دکتر سید عباس صالحی:

دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر تبدیل کنیم | فضای مجازی معطّر به قرآن شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن حلقه ارتباط مسلمانان است افزود : دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر تبدیل کنیم.
سه‌شنبه، 4 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: اخبار و تحلیل راسخون
موارد بیشتر برای شما
دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر تبدیل کنیم | فضای مجازی معطّر به قرآن شود
 ویرایش عکس دی ماه 98

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن حلقه ارتباط مسلمانان است افزود: دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر تبدیل کنیم.

به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طی سخنانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با قرآن پیوند عمیق و گسترده‌ای دارد، گفت: این کشور با قرآن متولّد شد و مسیر خود را با قرآن طی کرد. رهبران این کشور چه امام راحل (ره) و چه رهبر معظم انقلاب علاوه بر کمالات مختلفی که در علوم مختلف داشته‌اند به عنوان مفّسر شناخته می‌شوند.

وی در این باره افزود: اخیراً از رهبر فرزانه انقلاب، تفسیر سوره «برائت» منتشر شده است؛ تفسیری که پیش از انقلاب تالیف شد و هم‌اکنون در مجلدی منتشر شده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در سطوح مختلف، ارتباط با قرآن کریم را گسترانیده است؛ گفت: قرآن، گل و گلاب است و هر کس با گل بنشیند، معطّر می‌شود. قاریان در گوشه گوشه این کشور به نغمه‌های قرآنی می‌پردازند؛ حافظان با حفظ آیات قرآن هنرنمایی می‌کنند و هنرهای قرآنی دیگری که همگی ناظر بر اهتمام این کشور به قرآن کریم است.

صالحی، انس معنایی با قرآن را ضروری دانست و گفت: انس معنایی با قرآن کریم یعنی افراد از لفط عبور کنند و به معنا برسند؛ امروزه در حوزه ترجمه‌ که پیش از انقلاب مهجور بود، موفق بودیم و به ده‌ها ترجمه دست یافتیم؛ ده‌ها دانشگده تشکیل و هزاران پایان‌نامه قرآن تدوین شده است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی توانسته گنجینه‌ای از قرآن را به نشان در بیاورد، گفت: نکته دیگری که مورد توجه است، ارتباط وجودی با قرآن است اینکه انسان وجوداً قرآنی شود و طعم قرآن را پیدا کند؛ این ارتباط در انقلاب، دفاع مقدس و مداقعان حرم نمود داشت، کسانی که با آیات قرآن وجودشان تحوّل یافته و این اندیشه در فکر و وجود و عملشان متبلور شده است؛ کسانی که با یک آیه حرکتشان را پیش بردند تا جایی که به مقام «عند سدرة المنتهی» رسیدند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سه ساحت لفظی، معنوی و وجودی اتفاقات قرآنی زیادی را رقم زده است و این اتفاقات قابل قیاس با پیش از انقلاب نیست، افزود: قالب هنر و ادبیات، قالبی است که از معنا به وجود می‌زند و هنرهای اسلامی ما باید  ارتباط بیشتری با قرآن داشته باشند؛ چراکه قرآن هنر اعجاز را در بر دارد و چنانچه هنرها با قرآن نزدیک شوند از مائده قرآنی بهره‌مند خواهند شد.

وزیر ارشاد با بیان اینکه در بخش هنرهای نمایشی و فیلنامه‌ها باید قرآن نمود داشته باشد به اثرگذاری انیمیشین «فیلشاه» اشاره کرد و گفت: دهه پنجم انقلاب را باید به دهه هنر تبدیل کنیم. رهبر فرزانه انقلاب نسبت به ضروررت بهر‌مندی از بستر فضای مجازی در مقطع کنونی جوامع بشری تاکید دارند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید قرآن در این فضا ظهور و بروز داشته باشد و کسانی که به قرآن تعلّق خاطر دارند باید فضای مجازی را معطّر به قرآن کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان اینکه قرآن حلقه ارتباط مسلمانان است، خاطر نشان کرد: فرصت‌های بین‌المللی برای ارتباطات قرآنی بیش از گذشته تعمیق و تطبیق داده شود  و مسابقات بین‌المللی قرآن می‌تواند یکی از این فرصت‌ها باشد و قرآن به عنوان باب مکالمات با ملل مختلف قرار داده شود.
/2759/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.