زاکربرگ و اقدام‌های حاشیه‌ساز او در فیسبوک (بخش اول)

از تشکیل شبکه اجتماعی فیسبوک 15 سال می‌گذرد؛ شبکه اجتماعی که از آغاز راه‌اندازی تاکنون با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. به بهانه پانزدهمین سال تشکیل این شبکه اجتماعی نگاهی کوتاهی به اشتباهات فاحشی که در این پلتفرم رخ داده است خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 16 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
زاکربرگ و اقدام‌های حاشیه‌ساز او در فیسبوک (بخش اول)
از تشکیل شبکه اجتماعی فیسبوک 15 سال می‌گذرد؛ شبکه اجتماعی که از آغاز راه‌اندازی تاکنون با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. به بهانه پانزدهمین سال تشکیل این شبکه اجتماعی نگاهی کوتاهی به اشتباهات فاحشی که در این پلتفرم رخ داده است خواهیم کرد.
 

شروعی مرموزانه

حرکت سوال‌برانگیز زاکربرگ به سال 2004 برمی‌گردد؛ زمانی که او هم‌موسس خود، ادواردو لوئیز ساورین، در حرکتی مشکوک کنار گذاشت.

 این حرکت موموزانه زمانی رخ داد که این شبکه اجتماعی تازه یک ماه بود که راه‌اندازی شده بود. این کار زاکربرگ موجب شد که خیلی زود او با پرونده‌های دادگاهی از جانب ساورین و دیگر دوستان هم‌دانشگاهی او، تیلر وکامرون وینکلوس رو‌به‌رو شود. آنها مدعی بودند که زاکربرگ کانسپت این پلتفرم را دزیده است. با این کار، آن زمان زاکربرگ به این دو برادر 20 میلیون دلار باج داد و آنها را در سهام فیسبوک شریک کرد. وینکلوس‌ها با مقداری از آن پول در بیت‌کوبن (یک رمز ارز و نظام پرداخت جهانی است) سرمایه‌گذاری کردند و هم‌اکنون با این سرمایه‌گذاری میلیاردر شده‌اند.


سیستم تبلیغاتی فیس‌بوک

Facebook Beacon سیستم تبلغاتی فیسبوک است در سال 2007 راه‌اندازی شد. این سسیتم تبلیغاتی، اطلاعات را از سایت‌هایی که قصد تبلیغات داشتند، گرفته و به فیس‌بوک روانه می‌کرد. این سایت‌ها قابلیت انتشار اطلاعات مربوط به کاربر فیسبوک را داشتند. در نهایت، این سیتسم تبلیغاتی در سال 2009 به کار خود در فیسبوک پایان داد.
 

«اینترنت برای همه» یا طرح استعمار دیجیتالی؟

بر اساس اداعای زاکبرگ این شبکه اجتماعی برای اتفاقات خوب در جهان تنظیم شده است! و طرح «فری‌بیسیک» فیسبوک که اینترنت رایگان به کل جهان ارائه می‌دهد، راهی مناسب برای رسیدن به این نیت است.

اگرچه، بعدها مشخص شد طرح «اینترنت رایگان» کاملا محدود به فیسبوک و یک سری سایت‌های منتخب که توسط این شبکه اجتماعی انتخاب شده بودند، می‌شد. این شرکت حتی به دلیل این کار متهم به استعمار دیجیتالی شد (این طرح تنها وبگاه های محدودی مانند فیس بوک که از پیش انتخاب شده هستند را در اختیار مردم قرار داده و مردم را در یک بخش از پیش تعیین  شده از اینترنت محصور می کند و دیگر رسانه های اجتماعی فرصتی برای رقابت نخواهند داشت) و موجب خشم بسیاری از کشورها شد.
 

برنامه‌های جاسوسی فیسبوک

در اکتبر سال 2010، وال استریت ژورنال فاش کرد 10 برنامه محبوب فیسبوک مانند فارم‌ویل (FarmVille) به شماره‌های کاربر دسترسی دارند و این امکان برای این برنامه‌ها فراهم می‌کند تا آنها به راحتی کاربر را دنبال کنند و از رفتار مجازی او باخبر باشند و این دسترسی اصلا ربطی به تنظیم فیسبوکی کاربر ندارد. هم‌چنین این برنامه‌ها قادر هستند دوستان کاربر را در فیسبوک دنبال کنند و حتی این شرکت سازنده این برنامه‌ها، اطلاعات کاربر فیسبوک را به دیگر شرکت‌ها می‌دهند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.