تراکتور از محرومیت گریخت/تخطی فدراسیون فوتبال از قانون فیفا!

فدراسیون فوتبال شکایت تراکتورسازی علیه مهدی ترابی را رد کرده اما در عین حال هیچ محرومیتی برای این باشگاه در نظر نگرفته است.
سه‌شنبه، 17 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
تراکتور از محرومیت گریخت/تخطی فدراسیون فوتبال از قانون فیفا!
فدراسیون فوتبال شکایت تراکتورسازی علیه مهدی ترابی را رد کرده اما در عین حال هیچ محرومیتی برای این باشگاه در نظر نگرفته است.

*فوتبال ایران انگار به قراردادهای عجیب و غریب عادت کرده است و مرجعی هم نیست که برای یک بار هم شده جلوی این ریخت و پاش ها و تخلفات را بگیرد. معمولا هم وقتی کار به شکایت می کشد، ابتدا طرفین دعوا با توپ پر علیه هم حرف می زنند و دست آخر با سلام و صلوات همه چیز پشت پرده ختم به خیر می شود و هرکس به سرنوشتی که برایش رقم خورده، راضی است.

*اما جدیدترین پرونده عجیب این روزهای فوتبال ایران که بازهم کار به شکایت کشیده شد، قراردادی بود که مهدی ترابی ستاره ملی پوش سایپا با باشگاه تراکتورسازی منعقد کرده بود تا خدمت سربازی خود را در تبریز سپری کند. پس از این که تراکتورسازی بعد از واگذاری به محمدرضا زنوزی، از جذب بازیکن سرباز منع شد، ترابی از رفتن به این تیم منصرف شد و با گرفتن معافیت تحصیلی و رفتن به دانشگاه، با هماهنگی نارنجی پوشان، به پرسپولیس پیوست. اینجا بود که زنوزی علیه این بازیکن و باشگاه های پرسپولیس و سایپا شکایت کرد!

*زنوزی گفته بود" چیزی که می دانم مهدی ترابی در پایان فصل با تراکتورسازی قرارداد بسته و قراردادش هم موجود است. این بازیکن با توجه به قراردادی که دارد باید به تیم ما بیاید ضمن اینکه پرسپولیس از پنجره نقل و انتقالات محروم است و حق جذب بازیکن ندارد. ما این پرونده را دنبال می کنیم. اگر در ایران نتیجه نگیریم، حتما از طریق فیفا آن را پیگیری خواهیم کرد و پرسپولیس را از یک پنجره نقل و انتقالاتی دیگر محروم می کنیم".

*حالا اما بعد از کش و قوس 3 ماهه، کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال شکایت باشگاه تراکتورسازی علیه باشگاه های سایپا و پرسپولیس و مهدی ترابی را به دلیل نداشتن مهر و تاریخ! رد کرده است و هیچ محرومیتی هم متوجه کسی نشده در حالی که در چنین پرونده هایی بالاخره یک طرف دعوا مرتکب تخلف شده و باید با محرومیت روبرو می شد.

*یک وکیل حقوقی فوتبال درباره رای صادره کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال گفت: باشگاه تراکتورسازی سال گذشته که هنوز ترابی با سایپا قرارداد داشت به این بازیکن پیشنهاد داد که خدمت سربازی اش را فصل آینده در این تیم سپری کند و ترابی هم با این باشگاه قرارداد بست. بعد از این ماجرا باشگاه تراکتورسازی دچار تغییر و تحولات شد و دیگر قادر به جذب سرباز نبود بنابراین باشگاه های سایپا و پرسپولیس بعد از تفاهم بر سر انتقال ترابی به سرخپوشان پایتخت مدعی شدند که تراکتورسازی نباید بدون رضایت تیم ترابی با این بازیکن قرارداد می بست و این تیم تبریزی تخلف کرده است.

*وی افزود: ترابی با باشگاه سایپا قرارداد داشته و این باشگاه تراکتورسازی بوده که بازیکن را وسوسه کرده است. به این دلیل باید قانون فیفا اجرا و این باشگاه تبریزی باید از 2 پنجره نقل و انتقالاتی محروم می شد.

*نکته قابل تامل در رای صادره فدراسیون فوتبال اینجاست که دقیقا پرسپولیس فصل گذشته به دلیل تخلف مشابه و وسوسه بازیکن(مهدی طارمی که قرارداد خود را با ریزه اسپور زیر پا گذاشت) از 2 پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد اما در این رای خبری از محرومیت باشگاه متخلف نیست.

*وقتی متولی فوتبال آشکارا قوانین فیفا را نقض می کند، چه امیدی می توان به اصلاح وضعیت موجود فوتبال داشت؟ با این آرای فرمایشی و مماشات کردن با متخلفان، قطعا بازهم شاهد قراردادهای اینچنینی در فوتبال باید باشیم. وقتی متولی به جای سرلوحه قراردادن و اجرای قانون، با ریش سفیدی رای صادر می کند، نباید انتظار پیشرفت فوتبال را داشته باشیم. در چنین شرایطی است که فساد، زدوبند، هرج و مرج و دلالیسم رشد می کند و فوتبال به قهقرا می رود.


به قلم: مجتبی سیدی


 

مطلب مرتبط
آیا FIFA، فدراسیون فوتبال را محروم می‌کند؟!

برخی فوتبالی‌هااطلاعات اشتباه به مجلس دادند / نمایندگان مقصر نیستند
فدراسیون فوتبال : تعلیق برخی دلیل محکومیت‌شان نیست



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.