می‌آید را پروژه مهم موسسه رویان عنوان کرد و گفت: ارزش این حیوان در این است که از طریق گوسفند معمولی و داشتن یک سلول کوچک از قوچ قمیشلو می‌توان هزاران قوچ را تکثیر کرد.

 

رئیس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان هدف از این کار را پی بردن مردم به ارزش حیات وحش و حفظ آن دانست و افزود: تولید این قوچ شبیه‌سازی شده در کشور نشانه پیشرفت علمی در صنعت بیولوژیک کشور است چرا که در دنیا کشورهای بسیار محدودی توان انجام این عمل شبیه‌سازی روی حیوانات را دارند.

 

وی در ادامه به فعالیتهای پژوهشگاه رویان در زمینه نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف اشاره کرد و گفت: امروز پسری 11 ساله ای را داریم که توانسته‌ایم با خون ذخیره شده بندناف او که در کودکی ذخیره کرده بودیم، سرطان خون او را درمان کنیم.

 

نصر اصفهانی اضافه کرد: بانک سلولهای بنیادی خون بندناف را می‌توان برای افراد دیابتی، سرطانی و بیماری‌های خاص نیز استفاده کرد.

 

/117/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما