ابراهیمی دینانی: به جاودانگی نرسیدن فلاکت است، این راه را باید با کمال رفت و کمال هم همان آگاهی است

چهره ماندگار فلسفه گفت: عقل و عشق با هم یک مزاج دارند، محبت و حکمت با هم جنگی ندارند. عقل واقعی با عشق واقعی هیچ نزاعی ندارد.
يکشنبه، 11 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابراهیمی دینانی: به جاودانگی نرسیدن فلاکت است، این راه را باید با کمال رفت و کمال هم همان آگاهی است
چهره ماندگار فلسفه گفت: عقل و عشق با هم یک مزاج دارند، محبت و حکمت با هم جنگی ندارند. عقل واقعی با عشق واقعی هیچ نزاعی ندارد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر، غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه و عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران در برنامه معرفت که از شبکه ۴ سیما پخش می شود، در تفسیر اشعاری از وحشی بافقی اظهار داشت: وحشی بافقی شاعر بزرگی است ولی کمتر شناخته شده است. اتم و غیراتم و ذرات زیر اتمی و کل این جهان از ذرات زیراتمی تشکیل شده است. حالا این ذرات چرا همدیگر را جذب می کنند و تحرک دارند؟

دینانی اظهار داشت: ذره چرا حرکت می کند چون در درونش میل است و میل، محبت است. محبت هم عشق است. پس اگر هر ذره ای با محبت حرکت می کند کل هستی با محبت حرکت می کند و این حرکات خاص به سوی مقصد خاصی حرکت می کنند.

این چهره ماندگار فلسفه افزود: حرکت ذره پویایی است. محبت، کشش است و حرکتش کشش است و هر کششی کوششی دارد. کشش و کوشش، جذب و انجذاب، فعل و انفعال اینها یک معنی را القا می کنند. این جذب و انجذاب بی هدف نیست. مقصد خاصی دارد یعنی هدفی دارد.

وی با اشاره به یکی از آیه های قرآن گفت: خداوند می گوید من گنج پنهانی بودم، دوست داشتم شناخته شوم، آدم را آفریدم، اصل آفرینش محبت است. در آفرینش عالم در کل کائنات انسان تک است، گل سرسبد عالم هستی آدم است و آدم بر اساس آزادی آفریده شده است.

وی اظهار کرد: اگر عالم نبود، انسان نبود. آزادی هم معنی پیدا نمی کرد. آفرینش انسان، آفرینش آزادی است. انسان بین طبیعت و فرهنگ است. اگر انسان در این عالم نبود، فرهنگ هم وجود نداشت. فرهنگ از اندیشه می آید. فرهنگ محصول اندیشه است. آنجا که اندیشه نیست، فرهنگ هم نیست. اندیشه، فرهنگ می آفریند. اگر فرهنگ های گوناگون بخواهند با هم گفتگو کنند، باید اندیشه ها با هم گفتگو کنند. پس راه تفاهم گفتگو است.

دینانی گفت: حالا طبیعت زیباتر است یا فرهنگ؟ طبیعت زیباست. اندیشه هم زیباست. اما عمق طبیعت کوتاه است. اندیشه بسیار عمیق است. بین طبیعت و اندیشه فرق است. بین تن و روح فرق است.
وی گفت: آنچه از طبیعت است همین است که هست، اما آنچه از هنر است اعماق دارد. عمق هنر بیشتر از عمق طبیعت است. هنر زاییده دست انسان است. هنر به دست انسان آفریده می شود. آنچه به اندیشه بازمی گردد، اعماق دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: فرق بین چیستی و کیستی چیست؟ آن چیست، سوال از ماهیت است و آن کیست، سوال از وجود است. وجود و ماهیت بحثی بسیار پیچیده  است که توسط صدرالمتألهین مطرح شده است. با چیستی پرسش از ماهیت می کنیم و با کیستی پرسش از وجود می کنیم.

این چهره ماندگار فلسفه گفت: بین ابداع و اختراع چه فرقی است؟ ابداع و اختراع به چه معنی است؟ در اختراع مصالح به کار می رود و دارای یک سیستم است، اما اگر اندیشه اولی نبود و این مسائل را کنار هم نمی گذاشت آن اختراع هم نبود. آن اندیشه ای که این مسائل را کنار هم گذاشته است از ابداع پدید می آید.

دینانی افزود: عقل و عشق با هم یک مزاج دارند، محبت و حکمت با هم جنگی ندارند. عقل واقعی با عشق واقعی هیچ نزاعی ندارد.

وی ادامه داد: ما در ادبیات پارسی خیلی معنای عمیق و دقیقی داریم که متأسفانه به آن توجه نشده است. در ادبیات پارسی ما معانی ای نهفته است که مظلوم واقع شده است. باید اینها دوباره احیا شوند. ما باید اینها را دوباره از نو بخوانیم.

این چهره ماندگار فلسفه تصریح کرد: به جاودانگی نرسیدن فلاکت است، این راه را باید با کمال رفت و کمال هم همان آگاهی است. انسان هر اندازه با آگاهی پیش می رود و آگاه تر می شود، در محاصره ناآگاهی های بیشتری قرار می گیرد. ما در دایره ناآگاهی ها گرفتاریم. باید این حصارها را مرتب بشکنیم، دیوارهای جهل و نادانی را یکی پس از دیگری باید شکست و عبور کرد تا به جاودانگی نزدیک شویم.

دینانی افزود: اعمال ما در این عامل مُلکی است، چون خود این عالم ملکوت دارد، اعمال ما هم ملکوتی است. ما بعد از این عالم به ملکوت اعمال خود دست پیدا می کنیم. اصلاً معنی معاد همین است. یعنی بعد از این عالم به ملکوت اعمال خود دست پیدا می کنیم.

وی ادامه داد: جاذبه میل است و میل جاذبه. زمین با جاذبه می گردد. هر چیزی یک جاذبه ای دارد. اگر زمین جاذبه دارد، جاذبه عالم ملکوت چندین برابر جاذبه زمین است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر ظاهری در این عالم باطنی دارد. ما غرق در ظاهر می شویم و از باطن غافل می شویم. باید در عین حفظ ظاهر به باطن هم توجه داشته باشیم. اگر ظاهر نباشد باطنی هم وجود ندارد.



 

مطالب مرتبط
روایت آیت‌الله اراکی از پاسخ منفی ۱۰۰ کشور به آمریکا برای تحریم اجلاس وحدت اسلامی
محبت به یتیم در کلام پیامبر(ص) + فیلم
۳ عامل عاقبت بخیری از نگاه امام جعفر صادق(ع) + فیلم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها