روزنامه آلمانی: چگونه ایران چهل سال بعد از انقلاب به قدرت بزرگی تبدیل شده است؟

یک روزنامه آلمانی در مطلبی به گسترش روزافزون قدرت ایران در منطقه و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران چهل سال بعد از انقلاب با وجود مخالفت ها و مقاومت ها و دشمنی های زیاد از طرف غرب و به ویژه آمریکا اشاره کرد.
چهارشنبه، 26 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روزنامه آلمانی: چگونه ایران چهل سال بعد از انقلاب به قدرت بزرگی تبدیل شده است؟
یک روزنامه آلمانی در مطلبی به گسترش روزافزون قدرت ایران در منطقه و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران چهل سال بعد از انقلاب با وجود مخالفت ها و مقاومت ها و دشمنی های زیاد از طرف غرب و به ویژه آمریکا اشاره کرد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی به روند افزایش قدرت ایران بعد از سقوط رژیم شاهنشاهی در کشورمان پرداخته و نوشت: حدود 40 سال پیش شاه از ایران فرار کرد و از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 با وجود همه مسائل و مقاومت آمریکا این نظام همچنان بر ایران حاکم است.

شاه در زمان فرار رسما از سفری به مناسبت تعطیلات سخن گفت. اما فرار وی از ایران در واقع پایان سلطنت 2500 ساله شاهنشاهی بود. زمانی که رضا شاه پهلوی و همسر وی فرح در 16 ژانویه 1979 از تهران به سمت مصر پرواز کردند باید یک خداحافظی قطعی از کشورشان می کردند. حدود سه ماه بعد از این پرواز آیت الله روح الله خمینی جمهوری اسلامی در این کشور را اعلام کرد.

در ادامه این مطلب آمده است که فرار شاه و سقوط آن یک تحول عظیم در خاورمیانه و آغاز خصومت میان ایران و ایالات متحده را مشخص کرد. این دشمنی تحت ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" یک نقطه اوج جدید را به دست آورده است. بر اساس گزارش های منتشر شده اطرافیان ترامپ اخیرا امکان حمله نظامی علیه تهران را مورد بررسی قرار می دهند.

در ادامه این مطلب آمده است: سرنوشت شاه و کشور او به صورت تنگاتنگ با سیاست آمریکا در خاورمیانه در هم آمیخته است.

نویسنده در ادامه به مشارکت سازمان سیای آمریکا با سازمان اطلاعات انگلیس در سال 1953 برای به پا کردن یک کودتا علیه نخست وزیر منتخب ایران یعنی محمد مصدق اشاره کرده و نوشت: پس از این کودتا، شاه به یک متحد مهم و مشتری تسلیحات آمریکا تبدیل شد. ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا در آن زمان حاکم مستبد ایران را یک دوست قدیمی و یک رئیس پیشرفته و یک دولتمرد تراز اول جهانی نامید.

اما در ایران خیلی ها اساسا نظر دیگری داشتند. شاه خود را به عنوان یک اصلاح طلب متمرکز روی فرهنگ غرب می دید و با سرکوب وحشیانه مخالفان با کمک پلیس مخفی ساواک دشمنان زیادی را برای خود خلق کرد. با این همه غرب به رهبری آمریکا از شاه حمایت می کرد.

حکومت پهلوی کنترل صنایع نفتی را برای شرکت های غربی تضمین می کرد. بخصوص ایران به عنوان یک مهره ضد کمویستی علیه اتحاد جماهیر شوروی برای غرب و آمریکا مطرح بود. آنچه که ایرانی ها را علیه شاه و قدرت فاسدش قرار داد خود بزرگ بینی او بود. رضا پهلوی خود را پادشاه پادشاهان می نامید. بنابراین او در سال 1971 سالگرد 2500 ساله نظام شاهنشاهی در ایران را به طرز با شکوه و مجللی جشن گرفت.

در ادامه این مطلب آمده است: شاه ایران در برابر مقاومت روزافزون علیه سلطنتش بدون قدرت و ناتوان بود. اعلان ها از طرف مردم برای بازگرداندن آیت الله خمینی به وطن از تبعید بلند تر شد. زمانی که خمینی بعد از بازگشت از تبعید رژیم پهلوی را غیر قانونی اعلام کرد شاه پهلوی فرار کرد.

 این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: امام خمینی در اول فوریه سال 1979 به تهران آمد. میلیون ها ایرانی استقبال با شکوهی از وی به عمل آوردند. انقلاب پیروز شد و با جمهوری اسلامی یک دوران جدید در ایران آغاز شد. آیت الله خمینی اساس حاکمیت در کشورش را نه تنها بر مبنای اسلام گرایی بلکه تمرکز بر آمریکا ستیزی می دانست.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: حمایت واشنگتن از صدام حسین در جنگ هشت ساله ایران و عراق و شلیک یک هواپیمای مسافربری ایران از طریق ناو آمریکایی در سال 1980 با 290 کشته دشمنی بین ایران و آمریکا را تشدید کرد. حالا با رویکرد رویارویی ترامپ علیه ایران این دشمنی به نقطه اوج خود رسیده است.

این روزنامه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت: تحریم های ایالت متحده و این دیدگاه که ما دائما در معرض حملات آمریکا قرار داریم جهان بینی جمهوری اسلامی ایران را شکل می دهد. علاوه بر این جمهوری اسلامی یک نفرت غیر قابل آشتی هم ازاسرائیل دارد.

امروزه همچنان صدور انقلاب یک نیروی محرک در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است و این چیزی است که رقبا و مخالفان علنی ایران یعنی عربستان سعودی درباره آن هشدار می دهند.

نویسنده در ادامه به تلاش ایران برای گسترش نفوذ و قدرت خود در منطقه اشاره کرده و نوشت: برنامه اتمی ایران و ساخت موشک هایی با برد بالا برای دشمنان ایران مانند آمریکا و حکام عرب و اسرائیل یک اقدام تحریک آمیز خطرناک محسوب می شود.

در ادامه این مطلب آمده است: عملا ایران برنده بزرگ ژئواستراتژیک سال های گذشته است. نظام جمهوری اسلامی با وجود همه مخالفت ها و مقاومت ها توانسته است نفوذ سیاسی و نظامی خود در منطقه را به طور مداوم افزایش دهد. هدف بلند پروازانه ایران برای ساخت یک نوع هلال شیعی در منطقه از خلیج فارس تا دریای مدیترانه همواره بیش از پیش به تخقق نزدیکتر می شود.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: بعد از لغو توافق هسته ای ایران از طرف ترامپ حالا  رئیس جمهور آمریکا می خواهد جمهوری اسلامی را با همه ابزار به زانو در آورد. اما در حال حاضربه نظر نمی رسد وی بتواند  این کار را به سرعت انجام دهد.




 

مطالب مرتبط
ساخت و ساز غیرمجاز و زمین‌خواری نورچشمی‌ها در لواسان/ قانون اجرا نمی‌شود
چرا تیم ملی ایران به دنبال پیروزی برابر عراق است؟
پاسخ حسین شریعتمداری به ادعاهای سروش و کدویور در مستند بی‌بی‌سی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.