صیانت از موقوفات جزو رسالت های اصلی آستان قدس است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: یکی از رسالت های مهم و اصلی ما صیانت از موقوفات است که در این زمینه با جدیت اقدام می کنیم.
يکشنبه، 17 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: جواد اعتمادی
موارد بیشتر برای شما
صیانت از موقوفات جزو رسالت های اصلی آستان قدس است
به گزارش راسخون، سید مرتضی بختیاری روز یکشنبه در نشست بررسی اختلافات و مسائل میان دستگاه های اجرایی قزوین با آستان قدس رضوی افزود: اگر در صیانت از موقوفات سستی صورت گیرد موجب می شود دیگر کسی برای وقف انگیزه نداشته باشد در حالی که جدیت در صیانت از موقوفات باعث شده موقوفات 200 تا 600 ساله در کشور داشته باشیم.
بختیاری خاطر نشان کرد: با همه این موارد گره کشایی در دستور کار آستان قرار دارد و سعی می کند تا آنجا که ممکن است برای رفع مشکلات و نیازهای مردم در اراضی وقفی اقدام نماید.
وی ادامه داد: درآمد آستان قدس رضوی از طریق نذورات و موقوفات تامین می شود و با توجه به فروش بخشی از اراضی آستان نگران هستیم که آستان در آینده خود را چگونه مدیریت کند.
بختیاری با اشاره به خیل عظیم دوستداران امام رضا(ع)،افزود: پیش بینی شده بود که تا سال 1400 زائران داخلی و خارجی مشهد مقدس به 30 میلیون نفر افزایش یابد در حالی که این رقم در سال گذشته به دلیل ارادت و عشق مردم محقق شد.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آستان برای مدیریت و تکریم زائران هیچ بودجه دولتی ندارد و از طریق نذورات و موقوفات به رفع نیازها و مدیریت خود اقدام می کند.
این مسئول آستان قدس رضوی گفت: در ایام خاص سال مانند شب های قدر و ایام عاشورا و تاسوعا تمامی صحن ها و بست های آستان مملو از زائر می شود و باید برای تکریم زائران به فکر توسعه حرم باشیم.
وی ادامه داد: هم اکنون برای توسعه آستان قدس و ایجاد یک صحن جدید در حرم به ده ها هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که باید از طریق درآمد موقوفات و کمک خیران اقدام شود.
بختیاری اضافه کرد: آستان قدس در چند پروژه بزرگ از جمله احداث آزادراه 6 بانده مشهد-قوچان و آبرسانی به خراسانات سرمایه گذاری کرده و تقریبا به دلیل کمبود اعتبار امکان سرمایه گذاری در طرح های عمرانی و خدماتی در سایر مناطق از جمله قزوین را ندارد.
بختیاری ادامه داد: موقوفات به 2 دسته خاص و عام تقسیم می شوند که موقوفات شهرستان آبیک و منطقه حکم آباد قزوین از نوع اول بوده و باید حتما در آمد آنها در حرم خرج شده و نمی تواند صرف چیزهای دیگر شود.
وی همچنین گفت: دستگاه های اجرایی استان اگر به رای هیات کارشناسی در خصوص قیمت تعیین شده اراضی موقوفه اعتراض دارند ما دوباره درخواست آنها را بررسی می کنیم و در پروژه های عام المنفعه مانند آبرسانی حتما همکاری لازم را خواهیم داشت.
بختیاری خاطر نشان کرد: با تمامی محدودیت ها آمادگی لازم در آستان قدس وجود دارد تا در طرح های عام المنفعه مانند آب رسانی و احداث جاده و رفع محرومیت ها در استان قزوین با رعایت اولویت بندی اقدام کند


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما