گوشت قرمز برای سلامتی بهتر است یا گوشت سفید؟

دانشمندان گوشت قرمز، سفید و گیاهان را از نظر سلامتی با هم مقایسه کردند.
چهارشنبه، 22 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
گوشت قرمز برای سلامتی بهتر است یا گوشت سفید؟
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ دانشمندان حین مطالعه چگونگی تاثیر مرغ و گوشت قرمز بر میزان کلسترول دریافتند گوشت سفید همانند گوشت قرمز ممکن است برای سلامتی قلب مضر باشد.

نویسندگان این پژوهش بر این باورند پروتیئن با منشاء گیاهی بهترین گزینه برای کنترل سطح کلسترول خون هستند.

پژوهش‌های قبلی اثبات کرده بودند گوشت قرمز، و نه مرغ، می‌تواند بیماری قلبی در افراد را افزایش دهد و پروتئین‌های با منشاء گیاهی می‌تواند از سیستم قلبی – عروقی محافظت کند. عقیده بر این بود که چربی‌های اشباع‌شده در گوشت قرمز باعث افزایش لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) یا کلسترول (بد) خون شود که همین موجب ابتلا افراد به بیماری قلبی می‌شود. ذرات (LDL) می‌تواند منجر به مسدود شدن عروق خونی شود.

همچنین این اعتقاد نیز وجود داشت که اندازه ذرات LDL نقش مهمی در ابتلا افراد به بیماری‌های قلبی داشته باشد. در مقایسه با ذرات بزرگتر LDL، ذرات کوچکتر برای جابجایی کلسترول در عروق خونی بهتر عمل می‌کنند.

با توجه به این موضوع، تیم تحقیقاتی جدید نگاهی به چگونگی تاثیر رژیم‌های غذایی با سطوح مختلفی از چربی‌های اشباع بر میزان کلسترول پرداخت.

برای این منظور، محققان 113 مرد و زن سالم در محدوده سنی 21 تا 65 سال را مورد مطالعه قرار دادند. نخست، آنها از شرکت‌کنندگان در این تحقیق خواستند تا به مدت دو هفته رژیم پیشنهاد شده تیم را اجرا کنند تا مشاهده کنند آیا آنها می‌توانند رژیم را ادامه بدهند یا خیر. سپس این تیم تحقیقاتی به طور تصادفی، رژیم برخی از شرکت‌کنندگان را با چربی زیاد اشباع شده و برخی دیگر را با چربی کم اشباع شده تغییر دادند.

در گروه‌های هدف، شرکت کنندگان هم از گوشت قرمز و هم از گوشت مرغ استفاده کردند و بعد به مدت 4 هفته بدون مصرف گوشت، شرکت کنندگان به رژیم غذایی معمول خود بازگشتند. سطوح فعالیت آنها نیز – همانطور که در برنامه هفتگی‌شان آمده بود – یکسان بود و از آنها خواسته شده بود تا مصرف ویتامین خاصی در این دوره نداشته باشند.

شرکت کنندگان همچنین در طی این تحقیق از موادغذایی در نظر گرفته شده، از جمله غذاهای مورد تایید تیم، غذاهای جانبی، نوشیدنی‌ها و تنقلات استفاده کردند. همزمان وزن آنها نیز گرفته می‌شد و در مورد تغذیه‌شان نیاز به آنها مشاوره داده می شد. نمونه‌های خون در شورع و پایان هر رژیم غذایی نیز گرفته شد.

نویسنده ارشد این مطالعه به نیوزویک گفت این اولین مطالعه‌ای که به طور مقایسه‌‌ای تاثیر پروتین‌های گوشت قرمز، گوشت سفید و پروتئین‌های با منشاء گیاهی را بر میزان کلسترول در رژیم‌های غذایی اندازه‌گیری می‌کند.

بر اساس توصیه‌های مکرری مبنی بر اینکه گوشت سفید بر گوشت قرمز ارجحیت دارد، تیم انتظار داشت که نتیجه تحقیق نشان دهد که گوشت سفید موجب تولید میزان کلسترول کمتری شود. اما این درحالی است که نتیجه تحقیق نشان داد تولید میزان کلسترول LDL در  هر دو گوشت سفید و قرمز به یک میزان است و با مصرف پروتئین گیاهی، کلسترول کمتری به همراه خواهد داشت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.